A Comparative Study of Japan and Korea on Principles and Conditions in the establishing inclusive Educational Infrastructure that Guarantees Diverse Learning
Project/Area Number |
16K04522
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
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Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
SONG MIRAN 北海道大学, 教育学研究院, 非常勤研究員 (70528314)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
河野 和枝 北星学園大学, 社会福祉学部, 教授 (00438350)
若原 幸範 聖学院大学, 基礎総合教育部, 准教授 (80609959)
吉岡 亜希子 北海道文教大学, 人間科学部, 准教授 (90827536)
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Research Collaborator |
ACHIRA YOUHEI
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 学校の周縁・外側 / 多様な学び / オルタナティブスクール / 子どもの生き方 / 新しい学び / 代案学校 / 日韓比較 / もうひとつの学校 / 韓国 / 地域とともにある学校づくり / 子どもの生き方を支える基盤づくり / 多様な学びの保障 / 学校・地域の連帯 / 韓国の代案学校 / 都市型代案学校 / 農村型代案学校 / ジェチョンガンジー学校 / 新しい教育社会の構想 / 人生学校 / 生き方と学び / 地域と学校 / フリースクール / 学びの共同・協同 / 生き方を支える学びのあり方 / 教育学 / 社会教育 / オルタナティブ教育 |
Outline of Final Research Achievements |
This research attempts to clarify the structure and conditions for guaranteed learning to support children’s way of living, through awareness of the reality of truancy in South Korea and Japan. As the results of analysis that, Characteristics of guaranteed learning that supports children’s way of living can be organized into three points: 1. There was no fixed image of an “expected stage of development”. 2. The experience of facing difficulties was valued as indispensable for the growth of children. 3. Coming into contact with “third adults” in society with various ways of living was valued. Several conditions comprise the foundation of this type of learning: 1)relationships among parents, 2)relationships of mutual trust among teachers, parents and local residents. Learning that supports children’s way of living is comprised not only of school learning, but also founded in a community providing overall support of their everyday life.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近代学校の持つ競争教育とは異なる新しい「学び・学校(もうひとつの学校)、日韓のオルタナティブスクール(以下、AS)で展開している教育実践、その中に埋め込まれている、あるいはそこから生成される学びの生成論理及びそこにおいて求められる学びの「共同・協同」のあり方について探求し、それらの内実を調査により実証的に明らかにする。多くのASの教育実践は、社会的・教育制度的な保障が十分に担保されていないながらも、競争原理を超える教育の実現を理念に掲げながら、成績至上主義教育に対抗し、従来の短編的・断絶的な学びとは異なる、学び・労働・生きることが統合される三位一体の教育実践が積極的に展開されている事であった。
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Report
(4 results)
Research Products
(28 results)
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[Book] 教育の課程と方法2017
Author(s)
鈴木敏正、降旗信一
Total Pages
228
Publisher
学文社
ISBN
9784762027185
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