• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of intercultural adaptation and intercultural education based on the differences in mobility between urban and rural areas in Japan.

Research Project

Project/Area Number 16K04626
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionTokai University

Principal Investigator

Yamamoto Shizu  東海大学, 文学部, 教授 (30336424)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 猪原 龍介  亜細亜大学, 経済学部, 准教授 (20404808)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords異文化 / コミュニケーション / 異文化感受性 / 異文化トレーニング / 異文化間教育 / 多文化 / ダイバーシティ / 異文化受容 / 異文化コミュニケーション / 都市経済 / 異文化間能力 / 流動性 / 地域
Outline of Final Research Achievements

In this study, A Japanese model of the Developmental Model of Intercultural Sensitivity (DMIS) was developed to further refine the concept.Specifically, in order to develop a model and scale suitable for understanding the experience of perceiving "difference" in Japanese contexts, the constructs developed based on the results of exploratory factor analysis in my previous study (Yamamoto, 2014) were elaborated to show how the perceptual structures of the six stages of DMIS are embodied in Japanese contexts. In addition, I was able to devise an educational method in which the items for the scale can be used not only for quantitative measurement but also qualitatively as a learning tool. The questionnaire survey has been completed, and I am planning to make the scale public by the end of this year.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

異文化感受性発達モデルは異文化間能力として重視され、アメリカやヨーロッパにおける教育や研究に活用されているが、日本ではその理論と概念が紹介されながらもこれまで調査や実践において活用しきれていなかった。ひとつの要因として日本の文脈における経験の描写に対しての具体的な説明力に欠けることが考えられる。本研究は日本型モデルを提示することによって日本の教育や研究で今後活用することのできる尺度とモデルに貢献するものであるところが学術的ならびに社会的意義であると考える。

Report

(6 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] Intercultural Development/Research Institute(米国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 関係構築を可能にする多様なコンテクストの創出:コンテクスト・シフティング・エクササイズの実践2019

    • Author(s)
      山本志都
    • Journal Title

      異文化コミュニケーション

      Volume: 22

    • NAID

      40021950768

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ホームビジットによる訪日外国人旅行者との異文化交流が与える影響の探索的研究2017

    • Author(s)
      山本志都
    • Journal Title

      東海大学大学院英文学専攻紀要

      Volume: 6 Pages: 23-37

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Role of tolerance in communication with diverse people2016

    • Author(s)
      Ryusuke Ihara & Shizu Yamamoto
    • Journal Title

      The Annals of Regional Science

      Volume: 56 Pages: 191-202

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 過去の異文化体験を彩り、未来を引き寄せる:異文化感受性を用いた過去の経験の再組織化と創造2020

    • Author(s)
      山本志都
    • Organizer
      異文化コミュニケーション学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 異文化感受性の発達における仮想集団間接触としてのコンテクスト・シフティング・エクササイズ2019

    • Author(s)
      山本志都
    • Organizer
      異文化コミュニケーション学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 分けるカテゴリー化とつなぐカテゴリー化への気づき:コンテクスト・シフティング・エクササイズ実習の分析から2018

    • Author(s)
      山本志都
    • Organizer
      異文化コミュニケーション学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 異文化感受性を再考する:認知的複雑性と非対称性のもたらす異文化的状況に注目して2018

    • Author(s)
      山本志都
    • Organizer
      多文化関係学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] コンテクストがもたらす異文化的状況から見る異文化コミュニケーション2018

    • Author(s)
      山本志都
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)関東支部・青山学院英語教育研究センター共催講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] コンテクストシフトを体験する:構成主義的学習に適したエクササイズの開発2017

    • Author(s)
      山本志都
    • Organizer
      異文化コミュニケーション学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 寛容性の選択モデルが示す異文化間教育の意義:経済学的アプローチ2016

    • Author(s)
      山本志都・猪原龍介
    • Organizer
      多文化関係学会
    • Place of Presentation
      佐賀大学
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi