• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Internatinal Comparative Study for the creation of "effective style" of teacher selection & evaluation system

Research Project

Project/Area Number 16K04549
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

KOGA KAZUHIRO  広島大学, 教育学研究科, 教授 (70170214)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords教員人事・評価 / 国際比較 / 教員人事・評価制度 / 教員評価 / 教員人事 / 人事行政 / 教育行政 / 教育制度 / 学校経営 / 比較教育制度
Outline of Final Research Achievements

It was intended in this study at first that visiting 3 western countries and 3 eastern countries would be carried out. However, owing to a shortage of the appropriation, visiting only 1 western country and 2 eastern countries(including Japan) was carried out. Those findings are as follows:
In all countries covered by investigation, the development of teachers' abilities and their accountability has been emphasized, and it was clarified that this point is international common tendency. However, each country has individual problems which should be solved as soon as possible, it is strongly hoped that more researches forward improvement of them will be carried out.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義としては、日米中3カ国における教員の人事評価制度を比較分析し、それらの異同を明らかにしたことと、対象各国における固有の解決されるべき諸課題を析出している点である。これらの諸点は、先行研究において十分論究されておらず、一定の学術的な意義があると考える。
次に本研究の社会的意義としては、我が国における教員評価制度をより有効に改善していくための具体的視座を提供している点である。すなわち、本研究で示した諸事実と考察結果は、目下我が国の各自治体で展開されている現行の関連施策に対して、適用可能な様々な改善視点を提示している点である。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2017

All Presentation (2 results) (of which Invited: 2 results) Book (3 results)

  • [Presentation] 教員研修の現状と課題2019

    • Author(s)
      古賀一博
    • Organizer
      北京師範大学・広島大学大学院生交流シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本における教員の人事評価と教員免許更新制の現状と課題2019

    • Author(s)
      古賀一博
    • Organizer
      東北師範大学(中国・長春)招聘講演
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 現代の教育課題と教育経営2018

    • Author(s)
      天笠茂他
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教育経営学ハンドブック2018

    • Author(s)
      北神正行他
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 現代の教育課題と教育経営2017

    • Author(s)
      天笠茂・玉井康之・南部初世
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi