• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The "Apprenticeship of Observation" as teacher socialization in Japan

Research Project

Project/Area Number 16K04604
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionShiga University

Principal Investigator

Ota Hiroki  滋賀大学, 教育学部, 准教授 (30555298)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords「観察による徒弟制」 / 教師の職業的社会化 / 教師教育 / 教員養成 / 観察による徒弟制 / 教育社会学 / 教師教育学
Outline of Final Research Achievements

The socialization of teachers is presumed to mainly occur during their school as pupils in close contact with teachers. This process is defined as an “Apprenticeship of Observation” (Lortie 1975). From this theoretical framework, this study examined the influence that past school experience has on pre-service teachers in Japan.
I first considered previous overseas studies on the “Apprenticeship of Observation.” Consequently, the theory applies to teacher education and socialization in Japan. Furthermore, through a questionnaire and interview survey for the preserve teachers, it became clear that their past school experience influences their motivation for learning in university and the educational beliefs they hold.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

海外では研究蓄積がある一方、わが国の教師教育ではほとんど顧みられなかった「観察による徒弟制」について、研究動向の概要をまとめ、その理論的枠組を紹介することができた。また、「観察による徒弟制」による教師教育への影響やそれに伴う問題を実証的に明らかにした。以上の成果は、教師の職業的社会化研究、教師教育研究の新たな視野を開く契機になったと考えられる。また、養成段階以前の社会化過程と養成教育の接続関係という、従来、教師教育において見落とされてきた課題を提起したことで、養成教育の質の向上に資する新たなパースペクティブを提供したといえる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「『観察による徒弟制』と教員養成との接続関係-教員養成学部生の学校経験と養成教育1年間の社会化過程-」2019

    • Author(s)
      太田拓紀
    • Journal Title

      『滋賀大学教育実践研究論集』

      Volume: 1 Pages: 45-53

    • NAID

      120006605016

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「『観察による徒弟制』に基づく教員養成学部生の類型分析-教職の社会化過程としての学校経験と教職観- 」2018

    • Author(s)
      太田拓紀
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部附属教育実践総合センター『パイデイア』

      Volume: 26 Pages: 69-76

    • NAID

      120006407991

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「『観察による徒弟制』と教員養成における実践の問題」2017

    • Author(s)
      太田拓紀
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部附属教育実践総合センター『パイデイア』

      Volume: 25 Pages: 93-99

    • NAID

      120006319590

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 「『観察による徒弟制』と教員養成段階における接続関係の分析-教員養成学部生の学校経験と養成教育での社会化過程-」2018

    • Author(s)
      太田拓紀
    • Organizer
      日本教師教育学会第28回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「教職の社会化過程としての 『観察による徒弟制』とその類型分析」2017

    • Author(s)
      太田拓紀
    • Organizer
      日本教師教育学会第27回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「教師文化と学校」『教職教養講座第12巻 社会と教育』(執筆担当:pp. 43-60)2018

    • Author(s)
      太田拓紀
    • Total Pages
      18
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi