• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Connection between National Awareness and Social Consciousness for Human Coexistence, and its Relation with History Education Experiences, in the Formation of Modern Japanese Historical Awareness

Research Project

Project/Area Number 16K04597
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionWaseda University (2018-2019)
University of Tsukuba (2016-2017)

Principal Investigator

Okamoto Tomochika  早稲田大学, 文学学術院, 教授 (60318863)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords歴史認識 / 社会意識 / 歴史教科書 / カリキュラム政策 / 学校知 / ナショナリズム / 共生 / 世代 / 社会調査 / 学校教育経験 / 分断 / 平等主義 / 歴史学習 / 歴史教育
Outline of Final Research Achievements

This study considers the role played by formal education in overall social integration, and analyzes the logic of social integration as expressed in educational information in schools, including textbook content and details of the worldview and social image of the people who receive such information.
Specifically, regarding the historical awareness of the people living in Japan in the 2010s, it was investigated how a connection is created and expressed between national awareness and social consciousness for human coexistence, and how this relates to history education experiences in schools and other contexts. Using the indicator of the content of history education in secondary education, which has transitioned with postwar social changes, a sociological analysis that correlates generations of students with their education experiences was conducted to examine importance of knowledge as a background for historical awareness.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校教育は国民統合の装置であるという点においてナショナリズムを帯びるが、他方で戦後日本の学校内外の教育空間はより広く社会的共生を促す場ともなってきた。両意識の接続の様態をみることによって、歴史学習を通して伝達される社会統合の論理の社会的帰結を析出することが、本研究の目的である。戦後社会の変動に伴って変遷をみせてきた中等教育段階の歴史教育内容の特徴を指標とし、それを学習者の世代や教育経験と照応させた分析を行うことで、「歴史認識を成り立たせる知識社会学的背景」を提示する点に、本研究の意義がある。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (13 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 5 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (5 results) Remarks (11 results)

  • [Journal Article] 共生社会意識と教育に係る立場性の分析――「自由」と「管理」への志向性に着目した2018年調査データの検討2020

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      早稲田大学大学院文学研究科紀要

      Volume: 65 Pages: 33-55

    • NAID

      120006850006

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 共生社会・歴史認識・配分原理・社会的諦観に関わる社会意識の分析――学歴と年齢層の観点による2018年調査データの検討2019

    • Author(s)
      長創一朗・岡本智周・青木結・小山田建太
    • Journal Title

      共生教育学研究

      Volume: 6 Pages: 61-76

    • NAID

      120006602275

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Location of the Period of High Economic Growth in the History of Japan’s Curriculum Policy2018

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      TRENDS IN THE SCIENCES

      Volume: 23 Issue: 9 Pages: 9_28-9_33

    • DOI

      10.5363/tits.23.9_28

    • NAID

      130007581018

    • ISSN
      1342-3363, 1884-7080
    • Year and Date
      2018-09-01
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育社会学の課題と展望2018

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      教育社会学

      Volume: ― Pages: 159-170

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 能動的な学習活動の経験と、大学生の学び2018

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 51(10) Pages: 84-85

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校知と権力2018

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      教育社会学事典

      Volume: ― Pages: 386-387

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] カリキュラム政策2018

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      教育社会学事典

      Volume: ― Pages: 692-693

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国家・ナショナリズム・グローバル化――国民国家と学校教育2017

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      教育社会学のフロンティア1 学問としての展開と課題

      Volume: ― Pages: 235-252

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] On History Education at School as an Apparatus of Cultural Integration2017

    • Author(s)
      Tomochika Okamoto
    • Journal Title

      Norbert Elias and His Sociological Perspective: Civilization, Culture and Knowledge in Process

      Volume: ― Pages: 105-106

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 歴史教育内容の現状と、伝統の学び方のこれから2016

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      共生の社会学――ナショナリズム、ケア、世代、社会意識

      Volume: - Pages: 40-63

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 「共生」に関わる社会意識の現状と構造2016

    • Author(s)
      坂口真康・岡本智周
    • Journal Title

      共生の社会学――ナショナリズム、ケア、世代、社会意識

      Volume: - Pages: 224-241

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] On Interpreting Society through Changing Texts2016

    • Author(s)
      Tomochika Okamoto
    • Journal Title

      共生教育学研究

      Volume: 5 Pages: 27-36

    • NAID

      120005764011

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 共生社会形成のカギとなる高校教育2016

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 49(13) Pages: 88-91

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 理想の分配原理と学校教育に対する認識の構造――「共生社会と歴史認識に関する意識調査」データをもとに2019

    • Author(s)
      長創一朗・岡本智周
    • Organizer
      第71回日本教育社会学会大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育を社会現象として捉えるための座標軸――近代のダイナモとしての市民主義・産業主義2018

    • Author(s)
      岡本智周
    • Organizer
      筑波大学特別講義(於・筑波大学総合研究棟D棟116公開講義室)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] カリキュラム政策の変遷における高度経済成長期の位置――高校進学率の上昇と系統主義的教育観に着目して2018

    • Author(s)
      岡本智周
    • Organizer
      日本学術会議・社会学系コンソーシアム第10回シンポジウム「高度経済成長期<日本型システム>から何を学ぶか」(於・日本学術会議講堂)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 文化統合装置としての学校歴史教育について――リスク共有型共生社会研究所での活動を通してみえてきたもの2017

    • Author(s)
      岡本智周
    • Organizer
      早稲田大学シンポジウム「The Quest for Socially and Culturally Diverse Societies(社会的・文化的に多様な社会を求めて)」(於・早稲田大学国際教養学術院)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 教育社会学2018

    • Author(s)
      飯田浩之・岡本智周
    • Total Pages
      193
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084135
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育社会学事典2018

    • Author(s)
      教育社会学事典編集委員会
    • Total Pages
      896
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621302330
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教育社会学のフロンティア 1 学問としての展開と課題2017

    • Author(s)
      日本教育社会学会
    • Total Pages
      324
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      9784000261340
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] Norbert Elias and His Sociological Prespective-Civilization, Culture and Knowledge in Process2017

    • Author(s)
      Akira Ohira
    • Total Pages
      122
    • Publisher
      DTP Publishing
    • ISBN
      9784862116420
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 共生の社会学――ナショナリズム、ケア、世代、社会意識2016

    • Author(s)
      岡本智周・丹治恭子編
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      太郎次郎社エディタス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 共生社会と歴史認識に関する意識調査(2018年8月実施)

    • URL

      http://ubiquitous.image.coocan.jp/kyosei_surveydata2018.pdf

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 2014年1月の教科用図書検定基準一部改正による歴史教科書内容の変化の把握と分析(資料編)

    • URL

      http://ubiquitous.image.coocan.jp/text2018/index.htm

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] ナショナルヒストリーはどうつくられたか

    • URL

      https://www.toibito.com/column/social-science/pedagogics/1584

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 社会学:人間社会を理解するための全面展開

    • URL

      https://www.waseda.jp/flas/hss/news/2018/07/30/4433/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 「暮らしと憲法 第2回 外国人の権利は(NHK・ETV特集)」(取材協力)

    • URL

      http://www4.nhk.or.jp/etv21c/x/2017-05-13/31/5208/2259573/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 「生徒が直面する将来のリスクに対して学校にできることって何だろう」(作成協力)

    • URL

      http://www.nier.go.jp/shido/centerhp/syoukyari/Carrier_series2018_A4_0331.pdf

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 共生社会を視点に歴史認識に迫る(日本語)

    • URL

      http://www.tsukuba.ac.jp/notes/041/index.html

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 共生社会を視点に歴史認識に迫る(英語)

    • URL

      http://www.tsukuba.ac.jp/en/people-list/tsukuba-future-041

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 共生社会を視点に歴史認識に迫る(ハングル)

    • URL

      http://www.tsukuba.ac.jp/korean/notes/041/index.html

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 共生社会を視点に歴史認識に迫る(中国語)

    • URL

      http://www.tsukuba.ac.jp/chinese/notes/041/index.html

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 高校生の頃にしてほしかったキャリア教育って何?~卒業後に振り返って思うキャリア教育の意義~

    • URL

      http://www.nier.go.jp/shido/centerhp/syoukyari/Carrier_series2017_A4_0331.pdf

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi