• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of the Actual Circumstances of Early Postwar Kominkan in Japanese Municipalities

Research Project

Project/Area Number 16K04544
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

MASUKAWA Koichi  岐阜大学, 地域協学センター, 教授 (40334916)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords戦後初期公民館 / 地域・自治体 / 実像 / 優良公民館 / 社会教育関係団体 / 公民館 / 初期公民館 / 社会教育 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

This study focuses on kominkan, considered to be one of the core facilities for postwar social education in Japan, especially those build in the early postwar period (i.e., between 1946 and 1953) with the goal of elucidating the actual circumstances of their use. Kominkan are symbolic facilities that serve as a concentrated embodiment of the idea of postwar social education reform, which is perhaps why the current problems with social education seem to be coalescing around the environment of these kominkan. It has become clear that the actual circumstances in early kominkan were that their activities were carried out in close association with organizations concerned with local social education and the activities of these organizations ‐i.e., parent-teacher association activities and home education classes, young men's association activities and youth classes, women’s association activities and women’s classes, and seniors’ club activities and seniors’ classes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

戦後になって公民館が構想され、戦前・戦中の団体中心主義の社会教育から施設中心主義の社会教育に転換されたというのが従来の研究から得られた知見である。本研究を通して、戦後初期公民館は、地域共同体としての「ムラ」の強固な基盤の上に存立していた青年団等の地域組織・年齢集団を、社会教育を組織化する手段として最大限利用しようとした実態が明らかとなった。戦後に施設中心主義の社会教育に理念的には転換されたとはいえ、その実像には、施設中心主義とは対極的な団体中心主義の論理が強く働いていたのである。
こうした研究成果はこれまでの先行研究において見出された知見の捉え直しを迫るものであり、その学術的な意義は大きい。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 岐阜県における青年団の再編・組織化と衰退2019

    • Author(s)
      益川浩一
    • Journal Title

      岐阜大学地域協学センター 地域志向学研究

      Volume: 3 Pages: 2233-2233

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] PTA組織の設立・発展と活動の展開に関する地域史的研究2018

    • Author(s)
      益川浩一
    • Journal Title

      日本学習社会学会年報

      Volume: 14 Pages: 8594-8594

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Book] 地域・自治体における戦後初期公民館の実像に関する研究2019

    • Author(s)
      益川浩一
    • Total Pages
      83
    • Publisher
      私家版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi