• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A longitudinal study on the bifucation process of ECEC teachers teaching styles

Research Project

Project/Area Number 16K04558
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionNagoya City University

Principal Investigator

UEDA Harutomo  名古屋市立大学, 大学院人間文化研究科, 教授 (60353166)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords保育行為スタイル / 保育者の専門性 / SCAT / 発生の三層モデル / 複線径路・等至性アプローチ / 質的研究 / 専門性 / 保育者 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

This study identifies the bifurcation process of child care teachers' teaching styles. A three-year longitudinal study was conducted in order to focus on the bifurcation points between beginning and mid-career child care teachers. The research collaborators were two child care teachers; between 2016 and 2018, a continuous semi-structured Interviews were conducted.
As a result, the teachers were able to learn from the culture of the ECEC center over the course of three years, with the pressures of being a classroom teacher and learning from the culture of the ECEC center. Especially the influence of fellow teachers was significant. Extrinsic cultural factors were found to have a significant impact on the divergence of child care teachers' teaching styles It became.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は保育者の保育行為スタイルの分岐プロセスを、保育者自身が意味づける「行為の意味」を射程にふくめて検討した。特に、どのような園に配属されるのか、その園文化の影響と、初任保育者が共に働く年配の加配保育者との関係性が、保育行為スタイルに影響を与えていていた。これは、園文化が保育者の関わり方の価値観を再生産していることを明らかにしたものであり、今後、組織としての園文化の継承が重要な課題となる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (11 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 事業継承における私立幼稚園園長のリーダーシップに関する研究2019

    • Author(s)
      上田敏丈, 秋田喜代美, 芦田宏, 小田豊, 門田理世, 鈴木正敏, 中坪史典, 野口隆子, 箕輪潤子, 椋田善之, 淀川裕美, 森暢子
    • Journal Title

      国際幼児教育研究

      Volume: 26 Pages: 51-64

    • NAID

      130007966575

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 2. Early Childhood Care and Education Forum2018

    • Author(s)
      大豆生田 啓友、平野 麻衣子、岩田 恵子、上田 敏丈、吉川 和幸、榎沢 良彦
    • Journal Title

      RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

      Volume: 56 Issue: 3 Pages: 229-244

    • DOI

      10.20617/reccej.56.3_229

    • NAID

      130007609135

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 実践知としての保育者の「見守る」行為を解読する試み ー当事者の語りに着目してー2017

    • Author(s)
      上田敏丈・中坪史典・吉田貴子・土谷香菜子
    • Journal Title

      子ども学

      Volume: 5 Pages: 223-239

    • NAID

      40021224600

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児の造形表現行為の変容過程に関する実践的研究2017

    • Author(s)
      上田敏丈・川喜田奈保
    • Journal Title

      人間文化研究

      Volume: 28 Pages: 155-169

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 保育者が実感する遊びの成立に関する研究(2)ーA保育園の築山遊びからー2020

    • Author(s)
      藤井真樹, 勝浦眞仁, 上田敏丈
    • Organizer
      日本発達心理学会 第31回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者が実感する遊びの成立に関する研究(1)ーA保育園の築山遊びからー2020

    • Author(s)
      勝浦眞仁, 藤井真樹, 上田敏丈
    • Organizer
      日本発達心理学会 第31回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者の深い学びを支える園内研修2020

    • Author(s)
      野口隆子, 淀川裕美, 鈴木健史, 松嵜洋子, 上田敏丈, 中坪史典, 埋橋玲子,
    • Organizer
      日本発達心理学会 第31回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育行為スタイルの視点による保育者の専門性発達2019

    • Author(s)
      上田敏丈
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 初任保育者の障害のある幼児に対する配慮の実践知に関する研究ー環境調整における「偶発的気づき」に着目してー,2019

    • Author(s)
      荻原はるみ, 勝浦眞仁, 上田敏丈,
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育実習日誌から読み解く養成校学生の学びプロセス2019

    • Author(s)
      上田敏丈, 加藤望, 松山有美
    • Organizer
      日本保育士養成協議会総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者の保育行為スタイル分岐に関する研究ー二人の保育者の語りからー2018

    • Author(s)
      上田敏丈
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 障害のある幼児に対する深みのある配慮とはーSCATによる保育者の暗黙知の読み取りー2018

    • Author(s)
      勝浦眞仁, 荻原はるみ, 上田敏丈,
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者の保育行為スタイルとしての「見守る」に対する小学校教諭の認識に関する研究2018

    • Author(s)
      上田敏丈・中坪史典・肥田武・中田周作・吉田貴子
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 障害のある幼児の記録から保育者は何を読み取るかーSCATによる実践知解読の試みー2017

    • Author(s)
      上田敏丈・荻原はるみ・勝浦眞仁
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教諭は保育における「見守る」ことをどのようにとらえているのか?ー活動のねらいに着目して2017

    • Author(s)
      上田敏丈・吉田貴子・中田周作・肥田武・中坪史典、
    • Organizer
      子ども社会学会第24回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 保育,看護,臨床・障害等の直接的対人援助のプロセスの記述2020

    • Author(s)
      安田裕子・サトウタツヤ 編著
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      誠信書房
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 子どもの理解と援助 子ども理解の理論及び方法2019

    • Author(s)
      入江礼子、小原敏郎
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      萌文書林
    • ISBN
      9784893473189
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 複線径路・等至性アプローチ(TEA)が拓く保育実践のリアリティ2019

    • Author(s)
      中坪史典編著
    • Total Pages
      440
    • Publisher
      Ratik
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] テーマでみる保育実践の中にある保育者の専門性へのアプローチ2018

    • Author(s)
      中坪 史典
    • Total Pages
      352
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623076857
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 保育の原理2018

    • Author(s)
      吉田貴子、水田聖一、生田貞子
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      4571116101
    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Book] 保育行為スタイルの生成・維持プロセスに関する研究2017

    • Author(s)
      上田敏丈
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      4759921710
    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi