Project/Area Number |
16K04565
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
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Research Institution | Tokyo Seitoku University |
Principal Investigator |
AOKI Kensaku 東京成徳大学, 子ども学部, 准教授 (20434251)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 教育学 / 教育行政 / イギリス / ティーチング・スクール / 地方当局 / 学校主導型制度 / 学校間連携 / 学校から学校への支援 / 自己改善型学校制度 |
Outline of Final Research Achievements |
This study was to examine the current situation of collaboration among schools and the role of local authorities in England under the Conservative government. As a result of this study, three prominent features were identified. First, as a part of building school-led system, current conservative government promotes school-to-school support to correct disparities in pupil achievement among regions and schools. Second, school support conducted by teaching schools which are expected to take a important role in collaboration among schools adopt a custom-made approach. The challenges of the school support conducted by teaching schools are how to deal with insufficient capacities and qualities. Third, although the budget for school improvement to local schools is deeply cut, local authorities take various actions to improve the school standards under their jurisdiction.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
高度な自律性を有する学校による教育改革については世界各国で行われており、その実態をどう分析し理解するかをめぐって、教育諸学会において、多様な観点から研究が進められている。中でも、1980年代以降、世界に先駆けて新自由主義的教育改革を推進してきたイギリスの動向は注目されており、本研究において、現保守党政権の政策やその影響・実態などの一端を明らかにしたことは学術的な意義を有する。また、日本でも公共機関のガバナンス改革が進展する中で、学校の自律性の拡大を含む新たな教育行政のあり方についての議論も展開されていることから、本研究の成果はそうした議論に資するものであり、社会的意義を有するものといえる。
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