• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Fostering Inclusive School Culture in the Excluded Society: Focusing on Preschool Education and Compulsory Education

Research Project

Project/Area Number 16K04623
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionSophia University

Principal Investigator

Sakai Akira  上智大学, 総合人間科学部, 教授 (90211929)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊藤 秀樹  東京学芸大学, 教育学部, 講師 (80712075)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords包摂的学校文化 / 排除型社会 / 就学前教育 / 就学 / インクルーシブ教育 / 綱渡りの生活 / 幼児教育から小学校教育への移行 / 子どもと保護者の生活 / 「綱渡り」の生活 / 指導方法 / 構成的実践 / 生活 / 特別支援教育 / 特別支援トラック / 包摂型学校文化 / 保幼小連携 / 義務教育
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to cultivate an inclusive school culture and clarified various problems in the transition from early childhood education to elementary school education. Inclusive school culture has two meanings: inclusiveness for all children and instructional attention to all their learning and life.
As a result of the analysis, the following three points were found.
(1) The number of children enrolled in special needs schools / classes is increasing year by year, and if the children are distributed to those schools / classes, the course after that becomes a great canal.(2) In elementary school education, the life of the child is often meant as a guidance content, and there is a tendency that the life at home is separated from the school.(3) Children and parents are required to adapt to the lifestyles required by elementary schools, while weakening relationships with teachers and other parents.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、社会的排除のリスクが高まっている中での学校文化の再構築という課題に答えるものであり、学術的にも社会的にも重要な貢献をなしうる。学術上は、義務教育に就学することの社会学的な分析に新たな視点と知見を提供している。これまでは学校的社会化過程の分析として捉えられてきた過程は、教育からの排除と包摂という視点からの分析の必要性が指摘された。また、実践的には幼小連携の在り方に対して具体的な指針を提供している。すなわち、インクルーシブ教育への志向性を持つことの必要や、子どもの生活の理解に目配りした丁寧な指導の重要性に対して、本研究は多くの視点を提供するものである。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 幼児教育から小学校教育への移行における子どもの生活の変化2019

    • Author(s)
      酒井朗、谷川夏実、林明子
    • Journal Title

      上智大学教育学論集

      Volume: 54 Pages: 89-108

    • NAID

      120006843300

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 就学における選択と選別の社会学的研究2019

    • Author(s)
      酒井朗、谷川夏実
    • Journal Title

      上智大学教育学論集

      Volume: 53 Pages: 45-60

    • NAID

      120006634248

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 一貫教育による新たな学校文化の創造2018

    • Author(s)
      酒井朗
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 64(3) Pages: 23-27

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] PISAと全国学力・学習状況調査に見る日本の子どもの学力と学習状況2017

    • Author(s)
      酒井朗
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 71(3) Pages: 13-18

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児教育から小学校教育への移行における子どもの生活の変化2019

    • Author(s)
      酒井朗、谷川夏実、林明子
    • Organizer
      日本教育社会学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの「生活」をふまえた学校教育の再構築―幼児教育と小学校教育の比較をもとに―2018

    • Author(s)
      酒井朗、伊藤秀樹、谷川夏実、林明子
    • Organizer
      日本教育社会学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 就学における選択と選別の社会学的研究2017

    • Author(s)
      酒井朗、谷川夏実
    • Organizer
      日本教育社会学会第69回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『高等専修学校における適応と進路――後期中等教育におけるセーフティネット』2017

    • Author(s)
      伊藤秀樹
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi