• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Multicultural education for the majority: Multiple perspectives

Research Project

Project/Area Number 16K04622
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionSophia University

Principal Investigator

SAKAMOTO Mitsuyo  上智大学, 外国語学部, 教授 (30439335)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 杉村 美紀  上智大学, 総合人間科学部, 教授 (60365674)
出口 真紀子  上智大学, 外国語学部, 教授 (10593494)
渋谷 恵  明治学院大学, 心理学部, 教授 (40312805)
田村 梨花  上智大学, 外国語学部, 教授 (50349031)
宮崎 幸江  上智大学短期大学部, 英語科, 教授 (60442125)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsマジョリティ / 多様性 / 特権 / 言語 / 多文化教育 / 多様化社会 / 教育 / 多文化共生 / 国際教育 / 継承語教育 / マジョリティ教育 / マジョリティ特権 / 教育政策 / 言語政策 / マイノリティ / 特権意識 / アイデンティティ / 多言語 / 外国語教育 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

In considering the desirable form of multicultural conviviality in the midst of increasing social diversity, we did not focus on the existing minority group, expecting them to change, but rather attempted to raise the awareness of the privileged, majority group. As a result, the six-member team published "Rethinking Diversity: Multicultural Education for the Majority" (Sophia University Press), which examined the issue from three interrelated aspects: "educational policy" (macro), "visualization of privilege" (psychological), and "social reality" (micro). The book addresses the need to raise awareness and question the privileges that the majority has unconsciously held, discussing the possibilities for learning and developing together with others.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

多文化共生は従前少数派が多数派社会に迎合することを一方的に求める傾向があったが、多文化共生社会を実現する上で必至とする多数派の意識改革に臨み、多くの人々に「マジョリティ特権を持つ自分」を認識してもらうことに注力した。
数々の講演を全国各地で行い、マジョリティ特権の意識化に貢献することができたほか、国内外から著名な研究者を招聘することで、学内外の専門家や学生らと知見を共有することに成功、本研究成果のまとめとして図書『多様性を再考する:マジョリティに向けた多文化教育』を刊行し、より広い読者に働きかけ、「一方的ではない、相互理解・尊重から生まれる多文化社会」のあり方を講じることができたと考えている。

Report

(8 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (135 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (39 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 13 results,  Open Access: 4 results) Presentation (67 results) (of which Int'l Joint Research: 31 results,  Invited: 32 results) Book (25 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Queensland(オーストラリア)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of the Philippines, Diliman(フィリピン)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Sheffield(英国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「生きる」保障を政治に求める連帯の力―コロナ禍におけるブラジルの市民社会組織の活動から―2023

    • Author(s)
      田村梨花
    • Journal Title

      イベロアメリカ研究

      Volume: 44 Pages: 37-56

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] (Re)imagining oneself as an English user: Identity formation of Japanese English learners2022

    • Author(s)
      Mitsuyo Sakamoto & Gavin Furukawa
    • Journal Title

      Asian Englishes

      Volume: 2022 Issue: 3 Pages: 1-14

    • DOI

      10.1080/13488678.2021.1989547

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Forming a personal multicultural ideology: The case of a Japanese student2022

    • Author(s)
      Mitsuyo Sakamoto & Mitsunori Takakuwa
    • Journal Title

      Journal of Belonging, Identity and Diversity

      Volume: 6 Pages: 77-96

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] サービスラーニングによる地域貢献―正課カリキュラム化までの経緯と課題2022

    • Author(s)
      宮崎幸江
    • Journal Title

      上智大学短期大学部紀要

      Volume: 43 Pages: 69-90

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] The missing C: Addressing criticality in CLIL2021

    • Author(s)
      Mitsuyo Sakamoto
    • Journal Title

      International Journal of Bilingual Education and Bilingualism

      Volume: - Issue: 7 Pages: 1-13

    • DOI

      10.1080/13670050.2021.1914540

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「マジョリティ側が陥りやすい『多様性』の罠」2021

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Journal Title

      『国際人権ひろば』

      Volume: 161 Pages: 4-5

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Research note on SUJCD and Foreign Residents in Hadano, 1987-2007: Preliminary Contextualization2021

    • Author(s)
      Maria Lupas & Sachie Miyazaki
    • Journal Title

      Sophia University Junior College Division Faculty Journal

      Volume: 41 Pages: 19-32

    • NAID

      40022193695

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 共生の観点を基礎とした社会教育の構想―社会変化に対応した多様な学習機会の創出に向けた一考察―2021

    • Author(s)
      渋谷恵
    • Journal Title

      日本生涯教育学会

      Volume: 41

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] マジョリティ側から部落差別を考える:立場と特権の心理学2021

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Journal Title

      東京都教育庁地域社会支援部生涯学習課『みんなの幸せをもとめて:同和問題(部落差別)をはじめ人権問題を学ぶために』

      Volume: -

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Review of Heritage languages and their speakers (2020) by Maria Polinsky2021

    • Author(s)
      Mitsuyo Sakamoto
    • Journal Title

      The Linguist List

      Volume: 32.496

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] マジョリティの特権を可視化する~差別を自分ごととしてとらえるために2020

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Journal Title

      東京人権啓発企業連絡会 『明日へ』

      Volume: 62 Pages: 2-7

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「内田龍史 著 被差別部落マイノリティのアイデンティティと社会関係」(書評)2020

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Journal Title

      解放出版社『部落解放』

      Volume: 62 Pages: 2-3

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Voices of Sanitation Wokers in Japan amidst the COVID-19 Pandemic2020

    • Author(s)
      Makiko Deguchi & Chie Matsumoto
    • Journal Title

      The Asia Pacific Journal Japan Focus

      Volume: Vol18Issue18No15 Pages: 1-12

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Applying translanguaging concepts in language education in Japan: A discussion on perspectives behind recent case studies.2020

    • Author(s)
      Mitsuyo Sakamoto & Junko Saruhashi
    • Journal Title

      Sophia Linguistica

      Volume: 69 Pages: 73-82

    • NAID

      120007006939

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Addressing translanguaging in CLIL: A Japanese ethnographic study2020

    • Author(s)
      Corey Fegan & Mitsuyo Sakamoto
    • Journal Title

      Language Teaching

      Volume: 53 Issue: 4 Pages: 524-528

    • DOI

      10.1017/s026144482000035x

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] トランスランゲージングの遂行性:国際的なトークショーのディスコース分析を通して2020

    • Author(s)
      猿橋順子&坂本光代
    • Journal Title

      青山国際政経論集

      Volume: 105 Pages: 25-54

    • NAID

      120006949028

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Review of "Japanese Language and Soft Power in Asia"2019

    • Author(s)
      Sakamoto, M.
    • Journal Title

      newbooks.asia (International Institute for Asian Studies)

      Volume: -

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「日本育ちのリマ帰国生の日本語会話力― JSL対話型アセスメント(DLA)を用いた分析 ―」2019

    • Author(s)
      宮崎幸江
    • Journal Title

      『母語・継承語・バイリンガル教育研究』

      Volume: 15 Pages: 76-97

    • NAID

      120006871517

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 2018年ブラジル大統領選挙と社会的公正を求める市民の行動2019

    • Author(s)
      田村梨花
    • Journal Title

      ラテンアメリカ時報

      Volume: 1426 Pages: 30-33

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「多文化社会における生涯学習の課題―多様な学習機会の検討に向けた基礎的考察―」2019

    • Author(s)
      渋谷恵
    • Journal Title

      日本生涯教育学会

      Volume: 40 Pages: 7-24

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 多文化の子どもと教育2019

    • Author(s)
      坂本光代
    • Journal Title

      『時報・市町村教委』

      Volume: 279 Pages: 2-4

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Mobilising Men: Ally Identities and Collective Action in Japan and the Philippines2019

    • Author(s)
      Ochoa, D. P., Manalastas, E. J., Deguchi, M., & Louis, W. R.
    • Journal Title

      Journal of Pacific Rim Psychology

      Volume: 13 Pages: 1-10

    • DOI

      10.1017/prp.2018.30

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 多文化化する学校におけるマジョリティ特権の検討に向けて ―「日本人の特権を考える」ワークショップの実践と今後の課題―2019

    • Author(s)
      渋谷恵
    • Journal Title

      心理臨床センターにおけるグローバル化および内なる国際化に関する探索的研究

      Volume: 明治学院大学心理学部付属研究所特別研究所プロジェクト報告書 Pages: 93-98

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本育ちのリマ帰国生の日本語会話力-JSL対話型アセスメント(D LA)を用いた分析2019

    • Author(s)
      宮崎幸江
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究

      Volume: 15

    • NAID

      120006871517

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ブラジルにおける地域連携に基づく多様な教育空間の創造と課題2019

    • Author(s)
      田村梨花
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 58 Pages: 95-112

    • NAID

      130007902855

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ブラジルの教育改革―教育の民主化と地域社会との連携2019

    • Author(s)
      田村梨花
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: 101 Pages: 100-105

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Exploring Concepts in Translanguaging: An Alternative View2018

    • Author(s)
      Sakamoto, M., & Saruhashi, J.
    • Journal Title

      Sophia Linguistica

      Volume: 67 Pages: 59-68

    • NAID

      120006636501

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 近年のマレーシアの教育改革動向2018

    • Author(s)
      杉村美紀
    • Journal Title

      『知識探訪―多民族社会の横顔を読む』The Daily NNN マレーシア版

      Volume: 06367

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] How effective is interactive learning?: Investigating Japanese university students' language patterns in a collaborative writing task2018

    • Author(s)
      Sakamoto, Mitsuyo
    • Journal Title

      IAFOR Journal of Language Learning

      Volume: 3(2) Issue: 2 Pages: 115-139

    • DOI

      10.22492/ijll.3.2.05

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グローバル化時代における国民国家と教育制度の変容―マレーシアの初等中等教育の理数科科目における教授言語問題―」2018

    • Author(s)
      杉村美紀
    • Journal Title

      『上智大学教育学論集』

      Volume: 52 Pages: 65-77

    • NAID

      120006530221

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 複言語・複文化社会ブラジルにおける日系の子どもの日本語能力の多様性2018

    • Author(s)
      伊澤明香・宮崎幸江・松田真希子
    • Journal Title

      『論集:南米日本語教育シンポジウム2017:南米における日本語教育の現在と未来-日系社会のポテンシャル』

      Volume: - Pages: 133-147

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 差別に対する無関心を関心に変えるためのマジョリティに向けた教育2017

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Journal Title

      国際人権広場

      Volume: 133 Pages: 6-7

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカの大学キャンパスで広がる『自分の特権を自覚せよ』運動2017

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Journal Title

      部落解放

      Volume: 747 Pages: 74-81

    • NAID

      40021337508

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] Social Justice Education in a “Homogeneous” Society: Does Teaching about Privilege Work in Japan?2017

    • Author(s)
      Deguchi, Makiko
    • Journal Title

      Intercultural Management Quarterly

      Volume: 17(1) Pages: 4-7

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] マイノリティ側に人権教育の責任を押しつける加害性2017

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Journal Title

      同和教育であい(人権文化を拓く)

      Volume: 670 Pages: 14-15

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 差別発言が許される「空気」をつくるのは誰か2017

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Journal Title

      あしはら (部落解放・人権大学講座)

      Volume: - Pages: 2-2

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] マジョリティがマジョリティの特権を追及する責任2016

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Journal Title

      部落解放(コラム『水平線』)

      Volume: 731 Pages: 10-11

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] Teaching about Privilege in Japan2016

    • Author(s)
      Deguchi, Makiko
    • Journal Title

      Readings on Diversity Issues: From hate speech to identity and privilege in Japan

      Volume: - Pages: 94-103

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] Microaggressions in a Japanese Context2016

    • Author(s)
      Deguchi, Makiko
    • Journal Title

      Readings on Diversity Issues: From hate speech to identity and privilege in Japan

      Volume: - Pages: 130-139

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 豊かな人生を送るために:バイリンガル子育ての課題2023

    • Author(s)
      坂本光代
    • Organizer
      豪州繋生語研究会・シドニー国際交流基金セミナー
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Conceptualizing and understanding ALT in Japan2022

    • Author(s)
      Ayako Hiasa & Mitsuyo Sakamoto
    • Organizer
      Language Policy & Planning 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Language Policy as a Key Enabler of International Higher Education for an Equitable Education System2022

    • Author(s)
      Miki Sugimura
    • Organizer
      AERA Conference in collaboration with WERA Focal Meeting
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Privilege Awareness and Intersectionality in the Japanese Context2022

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Organizer
      SIETAR Japan, 中部支部
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Challenging English imperialism and promoting multilingualism in Japan2021

    • Author(s)
      Mitsuyo Sakamoto & Mitsunori Takakuwa
    • Organizer
      Sociolinguistics Symposium 23
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Defying decontextualization, depoliticization and colonialism in plurilingual Brazil: Narratives of fourth-generation Nikkei Brazilians2021

    • Author(s)
      Mitsuyo Sakamoto
    • Organizer
      AILA 2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 望まれる言語教育と教育政策2021

    • Author(s)
      坂本光代・杉村美紀
    • Organizer
      マジョリティに向けた多様化社会の教育シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Teaching about Male Privilege in the Japanese Classroom2021

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Organizer
      JALT (Japan Association for Language Teaching) Conference workshop
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] What is Japanese Privilege? Privilege Construct in a Japanese Context2021

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Organizer
      JALT (Japan Association for Language Teaching) Conference Plenary
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本人特権チェックリストの開発2021

    • Author(s)
      出口真紀子・渋谷恵
    • Organizer
      マジョリティに向けた多様化社会の教育シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本の大学生の「日本人特権」に対する意識―言語文化的多数派と少数派の比較―2021

    • Author(s)
      宮崎幸江・田村梨花
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会 2021 年度研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 多言語多文化社会研究グループ報告2021

    • Author(s)
      宮崎幸江・田村梨花
    • Organizer
      マジョリティに向けた多様化社会の教育シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語指導協力者によるCLD児のエンパワメントー神奈川県で日越バイリンガルとして成長した若者の事例―2020

    • Author(s)
      宮崎幸江
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会 2020年度年次大会企画パネル
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Diversified Qualitative Learning in International Higher Education for Sustainable Development at Sophia University2020

    • Author(s)
      Miki Sugimura
    • Organizer
      ASEF Regional Conference Expert Group Meeting 3 (ARC-EG3)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「日本人」の特権を考える―特権の自覚を促すための試み―2020

    • Author(s)
      渋谷恵・出口真紀子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Addressing Translanguaging in CLIL: A Japanese Ethnographic Study2020

    • Author(s)
      Fegan, C., & Sakamoto, M.
    • Organizer
      アメリカ応用言語学学会 (AAAL2020)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Monolingualism to translanguaging and beyond: Exploring perspectival evolution of what it means to know languages2019

    • Author(s)
      Sakamoto, M.
    • Organizer
      Simposio Internacional sobre Ensino-aprendizagem de Langua Japonesa como Langua de Heranca, Identidade e Bilinguismo (EJHIB2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Applying translanguaging concepts in language education in Japan: A critical perspective on a recent trend2019

    • Author(s)
      Sakamoto, M., & Saruhashi, J.
    • Organizer
      Multidisciplinary Approaches in Language Policy and Planning Conference 2019 (LPP 2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Global Citizenship Education in the Era of Migration2019

    • Author(s)
      Sugimura, Miki
    • Organizer
      International Communication and Community Development Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Migration and Displaced People's EducationーComparative Perspectivesー2019

    • Author(s)
      Sugimura, Miki
    • Organizer
      The WERA 2019: Focal Meeting in Tokyo
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本育ちの外国にルーツを持つ学生への言語・文化教育2019

    • Author(s)
      宮崎幸江
    • Organizer
      日本比較教育学会第55回大会課題研究「グローバル時代における言語・文化教育:留学生教育・外国にルーツを持つ学生に対するプログラムの多様な評価方法をめぐって」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「日本育ちの子どもの日本語力とペルー帰国後の適応」2019

    • Author(s)
      宮崎幸江
    • Organizer
      Simposio Internacional sobre Ensino-aprendizagem de Langua Japonesa como Langua de Heranca, Identidade e Bilinguismo (EJHIB2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teaching about ‘Japanese Privilege’ in Higher Education: Contextualizing Privilege to the Japanese Context2019

    • Author(s)
      Deguchi, M., & Shibuya M.
    • Organizer
      Conference: Does “Invisible Privilege” Travel? Looking Beyond the Geographies of White Privilege
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 特権×ダイバーシティ 自分の特権に気づくために2019

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 第40回異文化間教育学会全国大会:公開シンポジウム「異文化間教育とダイバーシティ」2019

    • Author(s)
      出口真紀子(パネリスト)
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Resistance, Self-Awareness, and Change: The Processes of Coming to Terms with Male Privilege for Male College Students2019

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Organizer
      異文化コミュニケーション学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 多文化共生社会に向けた生涯学習の課題2019

    • Author(s)
      渋谷恵
    • Organizer
      日本生涯教育学会第40回大会「生涯学習政策研究フォーラム」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] The Comparative Factors of Education Policy to the Voluntary Migration: The Case Studies of Foreign Workers in Japan and Malaysia2019

    • Author(s)
      Sugimura, M.
    • Organizer
      The 2nd WCCES Symposium
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Writing as a social process: Development in scaffolded L2 writing2018

    • Author(s)
      Sakamoto, M.
    • Organizer
      International Conference on Sociolinguistics (ICS2)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How do you actually design a language policy? A document analysis2018

    • Author(s)
      Sakamoto, M.
    • Organizer
      Language, Policy & Planning (LPP 2018)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Environmental adaptation support and infrastructure improvement for international students2018

    • Author(s)
      Sugimura, M.
    • Organizer
      Japan-Spain Presidents’ Joint Symposium
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Making the Invisible Visible: Japanese College Students’ Recollections of the Racial ‘Other.’2018

    • Author(s)
      Deguchi, M., & Hata, M.
    • Organizer
      2018 SIETAR Japan World Congress
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Japanese College Students’ Assumptions about Race and Racial Categories: Implications for Teaching2018

    • Author(s)
      Deguchi, M., & Mizuki, R.
    • Organizer
      18th Annual Diversity Challenge Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Challenging Anti-Buraku Discrimination: Examining the Effects of a Human Rights Education Course2018

    • Author(s)
      Mizuki, R., & Deguchi, M.
    • Organizer
      18th Annual Diversity Challenge Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の学校における多文化化・多言語化の進展と教育の課題―外国人児童生徒教育の現状を中心に―(学会企画シンポジウム「発達障害と外国人児童生徒教育」)2018

    • Author(s)
      渋谷 恵
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Multilingual and multicultural ability of returnees from Japan2018

    • Author(s)
      Miyazaki, S.
    • Organizer
      XVI CONGRESO INTERNACIONAL DE ALADAA LAS NUEVAS FRONTERAS DE LA INTERCULTURALIDAD: ASIA Y AFRICA DESDE AMERICA LATINA
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ブラジルにおける地域連携に基づく多様な教育空間の創造と課題2018

    • Author(s)
      田村梨花
    • Organizer
      日本比較教育学会第54回大会公開シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 市民の視点からみた2018年ブラジル大統領選2018

    • Author(s)
      田村梨花
    • Organizer
      イベロアメリカ研究所主催講演会『ブラジルはどこへ向かうのか―2018年大統領選挙を終えて―』
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 明治学院大学心理学部教育発達学科 第2回 国際教育フォーラム みんなに開かれた学校づくりのために~多文化化する学校における「マジョリティ」を考える~2017

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Organizer
      (主催)明治学院大学心理学部教育発達学科(後援)港区教育委員会
    • Place of Presentation
      明治学院大学(東京都・港区)
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 差別に対する無関心を関心に変えるためのマジョリティに向けた教育2017

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Organizer
      共催)ヒューライツ大阪 、教育大学職研究センター、大阪市立学院創造都研究科
    • Place of Presentation
      大阪教育大学(大阪府・大阪市)
    • Year and Date
      2017-03-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 第14回全学教職員FD研修会「マイノリティが心地良いキャンパスを作るには~特権に無自覚なマジョリティ側への教育の必要性~」2017

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Organizer
      筑波大学グローバル・コモンズ機構、学生交流課、ダイバーシティ・アクセシビリティ・キャリアセンター
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城県・つくば市)
    • Year and Date
      2017-02-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] What Heritage Language Policy?: Japan's Non-Action Towards Heritage Language Maintenance2017

    • Author(s)
      Sakamoto, Mitsuyo
    • Organizer
      Multidisciplinary Approaches in Language Policy and Planning Conference 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Education for Overseas Chinese in the Age of Migration2017

    • Author(s)
      Sugimura, Miki
    • Organizer
      International Society for the Study of Chinese Overseas 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] マレーシアにおける人の国際移動と教育政策2017

    • Author(s)
      杉村美紀
    • Organizer
      第1回東南アジア教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Ally Collective Action and Stigma in the Philippines, Japan, and New Zealand2017

    • Author(s)
      Manalastas, E.J., Ochoa, D.P., Deguchi, M., Qumseya, T., & Louis, W. R.
    • Organizer
      2017 Asian Association of Social Psychology Annual Conference (AASP)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Considering Culture and Extending Emotions in Mobilizing Collective Action2017

    • Author(s)
      Ochoa, D.P., Deguchi, M., Manalastas, E.J., & Louis, W. R.
    • Organizer
      2017 Asian Association of Social Psychology Annual Conference (AASP)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Collective action in Asia: Social psychological studies in Japan, Hong Kong, and the Philippines2017

    • Author(s)
      Ochoa, D.P., Chan, R.C.H., Ma, G.Y.K., Manalastas, E.J. & Deguchi, M.
    • Organizer
      21st Annual Asian Studies Conference Japan
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teaching about “male privilege” and sexual violence in Japan: A focus on train molestation2017

    • Author(s)
      Deguchi, Makiko
    • Organizer
      SIETAR Europa Congress 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 無意識・無自覚的な差別意識に気づくための心理学的アプローチ2017

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Organizer
      経営倫理実践研究センター
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] マジョリティの特権から差別を考える視点2017

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Organizer
      2017大人教夏季研人権教育セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] マジョリティの特権を考える2017

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Organizer
      第112期 部落解放・人権大学講座
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] マジョリティの特権を考える2017

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Organizer
      第30回 2017年度人権啓発東京講座
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Teaching about privilege and social justice in a Japanese university: Challenges and possibilities2017

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Organizer
      ソフィアシンポジウム(上智大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] マジョリティ特権の自覚こそが多文化社会に必要な要因2017

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Organizer
      第24回多文化間精神医学会学術総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「マジョリティの特権を考える・好意的セクシズム」人権啓発シリーズ2017

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Organizer
      中部電力(株)三重支店
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本の教員養成課程における『特権に気づくための教育』の現状と課題2017

    • Author(s)
      渋谷恵
    • Organizer
      ソフィアシンポジウム(上智大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 多様性と共に生きる2017

    • Author(s)
      渋谷恵
    • Organizer
      群馬県主催 「2017年度外国につながりのある子どもたちを地域で支える心理コーディネーター養成講座」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 神奈川県の一都市における過去3年間の『特別の教育過程』編成の取り組みー DLAアセスメント導入による外国人児童生徒の言語能力把握2017

    • Author(s)
      宮崎幸江
    • Organizer
      日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] CLD児童の言語習得とアセスメントーDLAの可能性について2017

    • Author(s)
      宮崎幸江
    • Organizer
      南米日本語教育シンポジウ ム2017:南米における日本語教育の現在と未来ー日系社会のポテンシャル
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 外国にルーツを持つ子どもたちの学習支援における大学と行政の連携2017

    • Author(s)
      宮崎幸江
    • Organizer
      関西学院大学人権 教育研究室公開シンポジウム「外国にルーツを持つ子どもたちへの学習支援活動を考える」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本人が英語を学ぶ意義:複言語主義の観点から2016

    • Author(s)
      坂本光代
    • Organizer
      第66回全日本英語教育者会議
    • Place of Presentation
      鳳明館森川別館(東京都・文京区)
    • Year and Date
      2016-11-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 外国につながりのある子どもたちを地域で支える心理コーディネーター養成講座 「多様性と共に生きる」2016

    • Author(s)
      渋谷恵
    • Organizer
      群馬県主催 (外国人児童生徒教育・心理サポート事業)
    • Place of Presentation
      伊勢崎市民プラザ(群馬県・伊勢崎市)
    • Year and Date
      2016-11-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Social Justice Education in a “Homogeneous” Society: Does Teaching about Privilege Work in Japan? (※TED-Style Talk)2016

    • Author(s)
      Deguchi, Makiko
    • Organizer
      the 16th Annual Conference, SIETAR USA
    • Place of Presentation
      Hyatt Regency Tulsa (USA)
    • Year and Date
      2016-11-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多様化するニーズとは:継承語学習者の超多様性を考察する2016

    • Author(s)
      坂本光代
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学(東京都・文京区)
    • Year and Date
      2016-08-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Anticipated Stigma & Ally Collective Action in Japan, the Philippines & New Zealand2016

    • Author(s)
      Deguchi, M., Manalastas, E.J., Ochoa, D.P., Qumseya, T. & Louis, W. R.
    • Organizer
      the 23rd International Congress, International Association for Cross-Cultural Psychology (IACCP)
    • Place of Presentation
      愛知県産業労働センター(愛知県・名古屋市)
    • Year and Date
      2016-08-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Extending Emotions in Mobilizing Collective Action: Comparing Anger, Shame, and Hope in Japan, The Philippines, And Australia (※Poster)2016

    • Author(s)
      Deguchi, Makiko, Ochoa, D.P., Manalastas, E.J., Zdral, A. & Louis, W. R.
    • Organizer
      the 23rd International Congress, International Association for Cross-Cultural Psychology (IACCP)
    • Place of Presentation
      愛知県産業労働センター(愛知県・名古屋市)
    • Year and Date
      2016-07-31
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多様化する日本の学校教育と多文化共生の課題2016

    • Author(s)
      杉村美紀
    • Organizer
      フランス大使館主催、上智大学共催「日仏討論会:移民政策と日本社会」
    • Place of Presentation
      上智大学(東京都・千代田区)
    • Year and Date
      2016-06-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] グローバル教育を実践する―多様な領域からのアプローチ2023

    • Author(s)
      出口真紀子(杉浦未希子・水谷裕佳編)
    • Total Pages
      257
    • Publisher
      上智大学出版
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] ナイス・レイシズム――なぜリベラルなあなたが差別するのか2022

    • Author(s)
      出口真紀子(ロビン・ディアンジェロ著、甘糟智子訳)
    • Total Pages
      344
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「国際理解教育に求められる新たな資質としての市民性を求めて」『ユネスコ 1974 年国際教育勧告から日本の「国際理解教育」政策を問う―「国際理解教育」の推進を阻害しているものは何か―(日本国際理解教育学会研究実践委員会編)』2022

    • Author(s)
      渋谷恵
    • Total Pages
      115
    • Publisher
      日本国際理解教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「第48章:格差と分断を乗り越える―市民社会の行動から学ぶ」『ブラジルの歴史を知るための50章』2022

    • Author(s)
      田村梨花(伊藤秋仁・岸和田仁編著)
    • Total Pages
      404
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] ブラジルの社会思想ー人間性と共生の知を求めて2022

    • Author(s)
      小池洋一・子安昭子・田村梨花編
    • Total Pages
      501
    • Publisher
      現代企画室
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 『ブラジルの歴史を知るための50章』伊藤秋仁・岸和田仁(編著)2022

    • Author(s)
      田村梨花
    • Total Pages
      404
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750353869
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 『多様性を再考する:マジョリティに向けた多文化教育』2021

    • Author(s)
      坂本光代(編)・杉村美紀・出口真紀子・渋谷恵・宮崎幸江・田村梨花
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      上智大学出版
    • ISBN
      9784324110997
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 世界を動かす変革の力:ブラック・ライブズ・マター共同代表からのメッセージ2021

    • Author(s)
      出口真紀子(訳)(アリシア・ガーザ(著)人権学習コレクティブ(監訳))
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 多様性との対話:ダイバーシティ推進が見えなくするもの2021

    • Author(s)
      出口真紀子(岩渕功一(編著))
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      青弓社
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 『ラテンアメリカ 地球規模課題の実践』内「草の根から世界を変える―ブラジルの社会運動と世界社会フォーラム」2020

    • Author(s)
      田村梨花(畑惠子・浦部浩之(編))
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      新評論
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教育発達学の展開:幼小接続・連携へのアプローチ2020

    • Author(s)
      松永あけみ・水戸博道・渋谷恵(編著)
    • Total Pages
      362
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 『親と子をつなぐ継承語教育:日本・外国にルーツを持つ子ども』2019

    • Author(s)
      近藤ブラウン妃美・坂本光代・西川朋美(編著)
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 『北米研究入門2:「ナショナル」と向き合う』「第6章 白人性と特権の心理学─植民地時代からトランプ以後まで」2019

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Total Pages
      332
    • Publisher
      上智大学出版
    • ISBN
      9784324107171
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] バイリンガル・マルチリンガルの子どもと若者-親から子につたえる継承語の視点から-(仮)2019

    • Author(s)
      近藤ブラウン妃美・坂本光代・西川朋美(編著)
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] Equity and Excellence in East Asian High-Performing Education Systems: A Paradoxical Relationship?2019

    • Author(s)
      Sugimura, M.
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 応用言語学から英語教育へ2017

    • Author(s)
      坂本光代・渡部良典 共編
    • Total Pages
      249
    • Publisher
      上智大学出版
    • ISBN
      9784324103319
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] ブラジルの人と社会2017

    • Author(s)
      田村梨花・三田千代子・拝野寿美子・渡会環 共編
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      上智大学出版
    • ISBN
      9784324102596
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 抵抗と創造の森アマゾン―持続的な開発と民衆の運動2017

    • Author(s)
      小池洋一・田村梨花 編
    • Publisher
      現代企画室
    • ISBN
      9784773817225
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『応用言語学から英語教育へ:上智大学大学院英語教授法TESOLコースの過去・現在・未来』2017

    • Author(s)
      坂本光代(坂本光代・渡部良典編)
    • Publisher
      上智大学出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 『国際社会学入門』2017

    • Author(s)
      杉村美紀(石井香代子編)
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 『真のダイバーシティをめざして―特権に無自覚なマジョリティのための社会的公正教育』2017

    • Author(s)
      出口真紀子
    • Total Pages
      344
    • Publisher
      上智大学出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 『ブラジルの人と社会』2017

    • Author(s)
      田村梨花・三田千代子・拝野寿美子・渡会環
    • Publisher
      上智大学出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 『複言語・複文化時代の日本語教育』2016

    • Author(s)
      坂本光代(本田弘之・松田真希子編)
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      凡人社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 『【新版】現代ブラジル事典』2016

    • Author(s)
      田村梨花(ブラジル日本商工会議所編)
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      新評論
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 『複言語・複文化時代の日本語教育』2016

    • Author(s)
      宮崎幸江(本田弘之・松田真希子編)
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      凡人社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Funded Workshop] マジョリティに向けた多様化社会の教育シンポジウム2021

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi