Professional identity of specialized training college teachers
Project/Area Number |
16K04586
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
|
Research Institution | Fukuoka University |
Principal Investigator |
Uegami Kazuki 福岡大学, 人文学部, 准教授 (90549172)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
瀧本 知加 東海大学, 九州教養教育センター, 講師 (10585011)
児島 功和 山梨学院大学, 経営情報学部, 准教授 (80574409)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
|
Keywords | 専門学校教員 / 職業的アイデンティティ / 専門学校教育の質向上 / 専門学校教員研修 / 専門学校教員研究 / 役割認識・専門性認識 / 専門学校教員の質向上 / 高等教育段階における職業教育 / 専門職性 / 新しい専門職 / 新たな高等教育機関 / 専門職大学 / 専門学校制度改革 / 大衆化した大学 / 教育学 / 高等教育 / 専門学校 |
Outline of Final Research Achievements |
This study clarified the characteristics of professional identity of specialized training college teachers through quantitative survey and qualitative survey.The main research results are as follows. "Examination of the Research Method for Teachers of Specialized Training College." "What is higher vocational education."
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
専門学校教員の職業的アイデンティティの特徴を明らかにすることで、専門学校教員の実証的な評価、正確な実態解明へとつながる点に、専門学校研究としての意義がある。また、職業アイデンティティの観点から専門学校教員を分析することで、専門学校研究のみならず、教師研究・教員研究にも新たな論点を提示することができる。 また、専門学校教員の状況を把握することで、効果的な研修プログラムの開発などにもつながり、結果として専門学校教育の質の向上へと貢献できる。
|
Report
(4 results)
Research Products
(20 results)