• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Related Structure of a Head and Board of Education and the Characteristic of Reform Strategy in Decentralization Educational Reform

Research Project

Project/Area Number 16K04555
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

YANAGIBAYASHI Nobuhiko  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 教授 (30516109)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords教育委員会 / 地方教育行政機構 / アメリカ教育改革 / 分権的教育改革 / 首長と教育委員会の関係 / 教育委員会制度 / アメリカ教育改革政策 / 首長と教育委員会 / 教育行政学 / 教育委員会制度改革 / 首長と教育長の関係 / 国際研究交流
Outline of Final Research Achievements

Three persons are required in order to carry out the educational reform at the decentralization reform term. (1) the Superintendent who exercises leadership and tackles solution of the educational problem of the regional, (2) the bureau with the high speciality supporting the superintendent, (3) the head who has an understanding for educational issues.
It is required for a self-governing body to promote solution of a regional educational problem to a decentralization reform term. For that purpose, it is essential that the board of education demonstrates a role. An important thing is demonstrating the speciality nature which the board of education has accumulated, and persuading a head and a head department into recognizing as a partner of collaboration. It is required that the board of education heightens policy formation capability, communicativity and integration ability in decentralization reform term.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的な意義としては、分権改革期において首長の権限を強化する形での教育委員会制度改革が進む中で、首長と教育委員会との関係に焦点を当てながら、教育委員会(制度)の現代的な意義を解明した点が挙げられる。特に、教育委員会の役割を首長(部局)と教育委員会の関係構造の在り方と関わらせて解明する事で、首長も含んだ効果的な地方教育行政機構の在り方の解明という意義も主張できよう。
今次の教育委員会制度改革により、首長と教育委員会は、地域教育課題の解決のためにお互いの専門性を活かした連携・協働のあり方を模索しなくてはならない。本研究の知見は、こうした課題の解決のための示唆を提供できる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 教育委員会制度改革の展開と教育委員会制度の現代的意義2018

    • Author(s)
      柳林 信彦
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 27 Pages: 200-202

    • NAID

      130008103082

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育委員会と首長部局との共同・接続による教育課題の解決 ―高知市を事例として―2017

    • Author(s)
      柳林信彦
    • Journal Title

      接続(アーティキュレーション)が変える教育の未来(清水一彦編)

      Volume: 1

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 高知における首長と教育委員会の協働による地域教育課題解決-教育振興基本計画と学力向上施策に着目して-2016

    • Author(s)
      柳林信彦
    • Journal Title

      日本教育行政学会創立50周年記念誌

      Volume: 1 Pages: 64-70

    • NAID

      130007616642

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 教育委員会制度改革の展開と教育委員会制度の現代的意義2017

    • Author(s)
      柳林信彦
    • Organizer
      日本教育制度学会 第25回大会 課題別セッションⅡ
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] MINERVAはじめて学ぶ教職⑧ 教育の法と制度(「第8章 学校経営」(pp.113-pp.126)の部分を執筆)2018

    • Author(s)
      柳林 信彦
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083442
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] すぐわかる! 教育法規:第1章中「教育の基本(pp.34-43.)」(5項目)、「学校経営・管理職の職務(pp.44-63.)」(10項目)、「コラム(p.86)」、第3章中「児童福祉と保護(pp.194-205.)」(6項目)2018

    • Author(s)
      窪田 眞二 (著、編集) 、小野瀬善行、古川和人、平田敦義、藤田祐介、柳林信彦 (名前順)
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      学陽書房
    • ISBN
      9784313640924
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教育の法と制度 (MINERVA はじめて学ぶ教職) :8章「学校経営(pp.113-126.)」2018

    • Author(s)
      吉田武男 (監修)、藤井穂高 (編集)、星野真澄、西山薫、松原悠、橋場論、和賀崇、黄海玉、牛尾直行、小野瀬善行、柳林信彦、吉田武大、宮崎孝治、猿田真嗣、関内偉一郎 (担当章の並び順)
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083442
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi