• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study of the Post-War Local Cultural Movement -Focusing on Groups of 'Fudan-gi' Writers Across Various Regions-

Research Project

Project/Area Number 16K04572
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Kentaro Kawahara  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, その他(招聘研究員) (80367010)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords社会教育 / 戦後史 / 生涯学習 / 自分史 / 書く実践 / 文化運動 / 社会教育史 / メディア / 教育学
Outline of Final Research Achievements

This research follows the activity of various regional groups of practitioners of ‘fudan-gi’, a writing movement geared toward the masses that was established by practitioner Yoshio HASHIMOTO of Hachioji, analyzing the formation and development of a regional grass-roots cultural movement that was born of the common, working-class people across Japan.
In researching the history and activities of various regional groups, it was particularly important to examine primary sources of writing efforts that had spread across various regions of Japan from the late 1970’s onwards.
With the cooperation of local group members, this research weaves together various members’ commentaries on the grass-roots movement, examining collected handwritten journals and other post-war documentation important to the study, which serves to identify a post-war history.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、戦後日本の各地において、草の根で紡がれてきた人々の歩みやその綴った文章をまとめ上げてきた。「ふだん記」の実践に焦点をあてることにより、日本の市井の人々の歴史の研究に関して新たな地平を切り開き得るという意義があると思われる。
また、本研究で刊行した最終報告書は、「ふだん記」各地グループが実践を行う地域を中心に公共図書館等に寄贈しており、公共の閲覧に供される形になっている。なおかつ、アクションリサーチ的に研究を行った本研究は、「ふだん記」で執筆する人々をエンパワーメントする意義を果たしており、草の根で自らの歴史を紡いでいる人々がより一層の「自分史」執筆につながる社会的意義を果たしている。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 地域における書く実践に関する研究―「ふだん記」みちのくグループを対象として―2019

    • Author(s)
      川原健太郎
    • Journal Title

      早稲田教育評論

      Volume: 33 Pages: 61-80

    • NAID

      120006601261

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 橋本義夫の易行道に関する研究―学びの支援方法の視点から―2018

    • Author(s)
      川原健太郎
    • Journal Title

      大正大学教職支援センター年報

      Volume: 1 Pages: 85-96

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 1980年代における戦後地方文化運動に関する研究―「ふだん記」北九州グループ、あいちグループを対象として―2018

    • Author(s)
      川原健太郎
    • Journal Title

      早稲田教育評論

      Volume: 32(1) Pages: 35-54

    • NAID

      120006452612

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 地域における学習・文化活動の受容過程に関する研究 : 北海道における初期「ふだん記」を対象にして2018

    • Author(s)
      川原健太郎
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 28 Pages: 15-27

    • NAID

      120006417007

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 書く実践の意義に関する一研究―「ふだん記」を対象として―2017

    • Author(s)
      川原健太郎
    • Journal Title

      早稲田教育評論

      Volume: 31 Pages: 1-19

    • NAID

      120006227793

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ナラティヴの視点からみた書く実践に関する一研究【研究ノート】2016

    • Author(s)
      川原健太郎
    • Journal Title

      日本学習社会学会年報

      Volume: 12 Pages: 99-106

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 戦後地方文化運動の実証的研究(その3)―北海道における「ふだん記」各地グループを対象として―2019

    • Author(s)
      川原健太郎
    • Organizer
      日本社会教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 戦後地方文化運動の実証的研究(その2)―「ふだん記」みちのくグループを対象として―2018

    • Author(s)
      川原健太郎
    • Organizer
      日本社会教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後地方文化運動の実証的研究(その1)―「ふだん記」北九州グループ、「ふだん記」あいちグループを対象として―2016

    • Author(s)
      川原健太郎
    • Organizer
      社会教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2016-09-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 『戦後地方文化運動の実証的研究―「ふだん記」各地グループを対象として―』2019

    • Author(s)
      川原健太郎
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      揺籃社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi