• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative educational study on 21st Century Skills and democratic citizenship

Research Project

Project/Area Number 16K04624
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionSophia University

Principal Investigator

SAWADA MINORU  上智大学, 総合人間科学部, 教授 (00367690)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsカリキュラム / 教育方法 / コンピテンシー / 知識基盤社会 / 民主主義 / シチズンシップ / 批判的教育学 / 社会的公正 / シチズンシップ教育 / 比較教育学 / カリキュラム・教育方法 / 教育学 / 教育社会学
Outline of Final Research Achievements

This study inquired into how it would be possible to build education--school governance, curriculum and instruction--which can articulate fostering 21st century type of competency or generic skills for problem-solving in real situations with cultivating politically liberal and democratic citizenship. As a result, it made clear a certain theoretical framework for assessing such educational attempts, on the basis not merely of educational theories but of political and sociological theories, and collected through some field researches and reflected on rich data on the cases of such progressive educational practices, which can be though to be meaningful for us to obtain some good perspectives about the future educational reforms in Japan as well.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現代における教育改革の国際的趨勢である、知識基盤社会対応あるいは21世紀型という形容詞を関して呼ばれる資質・能力ー非認知的能力を含む現時的な問題解決能力を含む汎用性の高い能力ーの育成を重視する教育は、社会効率主義(social efficiency)に回収されてしまう危険性を否定できないが、本研究は、そうした教育が政治的にリベラルで民主主義的な教育としても成立しうる諸条件を理論・実践の両面で探究を進めた点に学術的かつ社会的意義があると考えられる。また、本研究は、米国の実地調査に基づく研究であるものの、日本における今後の教育改革に関する見通しを明確化する上でも一定の意味を有するように思われる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 3 results) Book (7 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] エビデンス・ベースド・アカウンタビリティの批判的再構築はいかにして可能か2018

    • Author(s)
      澤田稔
    • Journal Title

      社会と調査

      Volume: 21号 Pages: 45-52

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 批判的教育学とその今日的意義― 新学習指導要領 批判への示唆―2018

    • Author(s)
      澤田稔
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 第27号 Pages: 16-18

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 批判的教育学から見たグローバル化をめぐるカリキュラム・教育方法のポリティクスー後期近代におけるマイノリティ教育の論理ー2016

    • Author(s)
      澤田稔
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 98 Pages: 29-50

    • NAID

      130006906318

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] これからの新しい学び2018

    • Author(s)
      澤田稔
    • Organizer
      日本学校教育学会公開研究会「2030 年の学校教育を見すえた新しい授業と学び ~子ども・教師・地域の学びをつなぐ~」(2018年2月18日 日本大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 社会的公正(social justice)・民主主義・教育実践-Mission Hill Schoolの学校運営・カリキュラム・教育方法-2018

    • Author(s)
      澤田稔
    • Organizer
      日本デューイ学会第62回大会公開シンポジウム:創造的民主主義に向けた実験的カリキュラムのデザインと実践(2018年9月23日 名古屋大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 批判的教育学とその今日的意義:新学習指導要領批判への示唆2017

    • Author(s)
      澤田稔
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第28回大会課題研究IV(岡山大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 授業を記録すること ─方法と意義:カメラを用いた授業の記録2016

    • Author(s)
      澤田稔
    • Organizer
      日本教育学会 ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道・札幌市)
    • Year and Date
      2016-08-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 日本の教育 第67集―日教組第67次教育研究全国集会(静岡)報告2018

    • Author(s)
      日本教職員組合(澤田稔)
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      アドバンテージサーバー
    • ISBN
      4864460523
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 検証新学習指導要領2017年―ゆたかな学びの創造にむけて 総則・教科・領域別2018

    • Author(s)
      日教組学習指導要領検討委員会(澤田稔)
    • Total Pages
      103
    • Publisher
      アドバンテージサーバー
    • ISBN
      4864460515
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育社会学事典2018

    • Author(s)
      日本教育社会学会(澤田稔)
    • Total Pages
      896
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      4621302337
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育社会学事典(分担執筆:「ネオ・マルクス主義」「批判的教育学」)2018

    • Author(s)
      日本教育社会学会 (編集) 、澤田稔(分担執筆)
    • Total Pages
      910
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621302330
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 検証 新学習指導要領―ゆたかな学びの創造にむけて―(分担執筆:「総則」)2018

    • Author(s)
      日教組学習指導要領検討委員会(編)、澤田稔(分担執筆)
    • Total Pages
      103
    • Publisher
      アドバンテージサーバー
    • ISBN
      9784864460514
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 日本の教育 第66集(分担執筆:「第21分科会 カリキュラムづくりと評価」)2017

    • Author(s)
      日本教職員組合(編)、澤田稔(分担執筆)
    • Total Pages
      380
    • Publisher
      アドバンテージサーバー
    • ISBN
      9784864460453
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 批判的教育学事典2017

    • Author(s)
      マイケル・W・アップル、ウェイン・アウ 、ルイ・アルマンド・ガンディン編 長尾彰夫・澤田稔監修
    • Total Pages
      584
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 国際シンポジウム 「アメリカにおける学校改革の最前線―MISSION HILL SCHOOL(ボストン)の挑戦から学ぶべきこととは―」2018

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi