• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of the "Learning through the Life" based on the Relationship between Thinking and Experience

Research Project

Project/Area Number 16K04588
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionToyo Eiwa University

Principal Investigator

OZAKI HIROMI  東洋英和女学院大学, 人間科学部, 准教授 (10528590)

Research Collaborator IKUTA KUMIKO  田園調布学園大学, 学長
TAKAHASHI HARUNA  盛岡大学, 文学部, 助教
TAKASAKI HARUKA  東洋英和女学院大学, 国際社会学部, 講師
YAMAZAKI YURI  ブルックリン日本語学園, 教員
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords体験と思考 / 生活を通した学習 / 社会的協働 / 学校知 / 生活知 / 学校-家庭-地域の連携 / 創造性 / 学校-地域-家庭の連携 / 教育エージェント / アクティブラーニング / 社会的協働学習 / アート教育 / 学校ー家庭ー地域の連携 / 体験 / 知性 / 概念化 / 地域-学校-家庭の連携 / 社会敵協働 / 知の形成
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to reconstruct the “Learning through Life” model, which was based on the relationship between “thinking” and “experience.” Through selected field studies, I made it clear that some features of the practice of “Learning in Social Collaboration” be incorporated in “Learning through Life.” First, I refer to “educational agents”; for example, museums, “NPOs,” and companies, have a key role in creating a significant relationship between “thinking” and “experience.” Second, we need to reconsider the framework of teaching and learning in order to realize the concept of “Learning through Life.” Finally, the concept of “life” should be reconstructed, based on the relationship between the school, home, and local community.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、学校-家庭-地域の連携に基づく「社会的協働学習実践」の教育的意義・効果について、文献調査と実践調査、及び国際比較を包含した体系的研究としての意義をもつ。また、本研究は、「教育エージェント」という新たな観点から、学校知と生活知(実践知)、体験と思考とを包含した社会教育、学校教育、家庭教育を論じる上で基礎となる概念を提示した。さらに、本研究は、学校と学校以外の教育リソースとの連携がもつ効果・意義・課題を明らかにしたうえで、よりよい連環を形成するための具体的なモデルを提供した。その結果として、「生活を通した学習」を提供する教育力をもつ生活環境の在り方への示唆を提示した。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 「生と死」について学ぶことの意義とは何か ―「わかる」ことの多層性に基づいて―2019

    • Author(s)
      尾崎博美
    • Journal Title

      死生学年報

      Volume: 2019 Pages: 155-174

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書評「平井悠介著『エイミー・ガットマンの教育理論―現代アメリカ教育哲学における平等論の変容』」2017

    • Author(s)
      尾崎博美
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 116 Pages: 194-200

    • NAID

      40021668073

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「S. K. Langerの「シンボル形式」論に基づく「教える-学ぶ」営みの再提示―創造的な教授としての「創作」と能動的な学習としての「鑑賞」―」2017

    • Author(s)
      尾崎博美
    • Journal Title

      『東洋英和女学院大学 人文・社会科学論集』

      Volume: 34 Pages: 1-20

    • NAID

      120006029344

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学習者の主体性を引き出す「創造的教授」の可能性―シンボル形式論における「創作」・「鑑賞」概念に着目して―2017

    • Author(s)
      尾崎博美
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学所沢キャンパス(埼玉県所沢市)
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の教員養成における「教育思想史」の誕生と意義―「“教える”ことを“教える”」営みの多層性に向けて―2016

    • Author(s)
      尾崎博美
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Place of Presentation
      武庫川女子大学(兵庫県西宮市)
    • Year and Date
      2016-09-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] ワークで学ぶ教育課程論2018

    • Author(s)
      尾崎博美、井藤元、井谷信彦、室井麗子、岸本智典、関根宏朗、中島夏子、八木美保子、萩原真美、柴田紀子、鈴木学、小室弘毅、足立佳菜、高橋春菜、矢田訓子、田村恵美
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779512674
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教育思想事典 増補改訂版2018

    • Author(s)
      教育思想史学会
    • Total Pages
      888
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251223
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] ワークで学ぶ教職概論2017

    • Author(s)
      平石晃樹、尾崎博美、岸本智典、山本一生、高宮正貴、荒井英治郎、広瀬悠三、井藤元、畠山大、浅井宗海、井谷信彦、羽野ゆつ子、河野桃子、帖佐尚人、米川泉子、米津美香、小室弘毅
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi