• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative research of the new position and roles of local education administration in school governance between Japan and UK

Research Project

Project/Area Number 16K04575
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionJissen Women's University

Principal Investigator

Seida Natsuyo  実践女子大学, 生活科学部, 教授 (70444940)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 広瀬 裕子  専修大学, 文学部, 教授 (40208880)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords地方教育行政 / 教育再生 / 困難集中地域 / イギリス / 教育ガバナンス / 地方当局 / 英国 / 学校教育 / ガバナンス / 教育改革 / 教育行政
Outline of Final Research Achievements

It could be clear that the range of responsibilities of local education administrations of England reaches to the field of social welfare for the children recently and that they address the problems of children effectively as well as the specific policies. It would be valuable that we could research the practices of provincial cities directly, where its social problems got harder recently. It is also a big outcome that we could make clear the real situation of educational reforms in one of the biggest problem concentrated area in London.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

英国においては特定地域に集中している困難な状況を背景とする児童生徒の教育上の不利について,学校教育よりも広い福祉的な観点から取り組みを行うようになっている。しかし,一方で学校教育制度はより自律的に運営されるようになっており,地方教育行政がそうした福祉的な対応と学校教育との制度的な関係を明らかにし,具体的にどのような連携協力の体制が有効であるのか,またその限界と課題の所在を明らかにすることは,児童生徒の社会的背景に起因する問題を学校で解決することが求めらるようになっている日本においても,大変示唆の大きいものである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 英国の学校ガバナンスにおけるリーダーシップ像の変容に関する一考察ー教育改革と校長の専門性をめぐる試論ー2019

    • Author(s)
      清田夏代
    • Journal Title

      実践女子大学教職課程年報

      Volume: 第2号 Pages: 25-35

    • NAID

      40022041540

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自律的地方教育行政を維持するための強制介入支援政策ーロンドン・ハックニーの教育改革手法の子ども福祉領域への汎用化ー2019

    • Author(s)
      広瀬裕子
    • Journal Title

      社会科学年報(専修大学社会科学研究所)

      Volume: 第53号 Pages: 165-183

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英国における自律的学校ガバナンスと地方教育行政をめぐる改革の動向2017

    • Author(s)
      清田夏代
    • Journal Title

      日英教育フォーラム

      Volume: 21 Pages: 53-69

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「地方教育行政改革の政治学 (2)イギリスの事例から」2016

    • Author(s)
      広瀬裕子
    • Journal Title

      『岩波講座 教育』

      Volume: 第6巻 Pages: 282-301

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 新自由主義的文脈における学校リーダーシップに関する一考察2018

    • Author(s)
      清田夏代
    • Organizer
      日英教育学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi