• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Study on the form of connection between the standardization of education and the welfarelization of schooling

Research Project

Project/Area Number 16K04605
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

KURAISHI Ichiro  京都大学, 人間・環境学研究科, 教授 (10345316)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords教育の標準化 / 学校機能の福祉化 / 逆接的性格 / 公教育の普及・完全化 / 特殊化 / 20世紀シティズンシップ / 創発的包摂 / 包摂と排除 / 包摂の同心円モデル / 包摂その一歩手前 / ジョルジョ・アガンベン / 剥き出しの生 / ニクラス・ルーマン / 同心円モデル / 福祉教員 / 常設地域学校 / ビジティング・ティーチャー / 教師の労働の再定義 / 社会問題の教育化 / 平準化と統制 / 形式主義と実質主義 / 長期欠席(不登校)対策 / 教育福祉 / 教育消費者 / 福祉-家族レジーム / 教育機会確保法 / ニューヨーク公教育協会 / 標準化 / 福祉化 / ストリートレベルの官僚制 / 社会的なるもの / アレント / ラバリー / 教育社会学
Outline of Final Research Achievements

We understand the standardization of education as the process in which what is seen as "normal" school attendance and learning structure in given country is disseminated to all children living there. From my comparative studies on the dissemination of public education in United States, Japan and UK, it was found that the process on its final stage has to deal at last with those children in very severely "particular" circumstances as those lived in pauperism, under discrimination, with disabilities, with poor parenthood, and in migration. Standardization of education has extremely paradoxical character in that the standardizing process leads to the un-standardizing action that deliberately responds to very different and particular conditions of children. It is this paradox that combines standardization of education with the welfarelization of schooling. It is useful for understating this combination to refine such concepts as 20th century citizenship and emergent inclusion.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的・社会的意義は、現在高い社会的関心を集めている教育を通じた社会的包摂や格差解消の施策・民間事業に対して、自らの施策や事業の前提あるいは基盤をなしている条件について反省を促し、質の向上をはかるポジティブフィードバックを発生させることにある。米国や日本において、教育と福祉の狭間にたち、公教育の普及・完全化(標準化)の最終局面に尽力した人びとの事績の再解釈によって、意図せざる形でその提供する援助が個への分断化を生み、社会性や公共性が侵蝕された。その過程に学ぶことで得られるのは、現代社会において社会性・公共性に開かれた真のシティズンシップや包摂にむけての構想力と想像力である。

Report

(7 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (21 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 6 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 『教育学のパトス論的転回』を読む(1):さまざまな臨床の視点から2022

    • Author(s)
      岡部美香・大塚類・坂井祐円・鵜野祐介・倉石一郎・松下良平・古波藏香
    • Journal Title

      大阪大学教育学年報

      Volume: 27 Pages: 41-55

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] “Why is Educationalization Ubiquitous but Marginal in Japan? : A Consideration on a Different Background of School Reforms”2021

    • Author(s)
      KURAISHI Ichiro
    • Journal Title

      Educational Studies in Japan: International Yearbook

      Volume: 15 Pages: 83-94

    • NAID

      130008106561

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アガンベンから読み解く公教育における〈包摂と排除〉問題2021

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      『〈教育と社会〉研究』

      Volume: 31 Pages: 29-38

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Why is Educationalization Ubiquitous but Marginal in Japan? : A Consideration on a Different Background of School Reforms2021

    • Author(s)
      KURAISHI Ichiro
    • Journal Title

      Educational Studies in Japan: International Yearbook

      Volume: 15

    • NAID

      130008106561

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育研究における無意識的思考と社会事業史研究の意義:高知県の福祉教員と福祉教育(同和教育)に関するわたしの研究事例から2020

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      社会事業史研究

      Volume: 58 Pages: 25-46

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] “The Significance of the Disappearance of “Diverse” from “Guaranteeing Educational Opportunities”: An Interpretation from the Viewpoint of the Victory of Formalism and the Educational Consumer”2020

    • Author(s)
      KURAISHI, Ichiro
    • Journal Title

      Educational Studies in Japan: International Yearbook

      Volume: 14 Pages: 1-16

    • NAID

      130007872389

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカ社会福祉論のミッシングリンクとしての《教育支援》小史:ビジティング・ティーチャーの時代と人種・エスニシティへの対応2019

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      新 世界の社会福祉

      Volume: 6 Pages: 183-209

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 食に聴く、食を書く:食の媒介者をめぐる歴史と社会――本特集にあたって2019

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      日本オーラル・ヒストリー研究

      Volume: 15 Pages: 5-7

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教育機会確保」から「多様な」が消えたことの意味:形式主義と教育消費者の 勝利という視角からの解釈2018

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 85(2) Pages: 150-161

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 革新主義期改革者における「北部黒人問題」認識と教育:ニューヨーク市公教 育協会刊行『本市における黒人学童』(1915)再論2018

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      国際関係論叢

      Volume: 7(1) Pages: 1-40

    • NAID

      120006492391

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育政策・教育実践とエビデンス・ベースド・ポリシー:教育 現場における調査のあり方を考える2018

    • Author(s)
      中澤渉・倉石一郎
    • Journal Title

      社会と調査

      Volume: 21 Pages: 5-10

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 〈逆接的関係〉でつながるフィールドワークの力:高山真著『〈被爆者〉 になる―変容する〈わたし〉のライフストーリー・インタビュー』2018

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      支援

      Volume: 8 Pages: 239-245

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 学際的広がりと理論的緻密さが見事に融合した戦争研究の新地平:上野千鶴子・蘭信三・平井和子 編『戦争と性暴力の比較史へ向けて』2018

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      日本オーラル・ヒストリー研究

      Volume: 18 Pages: 189-191

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「生活・生存保障と教育のむすび直し・再論:公私融合の現実にどう立ち向かうか」2018

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      『教育学研究ジャーナル』

      Volume: 22 Pages: 35-41

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「二つの『包摂』的アプローチ : 新自由主義との共振を乗り越えるために」2017

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      『日本教育経営学会紀要』

      Volume: 59号 Pages: 84-87

    • NAID

      130007410196

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教育基本法『家庭教育条項』と『支援法』を結ぶライン・その向こうにあるもの : 深層を読み解く一つのこころみ」2017

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      『教育と文化 : 季刊フォーラム』

      Volume: 88号 Pages: 40-47

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 戦後初期の中学校における長欠・不就学対策の実相:高知県初代福祉教員・谷内照義の個人メモを手がかりに2017

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      日本語・日本学研究

      Volume: 7 Pages: 37-65

    • NAID

      120006226443

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 蟷螂の斧をふりかざす:社会調査における『向真実の時代』への抵抗2017

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      現代思想

      Volume: 45(5) Pages: 100-111

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカにおけるスクールソーシャルワーカーの歴史:現代日本の教育と福祉の連携を見すえて2016

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      『石井十次資料館研究紀要』石井記念友愛社

      Volume: 17 Pages: 196-206

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 対話的構築主義と教育実践研究を架橋する2016

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      日本の社会教育

      Volume: 60 Pages: 48-60

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本型「多文化共生教育」の古層:マイノリティによる立場宣言実践によせて2016

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 44 Pages: 65-81

    • NAID

      130007864010

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 福祉と教育をめぐる原理的考察の試み:学力/アチーブメント問題を切り口として2021

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Organizer
      福祉社会学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ウェーバーからはじめる〈教育の社会学〉の再駆動:社会問題の教育化educationalizationと再呪術化2021

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ポストニューディール期における拡張学校の試み:ニューヨーク市におけるADNS(常設地域学校)の事例から2020

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 《教育における排除-包摂》という問題機制への反省:ルーマン理論を手がかりとした出口の模索2020

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] “Redefining Teachers’ Labor in a Changing Society: Focusing on Night Watch Duty (Shuku-choku (宿直)) in Modern Japan”2019

    • Author(s)
      KURAISHI, Ichiro
    • Organizer
      The 4th Forum on Sociology of Education at Beijing Normal University, “Knowledge and Labour: Educational Consciousness in a Changing Society”
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] “Ubiquitous but Marginal --A Brief Consideration on Educationalization in Japan: What I learned most deeply from David Labaree’s Someone Has to Fail”2019

    • Author(s)
      KURAISHI, Ichiro
    • Organizer
      デイヴィッド・ラバリー教授講演会「アメリカの学校改革の歴史」指定討論
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Celebrating Diversity but for“Gaikokujin(外国人)”?: The Politics of Educational Opportunity Guarantee Act 2016 and Ethnic Minority Education in Japan2018

    • Author(s)
      Ichiro KURAISHI
    • Organizer
      The 24th Taiwan Forum on Sociology of Education,
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「書く」ことの現場性について:書く実践のよどみとこわばり(研究実践交流 会「オーラル・ヒストリー/ライフストーリーの現場性を問い、一歩を踏み出すため に:「聞くこと」と「書くこと」を結ぶもの/隔てるもの」)2018

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Organizer
      日本オーラル・ヒストリー学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「生活・生存保障と教育のむすび直し・再論:公私融合の現実にどう立ち向かうか」公開シンポジウム「社会保障と教育の接続をめぐって」2017

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Organizer
      中国四国教育学会第65回大会、広島女学院大学
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 二つの「包摂」的アプローチ:新自由主義との共振を乗り越えるために(シンポジウム「共生社会の実現と教育経営の課題―多様性に教育はどうこたえるか」)2016

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Organizer
      日本教育経営学会第56回大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2016-06-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 教育福祉の社会学:〈包摂と排除〉を超えるメタ理論2021

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750352206
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] テクストと映像がひらく教育学2019

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Total Pages
      302
    • Publisher
      昭和堂
    • ISBN
      9784812218068
    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
  • [Book] 『増補新版 包摂と排除の教育学:マイノリティ研究から教育福祉社会史へ』2018

    • Author(s)
      倉石一郎
    • Total Pages
      467
    • Publisher
      生活書院
    • ISBN
      9784865000771
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『教育社会学のフロンティア1 学問としての展開と課題』2017

    • Author(s)
      日本教育社会学会編、本田由紀・中村高康責任編集
    • Publisher
      岩波書店
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 岩波講座教育 変革への展望 第2巻 社会のなかの教育(第2章「戦後教育における「必要の政治」」43-72頁を分担執筆)2016

    • Author(s)
      志水宏吉編、広田照幸・倉石一郎・中澤渉・山田哲也・本田由紀・古賀正義・高田一宏・児島明・清水睦美著
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      岩波書店
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教育支援と排除の比較社会史:「生存」をめぐる家族・労働・福祉(第5章「長期欠席者対策にみる国民国家の再編:戦後高知県の福祉教員制度」138-169頁を分担執筆)2016

    • Author(s)
      三時眞貴子・岩下誠・江口布由子・河合隆平・北村陽子編、倉石一郎・大谷誠・姉川雄大・土井貴子著
    • Total Pages
      308
    • Publisher
      昭和堂
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi