Project/Area Number |
16K04600
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | Gunma University |
Principal Investigator |
SHINDO Kei 群馬大学, 共同教育学部, 准教授 (80455047)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
野崎 剛毅 札幌国際大学短期大学部, 幼児教育保育学科, 准教授 (50412911)
濱田 国佑 駒澤大学, 文学部, 准教授 (50634523)
上山 浩次郎 北海道大学, 教育学研究院, 講師 (60751089)
小野寺 理佳 名寄市立大学, 保健福祉学部, 教授 (80185660)
品川 ひろみ 札幌国際大学, 人文学部, 教授 (80389650)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 外国につながる子ども / 教育・保育機関と家庭の連携 / ブラジル人 / 群馬県大泉町 / 外国人児童生徒 / オールドカマー / ニューカマー / 日本語指導 / 母語支援者 / 外国人の子どもの貧困 / エスニシティ / 子ども家庭福祉 / 在日ブラジル人 / 保護者 / 教師 / 保育者 / 公立学校 / 公立保育所 / ブラジル人学校 / 家庭と学校の連携 / 多文化教育 / 学校 / 保育所 / アクション・リサーチ / 教師・学校 |
Outline of Final Research Achievements |
Many children of Brazilians living in Japan will not return to Brazil, but will live in Japan. Therefore, it is important that a fulfilling learning environment be guaranteed during the school years in order to stabilize life in Japan. In this process, cooperation between school and home plays a major role. Brazilian parents appreciate the fact that the schools teach their children the Japanese language and other things necessary for life in Japan. On the other hand, they do not understand the Japanese education system and are concerned about their children's career paths. However, due to the language barrier, they are unable to fully discuss their concerns with their children's teachers. Therefore, in the future, support will be required to provide parents with multilingual support and to inform them of the Japanese educational system.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ブラジル人学校の保護者調査からは、「公立学校では言語の壁があり、十分な相談ができない」ため、ブラジル人学校が選択される事情が明らかになった。しかし、ブラジル人学校の教師調査からは、家庭との連携の難しさが示された。このことから、言語や学校文化の壁が乗り越えられれば、学校と家庭の連携が進むという単純な構造ではないことがわかる。ブラジル人の子どもの学びを支えるためには、子どもの将来を見据え、そのなかでどのような形で教育機会を確保していくのかについて、教師と保護者が共通認識を持ち、学校と家庭の両輪で支援していくことが重要だといえる。この知見は、研究面でも実践面でも意義があると捉えられる。
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