• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Learning Environments of Small Size School in Remote Australia: From the Perspectives of Evidence, Educational Resources, and Teacher's Allocation

Research Project

Project/Area Number 16K04618
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionOsaka Metropolitan University (2022)
Fuji Women's University (2016-2021)

Principal Investigator

Ii Yoshihito  大阪公立大学, 大学院文学研究科, 教授 (10326605)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsへき地教育 / 社会的公正 / オーストラリア / 教員不足 / 通信制教育 / 教育格差 / へき地・遠隔地教育 / 先住民 / 学力格差 / パートナーシップ / 学習環境の改善 / 小規模校 / 学校統廃合 / 比較教育 / エビデンス
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to analyze educational policies and practices aimed at improving the quality of the learning environment in small size schools of remote area in Australia, and to identify measures to utilize the characteristics of these areas and schools as "strengths" and identified the following three points.
First, this sutudy identified the overarching characteristics of remote schools that are receptive to students from diverse backgrounds. Second, this study identified the characteristics of distance education schools that not only support the curriculum of remote schools, but also function to support learners with diverse needs. Third, the study examined measures aimed at solving the shortage of teachers in remote areas, and pointed out the importance of supporting the wellbeing of teachers in remote areas, including their lifestyles, as well as enhancing scholarships and other support for conducting teaching practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在、日本の学校教育は教員不足に直面している。その状況は、特に地方部・へき地において顕著である。オーストラリアでは、日本に先駆け、教員の生活面も含めた多様なニーズに対応できる柔軟な人事配置を実施している。また、へき地小規模の中等学校(日本に中学校・高等学校に相当)は、そこでの提供する教科・科目の選択肢を確保するために、オンラインでの遠隔教育学校との連携にも長い歴史を有している。その歴史的な蓄積が、さまざまな状況で学校に定期的に通うことが困難な生徒への対応にも繋がり、近年の感染症対策にも影響を与えた。このような教育資源についても、今後、日本の学校教育における多様性を促すためにも重要な示唆となる。

Report

(8 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] オーストラリアにおけるコロナ禍による教員の変容2023

    • Author(s)
      伊井義人
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 66 Pages: 42-62

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] The new role of the school of distance education in Australia : focusing on the diversification of students2020

    • Author(s)
      オーストラリアにおける遠隔教育学校の新たな役割
    • Journal Title

      北海道大学大学院教育学研究院紀要

      Volume: 136 Pages: 163-175

    • DOI

      10.14943/b.edu.136.163

    • NAID

      120006864507

    • ISSN
      1882-1669
    • Year and Date
      2020-06-25
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オーストラリア遠隔地の学校における教員の確保と定着に関する課題 : 学校長・教員へのインタビューからその実態を探る2019

    • Author(s)
      青木麻衣子、伊井義人
    • Journal Title

      オセアニア教育研究

      Volume: 25 Pages: 68-85

    • NAID

      40022151153

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Teacher Recruitments and Education in Remote Schools in Australia2018

    • Author(s)
      青木麻衣子・伊井義人
    • Journal Title

      北海道大学大学院教育学研究院紀要

      Volume: 131 Pages: 71-85

    • DOI

      10.14943/b.edu.131.71

    • NAID

      120006489823

    • ISSN
      1882-1669
    • Year and Date
      2018-06-28
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オーストラリアの遠隔地学校における格差と差異2018

    • Author(s)
      伊井義人
    • Journal Title

      藤女子大学人間生活学部紀要

      Volume: 第55号 Pages: 1-9

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学校における教員の役割・しごとを問い直すーコロナ禍での経験を通して見えてきたこと(オーストラリアを事例として)2022

    • Author(s)
      伊井義人
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員配置における「距離の暴虐」を 克服する政策への道筋― オーストラリア遠隔地の教員不足問題を事例として―2022

    • Author(s)
      伊井義人
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] オーストラリア国家教育指針の歴史的展開―ホバート宣言からアリススプリング宣言への道程―2021

    • Author(s)
      伊井義人
    • Organizer
      日本比較教育学会第57回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オーストラリア―社会経済的背景から考える後期中等教育資格と社会的公正2021

    • Author(s)
      伊井義人
    • Organizer
      オセアニア教育学会第25回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オーストラリアのリモート教育の現状とさらなる可能性2020

    • Author(s)
      土井由香里・青木麻衣子・伊井義人
    • Organizer
      オセアニア教育学会第24回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オーストラリア国家教育指針の継続性と断絶性 ーメルボルン宣言からアリススプリングス宣言への移行ー2020

    • Author(s)
      伊井義人
    • Organizer
      オセアニア教育学会第24回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] A Study on the Possibility of High School's Contribution to Rural Community in Japan2019

    • Author(s)
      Yoshihito Ii. Miki Jimbo
    • Organizer
      XVII World Congress of Comparative Education Societies
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 遠隔通信制学校(School of Distance Education)の現状と新しい役割2019

    • Author(s)
      伊井義人
    • Organizer
      オセアニア教育学会第23回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] オーストラリア遠隔地学校における現職教員研修2018

    • Author(s)
      伊井義人・青木麻衣子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] オーストラリア遠隔地における「学校」の特殊性と普遍性2018

    • Author(s)
      伊井義人・青木麻衣子
    • Organizer
      オセアニア教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] オーストラリア・遠隔地学校における教員人事の現状と課題2017

    • Author(s)
      伊井義人
    • Organizer
      日本比較教育学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] オーストラリア・トレス海峡島嶼地域における教員の採用・研修-タガイ・カレッジ設立以後の動きを中心に-2017

    • Author(s)
      青木麻衣子、伊井義人
    • Organizer
      オセアニア教育学会第21回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 遠隔地における学力低迷への「まなざし」から見える公正概念-オーストラリア各州における政策の比較分析を通して-2016

    • Author(s)
      伊井義人
    • Organizer
      オセアニア教育学会
    • Place of Presentation
      四国学院大学
    • Year and Date
      2016-12-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] オーストラリアの遠隔地学校における格差と差異-教育政策における「違い」の捉え方-2016

    • Author(s)
      伊井義人
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2016-06-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] オセアニア諸国の高等教育への接続と社会的公正2023

    • Author(s)
      澤田敬人・奥田久春 編著
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761929145
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 住まいの百科事典2021

    • Author(s)
      一般社団法人 日本家政学会 住居学部会(編)
    • Total Pages
      716
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      4621305816
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] アジア教育情報シリーズ 1巻 東アジア・大洋州編2020

    • Author(s)
      日暮トモ子(編)大塚豊(監修)
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      一藝社
    • ISBN
      4863592272
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi