• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Study on Teacher's Autonomy serving Competence of Schools

Research Project

Project/Area Number 16K04587
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionFukuoka University

Principal Investigator

KOZUMA SHINJIRO  福岡大学, 人文学部, 教授 (20205339)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 榊原 禎宏  京都教育大学, 教育学部, 教授 (90215616)
辻野 けんま  大阪市立大学, 大学院文学研究科, 准教授 (80590364)
照屋 翔大  茨城大学, 教育学研究科, 准教授 (90595737)
藤村 祐子  滋賀大学, 教育学部, 准教授 (80634609)
張 揚  北海道大学, 教育学研究院, 助教 (60767193)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) SUEMATSU HIROKI  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords学校組織マネジメント / 学校評価 / 比較研究 / 教育経営 / 学校組織 / 教員の資質・能力 / 学校支援 / 学校改善 / 教育経営研究 / 校長 / 自主性・自律性 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

This research pointed out that there are various effors for improving the qualities and abilities of teahers in the school improvement domain. We should respect for distinguished micro-global researhces and good practices as goodness of Japan.
Common understandings in USA, China, Germany, England and Japan are as follows: school management, school evaluation, performance management of teachers, curriculum management, in-service training of teachers and so on. To improve the quality of teaching and education, apprpriate leadership are required for school leaders as well as academic skills.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

また本研究では米・英・独・中4か国の学校力向上に資する研究や事例・取組を分析する前提として、教育制度の概要、学校経営の特徴/教員の採用・研修の2領域について整理した。これらの成果は関連学会で発表し、学会誌にも掲載された。
アメリカでは競争的資金の配分を通して様々なモデルが構築され、戦略的・協働的展開を重視するシステム・アプローチが採用されている。教育力向上に向けて「実践に繋がる」研究が重視されていることが明らかになり、この傾向には一部に反動も看取されることも指摘した。かかる傾向は英、中、そして日本でも同様であることが浮き彫りになり、教員の学術的質の向上も要請されていることを指摘した。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 英国教育を合せ鏡として日本の教育を考える―「学校を良くすることとは?」その改善の方途と隘路―2019

    • Author(s)
      高妻紳二郎
    • Journal Title

      『人間情報学研究第24巻』東北学院大学人間情報学研究所

      Volume: 24 Pages: 1-13

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教える立場をひらく-教授者から学習随伴者 へ、南西ドイツにおける社会的な学校(Gemeinschaftsschule)の挑戦2018

    • Author(s)
      榊原禎宏
    • Journal Title

      教育をひらく 研究会『公教育の問いをひらく』デザインエッグ

      Volume: - Pages: 50-70

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Research on the New Reform of the Primary and Secondary School Teacher Evaluation System in Japan2018

    • Author(s)
      張揚
    • Journal Title

      『外国中小学教育(CSSCI学術誌)』

      Volume: - Pages: 49-53

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育格差の解消をめざす教育改革と教育経営ー中国ー2018

    • Author(s)
      張揚
    • Journal Title

      『現代教育改革と教育経営』学文社

      Volume: -

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中・独・英・米4か国における教育経営学研究の国際的潮流2018

    • Author(s)
      高妻紳二郎、榊原禎宏、末松裕基、辻野けんま、張揚、照屋翔大、藤村祐子
    • Journal Title

      研究成果報告書

      Volume: - Pages: 1-192

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 北海道大学における教職課程の設置状況と課題に関する一考察2018

    • Author(s)
      張 揚
    • Journal Title

      北海道大学教

      Volume: 8 Pages: 53-70

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 世界の教員養成の高度化動向と日本の課題2018

    • Author(s)
      藤村祐子、堀内孜、竺沙智章、金川舞貴子
    • Journal Title

      関西教育行政学会『教育行政研究』

      Volume: 45

    • NAID

      130007495732

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校評価と組織マネジメント ―教員のアクティブ・ラーニングの場として―2017

    • Author(s)
      髙妻紳二郎
    • Journal Title

      plus

      Volume: 2 Pages: 2-5

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校評価と組織マネジメント ―教員のアクティブ・ラーニングの場として―2017

    • Author(s)
      髙妻紳二郎
    • Journal Title

      plus

      Volume: 3 Pages: 2-5

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 中国における学校管理・学校づくり・学校評価の分権化に関す2017

    • Author(s)
      張 揚
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 59 Pages: 122-133

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 中国の教師教育2017

    • Author(s)
      張 揚
    • Journal Title

      日本教師教育学会編『教師教育研究ハンドブック』

      Volume: 0 Pages: 150-153

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 海外に学ぶ 学校理事会による校長採用2017

    • Author(s)
      末松裕基
    • Journal Title

      『教職研修』教育開発研究所

      Volume: 544 Pages: 96-97

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ミネソタ州の「形成的」教員評価制度の構築過程とその特徴2017

    • Author(s)
      藤村祐子
    • Journal Title

      日本教育制度学会『教育制度学研究』

      Volume: 24 Pages: 46-60

    • NAID

      130008102918

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ドイツの学校は国家とどう付き合ってきたか2016

    • Author(s)
      辻野けんま
    • Journal Title

      末松裕基編著『現代の学校を読み解く―学校の現在地と教育の未来―』

      Volume: なし Pages: 297-331

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツ教師教育改革におけるインクルージョン理念の受容と移民2016

    • Author(s)
      辻野けんま
    • Journal Title

      園山大祐編著『岐路に立つ移民教育:社会的包摂への挑戦』

      Volume: なし Pages: 257-271

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 『教員の専門性』論の特徴と課題―2000年以降の文献を中心に―2016

    • Author(s)
      辻野けんま・榊原禎宏
    • Journal Title

      『日本教育経営学会紀要』

      Volume: 第58号 Pages: 164-174

    • NAID

      130005712388

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 沖縄県における授業改善を核とした学力向上施策の展開と地方教育行政のリーダーシップ2016

    • Author(s)
      照屋翔大
    • Journal Title

      日本教育行政学会編『教育行政学研究と教育行政改革の軌跡と展望(学会創設50周年記念)』

      Volume: なし Pages: 78-84

    • NAID

      130007617947

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカの教員評価をめぐる付加価値評価モデル(Value-Added Model)の動向2016

    • Author(s)
      照屋翔大、藤村祐子
    • Journal Title

      『日本教育経営学会紀要』

      Volume: 第58号 Pages: 118-130

    • NAID

      130005712353

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教育経営学研究の国際的潮流(その2)―米・英・独・中4か国の教育経営関連学会における研究成果に焦点を当てて―2018

    • Author(s)
      高妻紳二郎、末松祐基、辻野けんま、張揚、照屋翔大、藤村祐子
    • Organizer
      日本教育経営学会第58回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Training, Learning, and Policy Problem Framing in Japanese Teacher Education2018

    • Author(s)
      Yuko Fujimura
    • Organizer
      Journal of Education for Teaching, Teacher Learning and Innovation Research Hub Research Roundtables 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Reforming School on the Basis of its Organizational Characteristics: State of the Art of Research on "School Reform" in Japan2018

    • Author(s)
      ZHANG Yang
    • Organizer
      The 2nd International Conference on Educational Governance and School Reform
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育経営学研究の国際的潮流(その1)2017

    • Author(s)
      髙妻紳二郎、榊原禎宏、張揚、辻野けんま、照屋翔大、藤村祐子、末松裕基
    • Organizer
      日本教育経営学会第57回自由研究発表
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Who are the “School Leaders”?: Any Commonalities among Japan, Germany and UK?2016

    • Author(s)
      Kemma TSUJINO and Hiroki SUEMATSU
    • Organizer
      nternational Society for Teacher Education (ISfTE)
    • Place of Presentation
      Infrastructure University Kuala Lumpur, Malaysia
    • Year and Date
      2016-11-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Grass-Roots Movement of School Leadership Development in Japan: The Challenge of Dialogue between Headteachers and Researchers2016

    • Author(s)
      Hiroki SUEMATSU, Kemma TSUJINO, et.al
    • Organizer
      The Japan-U.S. Teacher Education Consortium (JUSTEC)
    • Place of Presentation
      Ehime University
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教育課程 第二版2018

    • Author(s)
      山崎準二編
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762027819
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 公教育の問いをひらく2018

    • Author(s)
      教育をひらく研究会
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      デザインエッグ
    • ISBN
      9784815003852
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi