• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on "second -person engagement" in early childhood care and education

Research Project

Project/Area Number 16K04589
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKunitachi College of Music

Principal Investigator

HAYASHI Hiroko  国立音楽大学, 音楽学部, 教授 (00587347)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岩田 恵子  玉川大学, 教育学部, 教授 (80287812)
宇田川 久美子  相模女子大学, 学芸学部, 准教授 (90513177)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Keywords保育 / 保育研究 / 子ども / 二人称的かかわり / 「感じ入る」という知り方 / 「よさ」の探究 / 文化的実践 / 保育の営みの転換 / 子どもがかかわる世界 / 子どもがかかわる世界にかかわる保育者 / 二人称的かかわりの意味と関係構造 / 子どもと保育者の二人称的にかかわりを記述する / 二人称的かかわりから三人称世界へ / 情感から生起される「よさ」 / 共に生きる保育の援助 / 保育の営みの変革 / 二人称的転換 / 保育実践 / 二人称的記述 / 二人称的アプローチの関係構造 / 「二人称的かかわり」の理論的検討 / 幼児教育・保育
Outline of Final Research Achievements

The main findings of the study are as follows: 1)Early childhood care and education practice is constructed as double layer including of “second-person engagement", 2)“Second-person engagement”defines in this study as the way of joint attention to the subject, 3) “Exploring goodness”of early childhood care and education based on“Second-person engagement”leads the world of “third-person engagement" which is a form of cultural practice, 4) Writing the way of“second-person engagement”enriches child and an early childhood care and education practitioner her/his first-person, and 5)“Second-person engagement" makes the subject deeper“recognition” by feeling for her/him. The process leads to the transformation of“second-person engagement”in early childhood care and education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

保育におけるかかわりを、「子どもと世界(人、モノ、こと)の二人称的かかわり」と「子どもと世界(人、モノ、こと)がかかわる世界への保育者の二人称的かかわり」のかかわりの二重構造としてとらえて、その関係構造を理論的に明らかにすることにより、保育という営みそのものを見直し、実践の営みをより構造的に示す研究になった。さらに、保育におけるかかわりの二重構造を「みる」「記述する」研究者もまた、二重構造の営みに二人称的な眼差しを向け、かかわるという、二人称的かかわりの三重構造が現れた。それは、発達の主体である子どもの実像に迫ると共に、保育実践のみならず保育研究をも含んだ保育全体の営みの転換の探究となった。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2018 2017 2016

All Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (2 results)

  • [Presentation] 子どもが感じる世界を感じるー感じることの意味とはー2018

    • Author(s)
      林浩子、岩田恵子、宇田川久美子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育の営みの二人称的転換2018

    • Author(s)
      林浩子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Sharing Intention with an ASD Child through Second-person2018

    • Author(s)
      Kumiko Udagawa, Keiko IWATA, Gabor Toth, Chiaki Udagawa, and Hiroko Hayashi.
    • Organizer
      EECERA(European Early Childhood Education Research Association
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 保育の営みの二人称的転換ー保育実践を二人称的に記述するとはー2017

    • Author(s)
      林浩子 岩田恵子 宇田川久美子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Constructing second-person approach relationship through the employment of joint attention2017

    • Author(s)
      Chiaki Udagawa, Hiroko Hayashi, Keiko Iwata ,Kumiko Udagawa
    • Organizer
      European Early Childfood Education
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Empathic understanding of children's caring world: Dialogues with materials in a Japanese Kindergarten2016

    • Author(s)
      KEIKO IWATA HIROKO HAYASHI KUMIKO UDAGAWA
    • Organizer
      European Early Childfood Education
    • Place of Presentation
      Dublin City University
    • Year and Date
      2016-08-31
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子どもがケアする世界をケアする―保育の営みの二人称的転換―2016

    • Author(s)
      林浩子 岩田恵子 宇田川久美子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学小金井キャンパス
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 「子どもがケアする世界」をケアする ほいくにおける「二人称的アプローチ」入門2017

    • Author(s)
      佐伯胖編著 岩田恵子 宇田川久美子 林浩子
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081080
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] ミネルヴァ書房2017

    • Author(s)
      佐伯胖 林浩子 岩田恵子 宇田川久美子
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      「子供がケアする世界」をケアするということ 保育におけるケアリング論の構築
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi