• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

School Management Council System and School Consolidation

Research Project

Project/Area Number 16K04576
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionNagoya University of Foreign Studies

Principal Investigator

OHASHI Yasuaki  名古屋外国語大学, 外国語学部, 准教授 (30387667)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords学校運営協議会 / コミュニティ・スクール / 学校統廃合 / 義務教育学校 / コミュニティ・スクール指定解除・解消校 / 極小規模コミュニティ・スクール / 教育学
Outline of Final Research Achievements

There are 5,432 Community Schools (147 kindergartens, 3,265 elementary schools, 1,492 junior high schools, 39 compulsory education schools, 1 secondary education school, 382 high schools, 106 special support schools) as of April 1, 2018. I announced on the website about prefectures, municipalities, school names, CS designated days, and the number of students.
About 43 CS designation canceled Schools in 2016 (1 kindergarten, 18 elementary schools, 24 junior high schools), I typified the school into the following five types : [Ⅰ] 31 transition types to compulsory education schools (72.1%), [II] 2 evaluation types by the Board of Education (4.6%), [III] 2 cancellation types of joint implementation (4.6%), [IV] 2 transition types to similar school management (4.6%), [V] 6 other or unknown schools (14.0%).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2004~2018年度のすべてのコミュニティ・スクールの学校規模を年度毎に「名古屋外国語大学教職センター大橋保明研究室ホームページ」で公表することにより、学術的には研究者に対してCS事例分析の基礎データを提供し、社会的には国民に対して学校運営協議会の設置や地域学校協働本部等との連携・協働に向けた基本情報を提供している点で意義がある。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (7 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 義務教育学校におけるコミュニティ・スクールの導入状況-へき地・小規模CS義務教育学校に着目して-2019

    • Author(s)
      大橋保明
    • Journal Title

      関西教育学会年報

      Volume: 43

    • NAID

      40022011787

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コミュニティ・スクールの指定解除の動向とその要因2018

    • Author(s)
      大橋保明
    • Journal Title

      関西教育学会年報

      Volume: 42 Pages: 121-125

    • NAID

      40021669017

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コミュニティ・スクール指定解除校の動向と指定解除要因に関する一考察2018

    • Author(s)
      大橋保明
    • Journal Title

      公教育計画学会年報

      Volume: 9号

    • NAID

      40021658619

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コミュニティ・スクールの学校規模に関する基礎的研究2017

    • Author(s)
      大橋保明
    • Journal Title

      名古屋外国語大学論集

      Volume: 第1号 Pages: 45-60

    • NAID

      120006346785

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コミュニティ・スクール指定解消校における学校統廃合プロセスの検討2016

    • Author(s)
      大橋保明
    • Journal Title

      公教育計画学会年報

      Volume: 7 Pages: 105-119

    • NAID

      40021141855

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 合同学校運営協議会の学校規模に関する考察2019

    • Author(s)
      大橋保明
    • Organizer
      公教育計画学会(第11回大会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域からみた新学習指導要領2018

    • Author(s)
      大橋保明
    • Organizer
      公教育計画学会(第10回大会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 義務教育学校におけるコミュニティ・スクールの導入状況 -へき地・小規模CS義務教育学校に着目して-2018

    • Author(s)
      大橋保明
    • Organizer
      関西教育学会(第70回大会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小規模コミュニティ・スクールの現況~極小規模CSを中心に~2017

    • Author(s)
      大橋保明
    • Organizer
      公教育計画学会第9回大会(専修大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニティ・スクールの指定解除の動向とその要因2017

    • Author(s)
      大橋保明
    • Organizer
      関西教育学会第69回大会(大阪市立大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニティ・スクール指定解消校の学校規模と学校統廃合2016

    • Author(s)
      大橋保明
    • Organizer
      日本教育学会第75回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-08-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニティ・スクールの学校規模に関する基礎的考察2016

    • Author(s)
      大橋保明
    • Organizer
      公教育計画学会第8回大会
    • Place of Presentation
      鹿児島県立短期大学
    • Year and Date
      2016-06-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 名古屋外国語大学教職センター 大橋保明研究室ホームページ

    • URL

      https://www.ohashiyasuaki.jp/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 名古屋外国語大学教職センター 大橋保明研究室HP

    • URL

      http://ohashiyasuaki.jp/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 名古屋外国語大学 教職センター 大橋保明研究室

    • URL

      http://ohashiyasuaki.jp/

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi