• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Professional identity of specialized training college teachers

Research Project

Project/Area Number 16K04586
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionFukuoka University

Principal Investigator

Uegami Kazuki  福岡大学, 人文学部, 准教授 (90549172)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 瀧本 知加  東海大学, 九州教養教育センター, 講師 (10585011)
児島 功和  山梨学院大学, 経営情報学部, 准教授 (80574409)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords専門学校教員 / 職業的アイデンティティ / 専門学校教育の質向上 / 専門学校教員研修 / 専門学校教員研究 / 役割認識・専門性認識 / 専門学校教員の質向上 / 高等教育段階における職業教育 / 専門職性 / 新しい専門職 / 新たな高等教育機関 / 専門職大学 / 専門学校制度改革 / 大衆化した大学 / 教育学 / 高等教育 / 専門学校
Outline of Final Research Achievements

This study clarified the characteristics of professional identity of specialized training college teachers through quantitative survey and qualitative survey.The main research results are as follows.
"Examination of the Research Method for Teachers of Specialized Training College."
"What is higher vocational education."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

専門学校教員の職業的アイデンティティの特徴を明らかにすることで、専門学校教員の実証的な評価、正確な実態解明へとつながる点に、専門学校研究としての意義がある。また、職業アイデンティティの観点から専門学校教員を分析することで、専門学校研究のみならず、教師研究・教員研究にも新たな論点を提示することができる。
また、専門学校教員の状況を把握することで、効果的な研修プログラムの開発などにもつながり、結果として専門学校教育の質の向上へと貢献できる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 「大学の専門学校化」批判の特徴と問題点2018

    • Author(s)
      植上一希
    • Journal Title

      技術教育研究

      Volume: 77 Pages: 14-19

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 専門職大学制度の特徴と今後の展望2018

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Journal Title

      技術教育研究

      Volume: 77 Pages: 9-13

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 初年次ゼミの学習を促進するクラス環境―クラス環境と学生の特性との相互作用に注目して2018

    • Author(s)
      児島功和・石川勝彦
    • Journal Title

      法学論集

      Volume: 81 Pages: 141-158

    • NAID

      120006461298

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 識別力を重視したライティングルーブリック開発の試み2018

    • Author(s)
      児島功和・石川勝彦
    • Journal Title

      経営情報学論集

      Volume: 24 Pages: 45-58

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 専門学校教員研究における方法の検討2017

    • Author(s)
      植上一希・瀧本知加
    • Journal Title

      産業教育学研究

      Volume: 47巻2号 Pages: 9-16

    • NAID

      130007428003

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「高等教育機関における新しい「専門職」 ―政策・市場・職能の観点から2017

    • Author(s)
      二宮祐・小島佐恵子・児島功和・小山治・濱嶋幸司
    • Journal Title

      大学教育研究ジャーナル

      Volume: 14 Pages: 1-20

    • NAID

      120006367183

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「大学の専門学校化」批判の問題性―専門職業大学の創設に関連して2016

    • Author(s)
      植上一希
    • Journal Title

      現代思想

      Volume: 44巻21号 Pages: 154-163

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 高校福祉科教員の現状と課題:青年期職業教育を担う教師としての資質・資格2016

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Journal Title

      関西教育学年報

      Volume: 40 Pages: 36-40

    • NAID

      40020939783

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 高等職業教育とは何か2018

    • Author(s)
      瀧本知加・京免敏雄・吉留久晴・植上一希
    • Organizer
      日本産業教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 専門学校における職業教育の特質と学生の成長-「大学の専門学校化」批判の問題性2018

    • Author(s)
      植上一希
    • Organizer
      大学評価学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 専門学校教員のライフストーリー研究2017

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 第三の領域に属する教職員養成の政策実施過程―分野を横断しての事例分析2017

    • Author(s)
      児島功和・二宮祐・小島佐恵子・浜島幸司
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 専門学校教員の「職業的アイデンティティ」研究の枠組み2016

    • Author(s)
      植上一希
    • Organizer
      日本産業教育学会
    • Place of Presentation
      工学院大学(東京)
    • Year and Date
      2016-10-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 専門学校教員の「職業的アイデンティティ」の基本的特徴2016

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Organizer
      日本産業教育学会
    • Place of Presentation
      工学院大学(東京)
    • Year and Date
      2016-10-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 専門学校教員の「職業的アイデンティティ」と専門職性ー認知的徒弟制と正統的周辺参加論を手がかりにー2016

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      帝京大学(東京)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 専門学校制度改革の現在―新たな高等教育機関の制度化に関する議論に焦点をあててー2016

    • Author(s)
      植上一希・竹井沙織・小田茜・辛島友紀
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道)
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 危機のなかの若者たち―教育とキャリアに関する5年間の追跡調査2017

    • Author(s)
      乾彰夫・本田由紀・中村高康編(児島功和)
    • Total Pages
      424
    • Publisher
      東京大学出版
    • ISBN
      4130513370
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 反「大学改革」論―若手からの問題提起2017

    • Author(s)
      藤本夕衣・古川雄嗣・渡邉浩一編(児島功和)
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      4779510813
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 進路決定過程と進学要求からみる専門学校進学者の特徴

    • URL

      https://berd.benesse.jp/up_images/research/Senmon_2_Uegami_201712.pdf

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 大変だけど成長につながる専門学校生の学び

    • URL

      https://berd.benesse.jp/up_images/research/Senmon_3_Kojima_201712.pdf

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi