• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Metaphor, symbol, scale development in Infant age

Research Project

Project/Area Number 16K04533
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

Ikeuchi Itsuro  埼玉大学, 教育学部, 教授 (10324138)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 立川 泰史  東京家政学院大学, 現代生活学部, 准教授 (10735418)
木村 美奈子  名城大学, その他部局等, 准教授 (50457917)
松村 暢隆  関西大学, 文学部, 教授 (70157353)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsミニチュア / 二重表象 / MI理論 / メタファー思考 / 空間認識知能 / 2E教育 / ハワード・ガードナー / プロジェクト・ゼロ / 表象理解 / ビジュアル・メタファー / MI理論 / シンボルシステム / 幼児期の子ども / 人形 / 2E / ミニチュアモデル / 2E教育 / ハーバード・プロジェクト・ゼロ / ヴィジュアル・メタファー / スケール理解 / シュリンキング・マシーン / メタファー / 表象 / レッジョ・エミリア / スケール・エラー
Outline of Final Research Achievements

Representation is the ability to recall something or an idea that does not exist "here" while being "here". In early childhood (2 to 3 years old)development. Metaphor, symbol, scale development in Infant age. This study included provide an overview of how child making the world using "dual reprensentation " and humans' preference for miniature, and go on to discuss reprensentation and scale understanding, Metaphor, symbol through play in early childhood.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ヴィジュアル・メタファーの概念イメージは、生活経験・感性的材料として起動する傾向が高く形や色だけでなく速度や方向など比喩的な運動の行為で認められた。比喩的な概念は認識以上に「らしく」実感させている認識で体系化されやすい。シンボルの理解にはシンボルを作る媒体の理解が要因となる。概念・図像イメージの間を行き来するモデルが想定され子どもはMI知能の領域ごとにシンボルの表象性は個々のシンボルについて個別に学習の明確化を解明した。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (43 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (20 results) (of which Peer Reviewed: 9 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 9 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 「概念イメージの生成に働く比喩的思考の差異ー異年齢児の活動比較に基づく観察からー」(単著)、2020.3.31 p.17-24.2020

    • Author(s)
      立川泰史
    • Journal Title

      『日本美術教育研究論集』日本美術教育連合

      Volume: 第53号 Pages: 17-24

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの芸術的活動における「学習への転移」の可能性の検討~City and Country School (N.Y.)の積み木学習より~2019

    • Author(s)
      池内慈朗
    • Journal Title

      小田原短期大学研究紀要 共著・伊東一誉

      Volume: 第50号 Pages: 279-287

    • NAID

      40022241466

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「表象機能の発達―図像的表象の理解を中心に」2019

    • Author(s)
      木村美奈子
    • Journal Title

      『児童心理学の進歩』金子書房

      Volume: 59 Pages: 23-31

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「見方が変わる・世界が変わる~カラダとコトバで紡ぐ鑑賞~」2019

    • Author(s)
      立川泰史
    • Journal Title

      『造形ジャーナルvol.64-1』開隆堂出版

      Volume: vol.64-1 Pages: 4-7

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児にとっての主体的・対話的な学びとは何か 保護者へのアンケート調査をもとに2019

    • Author(s)
      木村美奈子
    • Journal Title

      『名城大学教職センター紀要』名城大学教職センター

      Volume: 第16巻 Pages: 11-26

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 主婦,発達心理学者になる―偶然から必然へ2019

    • Author(s)
      木村美奈子
    • Journal Title

      『発達心理学会ニューズレター』

      Volume: 86号 Pages: 6-7

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼い目に映った「私」の身体―幼児の「自己認知の発達」研究は何を見落としていたか―2018

    • Author(s)
      木村美奈子
    • Journal Title

      『発達』ミネルヴァ書房

      Volume: 155 Pages: 48-53

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達心理学を世界に発信する:若手研究者の挑戦2018

    • Author(s)
      木村美奈子
    • Journal Title

      特集序文『発達心理学研究』

      Volume: 第29巻,第4号 Pages: 153-155

    • NAID

      130007958491

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達多様性に応じるアメリカの2E教育:ギフテッド(才能児)の発達障害と超活動性2018

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      関西大学文学論集

      Volume: 68巻3号 Pages: 11-26

    • NAID

      120006547019

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童の絵画表現にみられる認知的特性についての考察 :MI理論とIQを分析の手がかりとして2018

    • Author(s)
      池内 慈朗
    • Journal Title

      『美術教育学研究』 大学美術教育学会

      Volume: 第50号 Pages: 41-48

    • NAID

      130007621107

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 比喩的写像によるイメージの生成と操作2018

    • Author(s)
      立川 泰史
    • Journal Title

      東京造形大学大学院研究紀要『造形研究』東京造形大学

      Volume: No.1

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] レッジョ・エミリアでのオロロッジョ(Orologio)に見られる領域間のメタファーの転移 :;MI理論からみたオロロッジョの領域間の学習2018

    • Author(s)
      池内 慈朗
    • Journal Title

      『レッジョ・エミリア2007年 研修報告書』 子ども教育立国(NPO)

      Volume: No.1 Pages: 16-16

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] レッジョ・エミリアでの「レッジョ・ナラ」のナラティブによる表象理解の入り口2018

    • Author(s)
      池内 慈朗
    • Journal Title

      『レッジョ・エミリア2007年 研修報告書』 子ども教育立国(NPO)

      Volume: No.1 Pages: 20-21

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカ教育学会第28回大会(埼玉大会)公開シンポジウム報告 現代アメリカにおける美術教育の動向 ;ハーバード・プロジェクト・ゼロ、鑑賞教育、博物館教育から見る展望2018

    • Author(s)
      池内慈朗
    • Journal Title

      『アメリカ教育研究』アメリカ教育学会編 東信堂

      Volume: 28号 Pages: 153-155

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの美的体験における比喩的イメージの活用と課題 Ⅴ ― 感性的材料としての「造形言語」について ―2017

    • Author(s)
      立川 泰史
    • Journal Title

      『日本美術教育研究論集』 (公益社団法人)日本美術教育連合

      Volume: No.50 Pages: 23-34

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 2E教育の動向、意義と可能性2017

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 26巻3号 Pages: 303-308

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 自由研究発表Ⅲ部会 (1)-(4)の発表要旨2017

    • Author(s)
      池内慈朗
    • Journal Title

      アメリカ教育学会会報(第28回埼玉大学大会)

      Volume: No.43 Pages: 12-14

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの美的体験における比喩的イメージの活用と課題 V - 感性的材料としての「造形言語」について -2016

    • Author(s)
      立川泰史
    • Journal Title

      日本美術教育研究論集

      Volume: No.50 Pages: 23-34

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの描画における「体験・表現・リアリティ」 を考える2016

    • Author(s)
      木村美奈子
    • Journal Title

      日本保育学会発表要旨集(自主シンポジウム「子どもの表現におけるリアリティとは何か」)

      Volume: 50 Pages: 173-173

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカの2E教育の新たな枠組:隠された才能・障害ニーズの識別と支援2016

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      関西大学文学論集

      Volume: 66巻3号 Pages: 143-171

    • NAID

      120005990252

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「E テレ幼児番組を視聴し放送と心理学の連携について語り合う 」2020

    • Author(s)
      木村美奈子
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会(ラウント・;テーブル),大阪国際会議場
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] テレビっ子だった私が発達心理学者になって見えてきたこと「映像文化変容の中での子どものテレビ理解ー教育テレビ60年を機に考えるー」2019

    • Author(s)
      木村美奈子
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会(ラウンドテーブル)早稲田大学
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 美術教育の問題点ーハーバード・プロジェクト・ゼロの理論と実践 「アートは学校を変えるか アートによる学校的学習観再構築の可能性を問う」2018

    • Author(s)
      池内慈朗
    • Organizer
      第60回教育心理学会総会(自主企画シンポジウム)慶應義塾大学
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 幼児にとっての主体的・対話的な学びとは何か 保護者へのアンケート調査をもとに2018

    • Author(s)
      木村美奈子
    • Organizer
      第60回教育心理学会総会(シンポジウム「学びをうながす諸要因について ―能動的・主体的学びにつながる学習者の要因―」)慶應義塾大学
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 2E教育の考えからの特別支援:発達障害のある子どもの才能を活かす2018

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      広島文化学園子ども・子育て支援研究センター講演会(招待講演)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 美術教育における学力分析~ルーブリックを用いた鑑賞学習の効果測定~2018

    • Author(s)
      池内慈朗(他4名 奥村高明 宮本友宏 一條彰子 東良雅人)
    • Organizer
      美術教育学会第34回 滋賀大学大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期の自己映像理解の発達―自己の偏在的理解から統合的理解へ2018

    • Author(s)
      木村美奈子
    • Organizer
      日本発達心理学会第 29 回大会(ラウントテーブル「幼児期におけるシンホル的表象の発達―ふり・描画・自己映像理解の発達を通して―」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 発達心理学を日本から発信する-若手研究者の挑戦2017

    • Author(s)
      木村美奈子
    • Organizer
      日本発達心理学会発達心理学研究編集委員会企画(日本発達心理学会第28回大会発表論文集)
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島県広島市)
    • Year and Date
      2017-03-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの表象理解とメタファー理解2017

    • Author(s)
      池内慈朗
    • Organizer
      科学研究費 公開シンポジウム「アートを見る目 子どもの目」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Twice-exceptional education in Japan Second 2E2017

    • Author(s)
      MATSUMURA, Nobutaka
    • Organizer
      Second 2E Symposium: Vision and Leadership in 2E Education
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「子どもの美的体験における比喩的イメージの活用と課題 Ⅵ2017

    • Author(s)
      立川泰史
    • Organizer
      第51回 日本美術教育連合
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 自己解放の喜ひは学ひを促進させるかー算数の学習と図工の 学習の比較を通して2017

    • Author(s)
      木村美奈子
    • Organizer
      日本教育心理学会第 59 回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 2E教育の動向、意義と可能性2016

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      2016年度日本LD学会公開シンポジウム:発達障害のある児童生徒に対する2E教育の理念による支援
    • Place of Presentation
      関西大学(大阪府吹田市)
    • Year and Date
      2016-12-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] What kind of reality do children feel about their own drawings?2016

    • Author(s)
      Minako Kimura
    • Organizer
      Art learning & creativity: Contemporary issues in formal and informal settings(国際シンポジウム)
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都, 目黒区)
    • Year and Date
      2016-11-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 2E教育の理念・方法の新しい枠組み2016

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      日本LD学会第25回大会(自主シンポジウムJB3:2E教育の理念による特別支援の先進的取り組みの基盤)
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-11-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 芸術的認知研究としてのメタファー思考 テーマ:アメリカ教育における芸術的思考と認知研究の動向2016

    • Author(s)
      池内慈朗
    • Organizer
      アメリカ教育学会シ 第28回大会公開ンポジウム 埼玉大学大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県, さいたま市)
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 子どもの美的体験における比喩的イメージの活用と課題 V-感性的材料としての言語について2016

    • Author(s)
      立川泰史
    • Organizer
      第50回日本美術教育研究発表会(公益社団法人日本美術教育連合)
    • Place of Presentation
      東京家政大学(東京都板橋区)
    • Year and Date
      2016-10-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Toward the construction of a new developmental model explaining children's understanding of external representations〈査読付〉2016

    • Author(s)
      Minako Kimura
    • Organizer
      The 31st international Congress of Psychology 387-388
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-07-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの描画における「体験・表現・リアリティ」 を考える(自主シンポジウム「子どもの表現におけるリアリティとは何か」)2016

    • Author(s)
      木村美奈子
    • Organizer
      日本保育学会発表要旨集,(自主シンポジウム「子どもの表現におけるリアリティとは何か」)p.173
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 2E教育の理解と実践:発達障害児の才能を活かす2018

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760828425
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育の到達点と可能性(分担:才能に関する研究動向)2018

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Publisher
      金剛出版 柘植雅義(編)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 幼稚園・小学校教育実習―学びの連続性を通して―2018

    • Author(s)
      立川泰史
    • Publisher
      大学図書出版 立川泰史・中田範子・齋藤義雄(編著)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 美術教育における授業研究のすすめ方 第1章第1節, 第2章第2節,第4章第1節, 第2節(担当)2016

    • Author(s)
      立川泰史
    • Total Pages
      43
    • Publisher
      美術教育学会叢書第10号、美術科教育学会編集
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi