• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis on Collaborative Systems of Parent Education and Support as Network fo Focusing on Their Role of School and Community.

Research Project

Project/Area Number 16K04585
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research (2017-2018)
Hiroshima University of Economics (2016)

Principal Investigator

SHISHIDA MANAMI  国立教育政策研究所, 生涯学習政策研究部, 総括研究官 (30435044)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 熊谷 愼之輔  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (30325047)
天野 かおり  下関市立大学, 経済学部, 准教授 (20551625)
佐々木 保孝  天理大学, 人間学部, 准教授 (30403596)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords家庭教育支援 / 地域学校協働活動 / 家庭教育支援チーム / 学校・家庭・地域の連携協働 / 地域の教育力 / 学校・家庭・地域の連携・協力
Outline of Final Research Achievements

In this research, we considered collaborative systems of parent education and support as networks for focusing on their role of school and community. In the first year and the second year, we considered the issues of parent education we through the analyzing of previous study, laws and ordinances and interview surveys. In the third year, we made and conducted a survey on the home education support teams nationwide.
As a result of consideration, we find the biggest problem of collaborative systems of parent education and support system. This is that there is not a lot of program support that combines maturity as a parent and maturity as a citizen. In many successful cases, the local government has been actively supporting.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで家庭教育支援の実態や制度については,たとえば乳幼児期支援,学齢期支援,読み聞かせ支援,発達支援といった支援活動内容ごとに分析されることが多く,学校・家庭・地域の連携・協働の枠組みから,その可能性について分析されることはあまりなかった。
また,全国で活動している家庭教育支援チームという民間活動組織に着目した研究も少ない。本研究において,文部科学省に登録されている全国237チームが,学校・家庭・地域の連携・協働の推進にどのような役割を果たしているかについて,168チームからの回答(回収率70.4%)を分析することができた成果は大きい。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「学校と地域の協働」による社会に開かれた学びづくりにむけて2019

    • Author(s)
      志々田まなみ
    • Journal Title

      山形教育

      Volume: 384 Pages: 26-29

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域学校協働活動をツールとした3つのプロジェクト : 地域の課題解決学習と、新たな時代の教育開発と、コミュニティスクール運営と2019

    • Author(s)
      志々田まなみ
    • Journal Title

      社会教育

      Volume: 74(4) Pages: 6-11

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校・家庭・地域の連携協働による家庭教育支援体制の課題について2018

    • Author(s)
      志々田まなみ・天野かおり・熊谷愼之輔・佐々木保孝
    • Journal Title

      日本生涯教育学会年報

      Volume: 39

    • NAID

      40021754192

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] これからの「地域と学校の連携・協働」の方向性2016

    • Author(s)
      志々田まなみ
    • Journal Title

      日本生涯教育学会年報

      Volume: 37 Pages: 87-102

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学校・家庭・地域の連携協働による家庭教育支援体制の課題について2017

    • Author(s)
      志々田まなみ・天野かおり・熊谷愼之輔・佐々木保孝
    • Organizer
      日本生涯教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『地域の持続可能性 -下関からの発信-』下関市にみる「開かれた学校づくり」から 「地域とともにある学校づくり」2017

    • Author(s)
      天野かおり著 難波利光(編著)
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi