• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A cohort study on the effects of career education at university on employment after graduation

Research Project

Project/Area Number 16K04593
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

AMBO Hideo  東北大学, 教育学研究科, 准教授 (50250650)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 猪股 歳之  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 准教授 (60436178)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsキャリア教育 / 就職活動 / キャリアレディネス / 早期離職 / 大学生 / 職業モラール / 大学生活 / キャリア支援 / 人生キャリアレディネス / 大卒者 / 大学生活の取り組み / 就職活動に対するお保護者のかかわり / キャリアレディネス / ニート
Outline of Final Research Achievements

For those who graduated from a four-year university in March 2018 and got a job at a private company, a web survey was conducted at the time of graduation (1,096 responses), one year later (266 responses), and two years later (246 responses). In the graduation survey, survey items were social demographic factors, life career readiness, career education, job hunting, way of spending college life, personality, family relationships, communication skills, and mental health at the time of graduation. In the survey after graduation, those were the situation (employed/unemployed, etc.), life career readiness, work engagement, etc.
The analysis at the time of graduation conducted analysis with life career readiness as the dependent variable, and the analysis after graduation conducted analysis with job separation and life career readiness as the dependent variable.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

卒業時のキャリアレデイネスを高めるために大学が学生を支援できることとして、以下の4点が重要であることが示唆された。1) 大学入学時からキャリア意識を高めておくこと、2)社会的スキルを高める機会を提供すること、3)アクティブラーニングへの取り組みを促進することを、4)アクティブな就職活動を支援すること。
初職離職の要因としては、ソーシャルスキルの高さやパーソナリティが関与していたが、キャリアレディネス、キャリア教育関連や就職活動活発さなどは関連を示さなかった。この点に関して、より大規模かつ長期的な分析が必要である。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] キャリア教育科目受講者のキャリア意識測定の試み2020

    • Author(s)
      猪股歳之・高橋修・門間由記子
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 6 Pages: 135-142

    • NAID

      120006826955

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 東北大学キャリア支援センターにおける 留学生キャリア支援の現状と課題2018

    • Author(s)
      猪股歳之・髙橋修・冨田京子
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 4 Pages: 79-79

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 大学生における就職活動の活発さに関する要因の検討(2)2019

    • Author(s)
      安保英勇・猪股歳之
    • Organizer
      東北心理学会第73回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学卒業時のキャリアレディネスに関連する要因の検討2019

    • Author(s)
      安保英勇・猪股歳之
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第41回研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生における就職活動の活発さに関する要因の検討2018

    • Author(s)
      安保英勇・猪股歳之
    • Organizer
      東北心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学卒業者の就職先満足度とキャリア支援2018

    • Author(s)
      猪股歳之・安保英勇
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi