• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A comparative study about the unified elementaly -secondaly school

Research Project

Project/Area Number 16K04571
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionWako University

Principal Investigator

YAMAMOTO Yumi  和光大学, 現代人間学部, 教授 (00442062)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords小中一貫校 / 学校制度 / 学校統廃合 / 新自由主義教育改革 / 学力テスト / 日米比較 / グローバル都市 / 小規模校 / 小中一貫教育 / 教育制度 / 教育行政学 / 学校体系論 / 教育制度論 / アメリカ教育学 / 公共施設 / 学力テスト体制 / 比較教育 / アメリカ教育 / 教育行政
Outline of Final Research Achievements

The number of the school closure has been increasing in Japan from around 2000 in the neoliberalism educational reform for the economical purpose. Especially the introduction of the unified elementary-secondly school system has been used for the neoliberal school closures. The "compulsory education school" which became the new school kind in 2015 in the School Educational Act has been establishing since 2016.There are this type of schools in the under-populated area for the purpose of keeping schools in this area .
In the U.S. the school closures and the school consolidation have been employed as the means to reduce a public education for reason of the achievement test results. Detroit introduced the unified elementary-secondly schools to reduce the number of the public schools, and it's employed as the way of the school reorganization at Chicago .Japan has been following the school reform in the U.S..

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2000年前後から日本国内で学校統廃合が増加している。その方途として用いられる小中一貫校制度については、教育的理由を根拠にされることが多いが、その教育的効果やデメリットについては十分に検証されておらず、廃校自体が、子ども、保護者、地域コミュニテイにとって大きなダメージを与えることも多い。そのため紛争化しているケースもあり、また過疎地の学校配置については多くの自治体で課題となっている。
そのような改革が先行しているアメリカのケースでは学力テスト「結果」が廃校の理由となっている。しかし複数の都市では、経済的な目的に資するために学校制度を改革する小中一貫校制度が用いられている。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2018 2017 2016 1995

All Journal Article (8 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 学校が消える2018

    • Author(s)
      山本由美
    • Journal Title

      月間社会教育

      Volume: 748 Pages: 13-21

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 公共施設等総合管理計画で変化する学校と地域2018

    • Author(s)
      山本由美
    • Journal Title

      建築とまちづくり

      Volume: 475号 Pages: 11-15

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] いま、教育で地域づくりとは2017

    • Author(s)
      山本由美
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: 96 Pages: 66-75

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 小中学校統廃合とまちづくり2017

    • Author(s)
      山本由美
    • Journal Title

      建築とまちづくり

      Volume: 2017年3月号

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校統廃合のための小中一貫校2017

    • Author(s)
      山本由美
    • Journal Title

      現代思想

      Volume: 2017年4月号

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域再編の中での学校統廃合2016

    • Author(s)
      山本由美
    • Journal Title

      季刊 ひろば

      Volume: 188

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域とつながる学校の視点から学校統廃合を考える2016

    • Author(s)
      山本由美
    • Journal Title

      クレスコ

      Volume: 185

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 住民と自治 = Jumin to jichi monthly (7)(387)1995

    • Author(s)
      山本由美
    • Volume
      9月号
    • Pages
      -
    • DOI

      10.11501/2725195

    • ISSN
      1343-6244
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] シカゴの教員組合運動に学ぶ共同2018

    • Author(s)
      山本由美
    • Organizer
      公立保育園園長・主任・中堅職員セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 少輔一貫校の総合的研究2017

    • Author(s)
      山本由美 高坂康雅 都筑学
    • Organizer
      異本教育学会 ラウンドテーブル
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 学校が消える -公共施設の縮小に立ち向かう2018

    • Author(s)
      山本由美 安達智則
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      旬報社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 学校を取り戻せ -シカゴ、足立、改革と貧困の中の子どもたち2016

    • Author(s)
      山本由美、堀尾輝久、横湯園子
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      花伝社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi