• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Study of Japan and Korea on Principles and Conditions in the establishing inclusive Educational Infrastructure that Guarantees Diverse Learning

Research Project

Project/Area Number 16K04522
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

SONG MIRAN  北海道大学, 教育学研究院, 非常勤研究員 (70528314)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 河野 和枝  北星学園大学, 社会福祉学部, 教授 (00438350)
若原 幸範  聖学院大学, 基礎総合教育部, 准教授 (80609959)
吉岡 亜希子  北海道文教大学, 人間科学部, 准教授 (90827536)
Research Collaborator ACHIRA YOUHEI  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords学校の周縁・外側 / 多様な学び / オルタナティブスクール / 子どもの生き方 / 新しい学び / 代案学校 / 日韓比較 / もうひとつの学校 / 韓国 / 地域とともにある学校づくり / 子どもの生き方を支える基盤づくり / 多様な学びの保障 / 学校・地域の連帯 / 韓国の代案学校 / 都市型代案学校 / 農村型代案学校 / ジェチョンガンジー学校 / 新しい教育社会の構想 / 人生学校 / 生き方と学び / 地域と学校 / フリースクール / 学びの共同・協同 / 生き方を支える学びのあり方 / 教育学 / 社会教育 / オルタナティブ教育
Outline of Final Research Achievements

This research attempts to clarify the structure and conditions for guaranteed learning to support children’s way of living, through awareness of the reality of truancy in South Korea and Japan. As the results of analysis that, Characteristics of guaranteed learning that supports children’s way of living can be organized into three points: 1. There was no fixed image of an “expected stage of development”. 2. The experience of facing difficulties was valued as indispensable for the growth of children. 3. Coming into contact with “third adults” in society with various ways of living was valued. Several conditions comprise the foundation of this type of learning: 1)relationships among parents, 2)relationships of mutual trust among teachers, parents and local residents. Learning that supports children’s way of living is comprised not only of school learning, but also founded in a community providing overall support of their everyday life.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近代学校の持つ競争教育とは異なる新しい「学び・学校(もうひとつの学校)、日韓のオルタナティブスクール(以下、AS)で展開している教育実践、その中に埋め込まれている、あるいはそこから生成される学びの生成論理及びそこにおいて求められる学びの「共同・協同」のあり方について探求し、それらの内実を調査により実証的に明らかにする。多くのASの教育実践は、社会的・教育制度的な保障が十分に担保されていないながらも、競争原理を超える教育の実現を理念に掲げながら、成績至上主義教育に対抗し、従来の短編的・断絶的な学びとは異なる、学び・労働・生きることが統合される三位一体の教育実践が積極的に展開されている事であった。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (18 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] ソウルハザセンター及び延世大学/韓国建信大学院大学/堤川農村共同体研究所(韓国)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 多様な学びを保障する包摂的な教育基盤構築における原理・条件に関する日韓比較研究2019

    • Author(s)
      宋美蘭
    • Journal Title

      文部科学省研究成果報告書

      Volume: 1

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 若者が創造する教育・文化・福祉・労働と学校づくりーソウル市青少年職業体験センター(ハザセンター)Seoul Youth Factory for Alternative Cultureとハザ作業場学校の教育実践ー2019

    • Author(s)
      河野和枝
    • Journal Title

      文部科学省研究成果報告書

      Volume: 1

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子ども・教師・親の生き方と学校教育、マウルづくりの一体的展開ー親・地域住民と共に創るソンミサン学校の教育課程ー2019

    • Author(s)
      吉岡亜希子
    • Journal Title

      文部科学省研究成果報告書

      Volume: 1

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 堤川徳山面における農村共同研究所の地域づくりの実践2019

    • Author(s)
      若原幸範
    • Journal Title

      文部科学省研究成果報告書

      Volume: 1

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 宋美蘭・阿知良洋平・吉岡 亜希子「子どもの生き方を支える『もうひとつの学校』の学びの保障ー日韓の事例に着目してー」2018

    • Author(s)
      宋美蘭・阿知良洋平・吉岡亜希子
    • Journal Title

      基礎教育保障学研究

      Volume: 2号

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 韓国の代案教育運動の生成展開過程とその性格ー1980年代から1990年代の教育運動に着目してー2018

    • Author(s)
      宋 美蘭
    • Journal Title

      子ども発達臨床研究

      Volume: 11 Pages: 11-25

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 韓国の都市型代案学校における新しい学びー共同・協同の生成との関連でー2016

    • Author(s)
      宋美蘭 吉岡亜希子 河野和枝
    • Journal Title

      北海道大学大学院教育学研究院紀要

      Volume: 126号 Pages: 111-137

    • NAID

      120005820724

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国におけるオルタナティブスクール運動と教育実践ー都市型・農村型のオルタナティブスクールの事例に着目してー2019

    • Author(s)
      宋美蘭
    • Organizer
      北海道教育学会(第63回)@北海道大学にて
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子ども・教師・親の生き方と学校教育、マウルづくりの一体的展開ー親・地域住民と共に創るソンミサン学校の教育課程ー2019

    • Author(s)
      吉岡亜希子
    • Organizer
      北海道教育学会(第63回)@北海道大学にて
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 堤川徳山面における農村共同研究所の地域づくりの実践2019

    • Author(s)
      若原幸範
    • Organizer
      北海道教育学会(第63回)@北海道大学にて
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 韓国の「もうひとつの学校」ー地域(マウル)とともにある学校・学ひ・人間づくりの 3 つの代案学校の事例に着目して2018

    • Author(s)
      宋美蘭・河野和枝・吉岡亜希子・若原幸範
    • Organizer
      日本社会教育学会(第65回)@名桜大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 韓国の代案教育運動はいかにして生まれたのか?~1980年代の民主化以前と民主化以降の時代的・社会的背景とのかかわりで2018

    • Author(s)
      宋 美蘭
    • Organizer
      オルタナティブ教育共同研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 韓国の代案教育・学校における運動・制度・実践2017

    • Author(s)
      宋 美蘭
    • Organizer
      代案教育研究会公開研究セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学校づくりとマウル(村)づくり~ジェチョンガンジー学校2017

    • Author(s)
      若原幸範
    • Organizer
      代案教育研究会公開研究セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] マウルづくりと生態、自立をテーマに親・地域住民と共に創る12年間の教育課程~ソンミ山学校2017

    • Author(s)
      吉岡亜希子
    • Organizer
      代案教育研究会公開研究セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 若者が創造する文化・福祉・教育と学校づくり~ハザ作業場学校2017

    • Author(s)
      河野和枝
    • Organizer
      代案教育研究会公開研究セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国の代案教育運動と多様な学校と学びー子どもたちの生き方を支える新しい学びー2017

    • Author(s)
      宋美蘭
    • Organizer
      第4回多様な学び実践研究フォーラムin関西
    • Place of Presentation
      大阪市立大学I-sitteなんば(大阪府大阪市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 家族と学校の危機と地域教育の課題2016

    • Author(s)
      宮崎隆志
    • Organizer
      第1回代案教育と地域教育運動韓日学術フォーラム
    • Place of Presentation
      韓国建信大学院大学(韓国大田市)
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 稚内市における地域ぐるみの子育て運動ー38年間の成果と課題ー2016

    • Author(s)
      若原幸範
    • Organizer
      第1回代案教育と地域教育運動韓日学術フォーラム
    • Place of Presentation
      韓国建信大学院大学(韓国大田市)
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 義務教育の段階における普通教育に相当する教育の機会の確保などに関する法律案2016

    • Author(s)
      河野和枝
    • Organizer
      第1回代案教育と地域教育運動韓日学術フォーラム
    • Place of Presentation
      韓国建信大学院大学(韓国大田市)
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本のフリースクールにおける教師・親・地域の共同・協同2016

    • Author(s)
      宋美蘭 吉岡亜希子
    • Organizer
      第1回代案教育と地域教育運動韓日学術フォーラム
    • Place of Presentation
      韓国建信大学院大学(韓国大田市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 共感的学習の成立条件ー韓国のクムサンガンジー代案学校の「転換教育」に着目してー2016

    • Author(s)
      宋美蘭
    • Organizer
      第63回日本社会教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県弘前市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 多様な学びを保障する代案教育・学校の日韓比較研究(その1)2016

    • Author(s)
      宋美蘭 吉岡亜希子 阿知良洋平
    • Organizer
      第63回日本社会教育学会ラウンドテーブル(1)
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県弘前市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもたちの生き方を支える「もうひとつの学校」の学習構造ー教師・親・地域の共同と協同の学習 日本北海道の事例に着目してー2016

    • Author(s)
      宋美蘭 吉岡亜希子 阿知良洋平
    • Organizer
      第50回韓国平生教育学会
    • Place of Presentation
      韓国中央大学(ソウル市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日韓における子ども支援と地域共同の可能性2016

    • Author(s)
      若原幸範 河野和枝 宋美蘭 吉岡亜希子 阿知良洋平
    • Organizer
      第8回日本社会教育学会・韓国平生教育学術交流研究大会
    • Place of Presentation
      北海学園大学(北海道札幌市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教育の課程と方法2017

    • Author(s)
      鈴木敏正、降旗信一
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762027185
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 韓国の「もうひとつの学校」代案学校(Alternative School)ー代案教育(alternative education)における新しい学びへの転換」鈴木敏正・降旗信一編著『教育課程と方法』(第5章)2017

    • Author(s)
      宋美蘭・吉岡亜希子
    • Total Pages
      20
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi