A study on the current status and development potential of regional human resource development programs in higher education
Project/Area Number |
16K04594
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
INOMATA Toshiyuki 東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 教授 (60436178)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
稲永 由紀 筑波大学, 大学研究センター, 講師 (80315027)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 高等教育 / 地域 / 人材養成 / 地域人材養成 / 教育プログラム / 学位・資格枠組み |
Outline of Final Research Achievements |
This study focused on the educational and human resource development functions of higher education institutions and aimed to examine the development of regional characteristics and functions in higher education. The target was mainly "Faculty of Regional Studies", many of which were established in the context of regional revitalization policies. Also, very few were established as completely new faculties, and many were born through reorganization or restructuring utilizing internal resources. By understanding the history of each faculty, it is clear that even in the midst of major trends such as population decline and regional revitalization, the context leading to the reorganization and restructuring of each university has created variations in the faculty of regional studies.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
地域と連携した教育・学習機会を重視・必要とする高等教育機関は増加しているが,それらがスムーズに実施されている例には担い手として特定の教員が存在している傾向がある。資格取得に必要な実習の場合には,組織的かつ安定的な関係が維持される仕組みが整っていることが多く,担当者が定期的に交代しても大きな影響はないところもある。一方で「地域学部」などの比較的新しい教育課程においては,以前から地域とのネットワークを有していた教員が新学部に参加することでその資源が効果的に活用される事例が見られるが,他の教員への役割移管等には困難が生じる場合もある。こうした課程等では組織的連携としての仕組み作りが効果的といえる。
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Report
(8 results)
Research Products
(36 results)
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[Journal Article] 総合ディスカッション コメント2020
Author(s)
稲永由紀
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Journal Title
国際カンファレンス 学修成果と職業教育の質保証:NQFの世界展開と日本の未来(令和元年度文部科学省委託事業 職業実践専門課程等を通じた専修学校の質保証・向上の推進 RTEQ成果報告書Vol.21)
Volume: 21
Pages: 71-72
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[Book] 大学事典2018
Author(s)
児玉善仁ほか(稲永由紀 分担執筆)
Total Pages
952
Publisher
平凡社
ISBN
9784582121025
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