• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Study of the Family-School Relationship that Supports the Education of Brazilian Children

Research Project

Project/Area Number 16K04600
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

SHINDO Kei  群馬大学, 共同教育学部, 准教授 (80455047)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 野崎 剛毅  札幌国際大学短期大学部, 幼児教育保育学科, 准教授 (50412911)
濱田 国佑  駒澤大学, 文学部, 准教授 (50634523)
上山 浩次郎  北海道大学, 教育学研究院, 講師 (60751089)
小野寺 理佳  名寄市立大学, 保健福祉学部, 教授 (80185660)
品川 ひろみ  札幌国際大学, 人文学部, 教授 (80389650)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords外国につながる子ども / 教育・保育機関と家庭の連携 / ブラジル人 / 群馬県大泉町 / 外国人児童生徒 / オールドカマー / ニューカマー / 日本語指導 / 母語支援者 / 外国人の子どもの貧困 / エスニシティ / 子ども家庭福祉 / 在日ブラジル人 / 保護者 / 教師 / 保育者 / 公立学校 / 公立保育所 / ブラジル人学校 / 家庭と学校の連携 / 多文化教育 / 学校 / 保育所 / アクション・リサーチ / 教師・学校
Outline of Final Research Achievements

Many children of Brazilians living in Japan will not return to Brazil, but will live in Japan. Therefore, it is important that a fulfilling learning environment be guaranteed during the school years in order to stabilize life in Japan. In this process, cooperation between school and home plays a major role. Brazilian parents appreciate the fact that the schools teach their children the Japanese language and other things necessary for life in Japan. On the other hand, they do not understand the Japanese education system and are concerned about their children's career paths. However, due to the language barrier, they are unable to fully discuss their concerns with their children's teachers. Therefore, in the future, support will be required to provide parents with multilingual support and to inform them of the Japanese educational system.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ブラジル人学校の保護者調査からは、「公立学校では言語の壁があり、十分な相談ができない」ため、ブラジル人学校が選択される事情が明らかになった。しかし、ブラジル人学校の教師調査からは、家庭との連携の難しさが示された。このことから、言語や学校文化の壁が乗り越えられれば、学校と家庭の連携が進むという単純な構造ではないことがわかる。ブラジル人の子どもの学びを支えるためには、子どもの将来を見据え、そのなかでどのような形で教育機会を確保していくのかについて、教師と保護者が共通認識を持ち、学校と家庭の両輪で支援していくことが重要だといえる。この知見は、研究面でも実践面でも意義があると捉えられる。

Report

(7 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2022 2021 2019 2018 2017

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 外国につながる子どもの日本語指導の必要性と教育達成の関連 : 文部科学省「日本語指導が必要な児童生徒の受入状況等に関する調査」の検討を中心に2022

    • Author(s)
      新藤慶
    • Journal Title

      群馬大学共同教育学部紀要 人文・社会科学編

      Volume: 71 Pages: 121-135

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語指導の必要性と外国人の子どもの在留資格:法務省「在留外国人統計」からみる外国人の子ども2022

    • Author(s)
      新藤慶
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 39 Pages: 159-169

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The function of schools in constructing a multicultural symbiotic society : focusing on the situation of Brazilians and the Ainu people in Japan2021

    • Author(s)
      新藤慶
    • Journal Title

      北海道大学大学院教育学研究院紀要

      Volume: 138 Pages: 77-96

    • DOI

      10.14943/b.edu.138.77

    • NAID

      120007099117

    • ISSN
      1882-1669
    • Year and Date
      2021-06-25
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 外国人児童生徒の動態と学校―家庭連携の可能性: 国籍に注目した分析を通じて2021

    • Author(s)
      新藤慶
    • Journal Title

      群馬大学共同教育学部紀要 人文・社会科学編

      Volume: 70 Pages: 191-206

    • NAID

      120007016685

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 外国人の子どもを対象とした貧困研究の成果と教育実践上の課題2021

    • Author(s)
      新藤慶
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 38 Pages: 287-296

    • NAID

      120007033104

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外国につながる子どもの教育支援に対する教師の関心と在日外国人と教育に関する教育社会学的研究の知見2019

    • Author(s)
      新藤慶・清水喜義
    • Journal Title

      群馬大学教育実践研究

      Volume: 36 Pages: 153-163

    • NAID

      120006605215

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 外国籍児童生徒の学びを支える 「家庭と学校との関係」構築に向けて――在日ブラジル人を中心とする外国籍児童生徒教育の諸研究の振り返りから2018

    • Author(s)
      新藤慶
    • Journal Title

      群馬大学教育学部紀要 人文・社会科学編

      Volume: 67 Pages: 231-244

    • NAID

      120006398831

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 在留外国人の子どもの教育からみた多文化共生社会:在日ブラジル人の子どもを中心に2021

    • Author(s)
      新藤慶
    • Organizer
      第69回北海道社会学会大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 公立学校における在日ブラジル人児童生徒の学びを支える家庭-学校関係: 群馬県大泉町を事例として2018

    • Author(s)
      新藤慶・上山浩次郎・小野寺理佳・品川ひろみ・濱田国佑・野崎剛毅
    • Organizer
      日本教育社会学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ブラジル人学校における在日ブラジル人児童生徒の学びを支える家庭―学校関係: 群馬県大泉町を事例として2018

    • Author(s)
      濱田国佑・小野寺理佳・品川ひろみ・新藤慶・野崎剛毅・上山浩次郎
    • Organizer
      日本教育社会学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 公立保育所における 在日ブラジル人児童生徒の育ちを支える家庭―保育所関係: 群馬県大泉町を事例として2018

    • Author(s)
      野崎剛毅・品川ひろみ・小野寺理佳・新藤慶・濱田国佑・上山浩次郎
    • Organizer
      日本教育社会学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 公立学校におけるブラジル人保護者と教師との関係――群馬県大泉町における教師調査から2017

    • Author(s)
      新藤慶
    • Organizer
      日本教育社会学会第69回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 国文学科主催シンポジウム記録2020 自己を物語る―文学の中の社会、社会の中の文学をライフストーリーから考える―,国文学科主催シンポジウム記録2021 他者と語り合う―在住外国人の日本語から考える―2022

    • Author(s)
      群馬県立女子大学文学部国文学科編(好井裕明・安保博史・宮内洋・川口直巳・新藤慶)
    • Total Pages
      78
    • Publisher
      群馬県立女子大学文学部国文学科
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 外国につながり子どもの学びを支える教育・保育機関と家庭の連携の実態と展望: 群馬県大泉町を対象として2022

    • Author(s)
      新藤慶編(新藤慶・野崎剛毅・品川ひろみ・上山浩次郎・濱田国佑・小野寺理佳)
    • Total Pages
      139
    • Publisher
      群馬大学共同教育学部学校教育講座新藤研究室
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] シリーズ子どもの貧困3 教える・学ぶ――教育に何ができるか2019

    • Author(s)
      佐々木宏・堅田香緒里・桜井啓太・丸山啓史・新藤慶・鳥山まどか・篠原岳司・中澤渉・盛満弥生・金澤ますみ・西牧たかね・岡本実希
    • Total Pages
      319
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750347905
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi