• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Reflective Research in-and-on the Professional Development of Reflective Practitioner and the Organization for evaluation of it

Research Project

Project/Area Number 16K04542
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

Yanagisawa Shoichi  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 教授 (70191153)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords省察的実践 / 専門職教育 / 教育評価 / 社会教育 / 教師教育 / 組織学習 / 学習過程 / 実践記録 / 専門性形成 / 社会教育職員 / 社会教育実践 / 評価
Outline of Final Research Achievements

Donald A. Schon's theory of "reflective practice" is the most important basic concept and approaches for the professional development and learning. In this study I ascertain the structural formation and multi-layer structure of Schon's concept of reflective practitioner, and elucidate the importance of practitioners' competence of evaluation (appreciation system) for professional development(A). I proceed the case studies on the process and record of practitioners' professional development(B), and practice of coordination of professional learning and it's evaluation based on the basic study of A and B.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学における専門職教育の高度化および実践の場における学習の展開は、大学改革において、また変動する社会における学習においてもっとも重要な課題となっている。本研究は専門職の実践的力量とその長期的な形成過程、そしてその評価のための具体的なアプローチとしての省察的学習展開記録の組織をショーンの省察的実践者の理論的な提起と実践研究の相互的展開を通して明らかにするものである。評価が外形的数量的測定に傾きつつ肥大化し、実践的な力量形成のプロセスを阻止する作用をもたらしている中で、力量形成の展開とその評価を実現するための実践的研究となっている。

Report

(7 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教育改革と省察的実践のコミュニティへの企図2021

    • Author(s)
      柳沢昌一
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 88-1 Pages: 65-75

    • NAID

      130008105834

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育改革と省察的実践のコミュニティ2021

    • Author(s)
      柳沢昌一
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 第88巻1号 Pages: 65-75

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 『省察的実践者の教育』を読み解く2017

    • Author(s)
      柳沢昌一
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 58 Pages: 978-987

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 実践内在的評価としての〈reflection-in-action〉のプロセス・組織・機構と「技術的合理性」の評価システムとの相克2021

    • Author(s)
      柳沢昌一
    • Organizer
      教育目標・評価学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Dimensions of reciprocal reflection-in-action 相互的な〈行為の中の省察〉の次元2018

    • Author(s)
      柳沢昌一
    • Organizer
      省察的実践学会準備委員会 D.A.ショーン『省察的実践者の教育』を読む 連続協働研究会 cycle2 2018.7.31-8.1 福井大学・早稲田大学(ネットで結んで同時開催)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Limitation of learning mode and it’s reflection in reflective practicum 省察的実習における学習モードの制約とその省察2018

    • Author(s)
      柳沢昌一
    • Organizer
      省察的実践学会準備委員会 D.A.ショーン『省察的実践者の教育』を読む 連続協働研究会 cycle2 2018.12.28 福井大学・早稲田大学(ネットで結んで同時開催)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] “Reflective Lesson Study and Professional Learning Communities”2017

    • Author(s)
      Yanagisawa, S., Kishino, M.
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies International Conference 2017, special session for Lesson Study and Professional Learning Communities in Fukui School visit
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 省察的実践者の教育2017

    • Author(s)
      ドナルド・A・ショーン著 柳沢昌一・村田晶子監訳
    • Total Pages
      534
    • Publisher
      鳳書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi