• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examination of drawing instruction method for children-To get my own expression

Research Project

Project/Area Number 16K04563
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKokugakuin University (2018-2019)
Wayo Women's University (2016-2017)

Principal Investigator

Shimada Yukiko  國學院大學, 人間開発学部, 教授 (80369397)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords幼児 / 描画指導 / 造形指導 / 保育者 / 保護者 / チェコ共和国 / 保育環境 / 保育形態 / 描画 / 造形表現 / 指導法 / 児童 / 性差 / 自由画 / 描画の構成要素 / 保護者の関わり / 保育者の関わり / 構図 / 描画指導法 / 表現 / 造形 / 年齢 / 性別 / 環境 / 描画表現
Outline of Final Research Achievements

① I found the feature of the free image of the children. A questionnaire survey was conducted on the teachers and their parents who provided the drawing guidance regarding guidance and educational policies. I was able to understand the effects of drawing and teaching. It was suggested that the sex difference in the drawing expression might encourage the words of parents and childcare workers. ② Focused on the activities of the garden, which teaches modeling in a unique environment. We understood that the human and physical environments influence the expression of infants. Similar cases were found in kindergartens and elementary schools in the Czech Republic. ③ There were individual differences in the experience of modeling activities depending on the type of childcare, and the expression was also affected.
It is considered that these survey results will lead to a reconsideration of the method of drawing and modeling activities for infants and the teaching method.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で行った調査研究は、これまでの幼児の描画や造形表現の研究にはない視点であり、幼稚園や保育所における描画活動や造形活動のあり方について、指導法、環境構成、保育形態などについて再考することができたと考えられる。また、これまでタブー視されてきた描画指導のメソッドも含め、系統立てて検証されてこなかった描画指導法が与える幼児の描画表現への影響について把握することで、幼児の創造的な描画表現や造形表現に有効な指導法について手がかりを得ることができたことから、幼児の一人一人がより自由に描画表現、造形表現を実現するための具体的な方策を示すことが期待できる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 保育者の幼稚園、保育所における描画指導―幼児の性別による影響―2020

    • Author(s)
      中村光絵・島田由紀子・茂木克浩
    • Journal Title

      和洋女子大学教職教育支援センター年報

      Volume: 6 Pages: 90-94

    • NAID

      40022250201

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 色のレシピ2019

    • Author(s)
      島田由紀子
    • Journal Title

      色彩教育

      Volume: 37 Pages: 31-31

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児の平面表現の特徴―色シール課題による性差の検討2019

    • Author(s)
      島田由紀子・大神優子
    • Journal Title

      日本色彩学会誌

      Volume: 43(3) Pages: 135-136

    • NAID

      130007676272

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自由画の色彩にみられる子どもの性差-画像編集ソフトを用いた使用色の検討2019

    • Author(s)
      島田由紀子
    • Journal Title

      和洋女子大学教職教育支援センター年報

      Volume: 4 Pages: 83-88

    • NAID

      40021949616

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 色のレシピ2018

    • Author(s)
      島田由紀子
    • Journal Title

      色彩教育

      Volume: 3 Pages: 25-26

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼児の自由画にみられる性差の特徴 -幼児の造形教育専門家による7つの評定項目から-2018

    • Author(s)
      島田由紀子
    • Journal Title

      和洋女子大学紀要

      Volume: 58 Pages: 71-78

    • NAID

      120006423859

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 家庭における子どものお絵かき2018

    • Author(s)
      島田由紀子
    • Journal Title

      和洋女子大学教職教育支援センター年報

      Volume: 3 Pages: 83-89

    • NAID

      40021803426

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] A Study of drawing practice by methods for children2017

    • Author(s)
      島田由紀子
    • Journal Title

      和洋女子大学紀要 = The journal of Wayo Women's University

      Volume: 57 Pages: 87-96

    • DOI

      10.18909/00001409

    • NAID

      120006010016

    • ISSN
      2432-6925
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1159/00001409/

    • Year and Date
      2017-03-31
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 幼児の平面表現の特徴―色シール課題による性差の検討2019

    • Author(s)
      島田由紀子・大神優子
    • Organizer
      日本色彩学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児の造形表現2019

    • Author(s)
      島田由紀子
    • Organizer
      千葉県習志野市教育研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育に活かせる制作遊びの指導法を学ぶ2019

    • Author(s)
      島田由紀子
    • Organizer
      千葉県市川市市川市公私立保育園研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] チェコ共和国の行事を活かした子どもの造形活動2019

    • Author(s)
      島田由紀子
    • Organizer
      墨田区立曳舟幼稚園
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育の中での絵画指導2019

    • Author(s)
      島田由紀子
    • Organizer
      筑波大学子ども支援研究所
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育所保育指針に基づく乳幼児の表現遊び2018

    • Author(s)
      島田由紀子
    • Organizer
      高知県教育委員会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の造形活動2018

    • Author(s)
      島田由紀子
    • Organizer
      墨田区立曳舟幼稚園
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育に活かせる制作遊びの指導法を学ぶ2018

    • Author(s)
      島田由紀子
    • Organizer
      市川市こども施設運営課市川市公私立保育園 保育士簡易保育園保育士 研修会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の製作遊び2018

    • Author(s)
      島田由紀子
    • Organizer
      市川市教育委員会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「主体的に学ぶ幼児の育成」~絵画・製作を通して~2018

    • Author(s)
      島田由紀子
    • Organizer
      墨田区立幼稚園教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期における造形表現2018

    • Author(s)
      島田由紀子
    • Organizer
      千葉地区夏期実技研修会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] アンドロゲンの性役割、性志向への影響―おてんばな女児と先天性副腎過形成症女児での比較検討2018

    • Author(s)
      有阪治、市川剛、小山さとみ、西連地利己、島田由紀子
    • Organizer
      日本小児内分泌学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成課程における表現教育に関する研究(6)2018

    • Author(s)
      島田由紀子 駒久美子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Characteristics of Boys and Girls as Seen Through Motifs Depicted in Free Drawings of Children2017

    • Author(s)
      SHIMADA Yukiko
    • Organizer
      Asian Society of Child Care
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Characteristics of Sex Differences in Free Drawings2016

    • Author(s)
      Yukiko Shimada
    • Organizer
      Asian Society of Child Care
    • Place of Presentation
      北海道建設会館
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 色彩ワークブック2020

    • Author(s)
      茂木一司・手塚千尋・穴澤秀隆・塩川岳・赤木重文・島田由紀子・下原美保・住中浩史・茂木克浩
    • Total Pages
      33
    • Publisher
      日本色研事業株式会社
    • ISBN
      9784907564087
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 保育内容表現2019

    • Author(s)
      島田由紀子・駒久美子
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      建帛社
    • ISBN
      9784767951058
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi