• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the modern development of education financial aid policy at the fund for the improvement of postsecondary education in the U.S. federal government

Research Project

Project/Area Number 16K04584
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKansai University of International Studies

Principal Investigator

Yoshida Takehiro  関西国際大学, 教育学部, 准教授 (70512846)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsアメリカ連邦政府 / 中等後教育改善基金 / 財政援助 / 教育政策 / 教育財政 / 全米的必要性のある分野に関する特別プロジェクト / 全米FIPSE委員会 / 教育学 / 教育行財政
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to analyze the policy development process in which FIPSE, one of the organization of U.S. federal government, had included federally important financial aid programs, while placing great significance on proposals about educational improvement and development applied by educational institutions.
First, the author analyzed the legislation process of the National Board of FIPSE, focusing on its authority and the membership. Second, the author considered the establishment and the characteristic of the Special Projects in Areas of National Need at FIPSE through the legislation process of the Higher Education Amendments of 1992. Third, the author investigated the establishment and the characteristic of the Special Projects in Areas of National Need at FIPSE, through the legislation process of the Higher Education Amendments of 1992.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は次の通りである。まず、全米FIPSE委員会の設置の経緯を明らかにすることにより、先行研究が見落としていたプログラム援助という新たな財政援助形態において、教育プログラムの開発・改善に関する優先事項が連邦政府と教育機関との双方向性のもとで策定されたことを指摘しうることである。次に、「特別プロジェクト」や特定の教育プログラムの制度化過程を分析することで、教育機関による教育プログラムの開発・改善案を尊重しつつも、連邦政府の重視する教育施策の設定チャンネルが個別化・多様化していることを明らかにしうることである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] アメリカ中等後教育改善基金における特定教育プログラムの導入-2008年高等教育改正法の制定過程の検討を通して-2019

    • Author(s)
      吉田武大
    • Journal Title

      関西国際大学紀要

      Volume: 20号 Pages: 127-135

    • NAID

      120006628328

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] アメリカ中等後教育改善基金における全米的必要性のある分野に関する特別プロジェクトの導入と特質-1992年高等教育改正法の制定過程の検討を通して-2018

    • Author(s)
      吉田武大
    • Journal Title

      関西国際大学紀要

      Volume: 19 Pages: 137-147

    • NAID

      120006472537

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカ中等後教育改善基金における全米FIPSE委員会の法制化過程-権限と構成員に焦点を当てて-2017

    • Author(s)
      吉田武大
    • Journal Title

      関西国際大学紀要

      Volume: 18号 Pages: 57-70

    • NAID

      120006343098

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカ中等後教育改善基金における全米FIPSE委員会の法制化過程2017

    • Author(s)
      吉田武大
    • Organizer
      関西教育行政学会例会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi