• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Method to Support the Acquisition of Kana Special Notation Using Song Play to Promote Young Children's Phonological Skills

Research Project

Project/Area Number 16K04562
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionMeiji Gakuin University

Principal Investigator

Kakihana Shinichiro  明治学院大学, 心理学部, 准教授 (00550724)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsかな文字 / 読み習得 / 言語発達 / 読み誤り / 仮名文字 / かな文字習得 / 幼児教育・保育
Outline of Final Research Achievements

Two studies were conducted as follows. The first is "a theoretical examination of the basic process of learning to read kana letters". This is a theoretical study that points out the problem of transferring the Western knowledge of "phonological awareness and reading acquisition" to the kana letters. The second is "Analysis of misreading data for kana characters". This study examines the letter factors that influence the reading error pattern of kana characters in young children and the changes in their acquisition process. The independent contributions of phonological and morphological factors were found, and the contribution of morphological factors was particularly pronounced. On this basis, the importance of the role of morphological perception in the acquisition of kana letters was pointed out.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的な意義は、従来、欧米の研究動向に影響されてきた、かな文字習得研究の近年の傾向に再考を促すものであることである。具体的には、これまで、欧米で注目されてきた音韻的要因の陰で等閑視されてきた形態知覚の要因への注目を促すものであるということである。また社会的意義は、かな文字の習得困難児や初期のかな文字学習者への教育実践の改善に寄与するという点である。具体的には、従来の音韻的要因への支援に加え、形態知覚の支援が必要であることを示唆するという点である。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 説明状況の違いが説明者自身の理解促進効果に与える影響―相手に教授する状況と自分の理解を確認する状況の比較―2019

    • Author(s)
      伊藤貴昭・垣花真一郎
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 67巻

    • NAID

      130007761153

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 仮名の文字名習得の機序―仮名文字の特徴に根差してー(ラウンドテーブル:多角的なアプローチを用いた読み書き発達過程の探求 -実験心理学・計算論・生理心理学の観点から- 話題提供)2020

    • Author(s)
      垣花真一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第51回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 文字読みの獲得に必要な条件と支援(自主シンポジウム:「読み支援」の応用行動分析:研究と実践のための刺激作成 話題提供)2019

    • Author(s)
      垣花真一郎
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ひらがなの文字呼称の習得過程―かな文字の特性に着目して―2019

    • Author(s)
      垣花真一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 読書教育の未来2019

    • Author(s)
      日本読書学会
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894769380
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 発達と学習(未来の教育を創る教職教養指針第3巻)2018

    • Author(s)
      垣花真一郎(分担執筆)
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 読書教育の未来(日本読書学会60周年記念書籍)2018

    • Author(s)
      垣花真一郎(分担執筆)
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi