• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic research on the articulation reform between secondary and higher education and student transformation in the UK

Research Project

Project/Area Number 16K04629
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

OKI Kiyotake  早稲田大学, 文学学術院, 教授 (70267433)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsイギリス教育改革 / 高大接続改革 / GCE Aレベル試験改革 / 教育制度改革 / 試験制度改革 / イギリス入学者選抜 / GEC A-level試験 / 学生の多様化 / 公正な選抜 / 成人学生 / 入学者選抜 / 機会の公正性 / 英国 / 国際比較 / イギリス / 公正な入試制度 / 試験問題漏洩 / A-level試験 / Ofqual / 異議申し立て / 質保証 / A level試験 / Sixth Form Colleges / プロジェクト学習評価 / 大学入試 / GCE A-level / 進学率格差 / GCE Aレベル / GCSE / イギリス教育 / アーティキュレーション
Outline of Final Research Achievements

After confirming the GCE A level examination reforms of the UK in the 2010s, many secondary education institutions are for the reforms, but the universities have raised questions about the quality assurance of student academic abilities.
And the logics of reforms consist of Wide Participation and Fair Access. As a result of the reforms, higher education enrollment rate raised gradually, but the reducing disparities between ethnic groups and between regions have not progressed sufficiently.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本国内で当然視されている大学教育観や入試観、および高大接続制度改革を省察するにあたり、同時期に進められた英国の入学者選抜制度改革やその社会的背景を比較対象として検討することには社会的意義がある。本研究は英国の試験制度改革やその導入の背景を整理し、その特異性を確認することを通じて、高大接続改革では社会的公正と高等教育への機会拡大の両立が問われていることを多様な観点から確認した点に学術的意義がある。

Report

(7 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019 2017 2016 Other

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] COVID-19の影響下における イギリスの公正な大学入学者選抜改革2022

    • Author(s)
      沖 清豪
    • Journal Title

      早稲田大学大学院 文学研究科紀要

      Volume: 67 Pages: 91-100

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中教審高大接続特別部会における入学者選抜制度改革議論の「揺らぎ」 -入試の公正性と共通テスト導入をめぐる議論に基づいて-2021

    • Author(s)
      沖 清豪
    • Journal Title

      早稲田大学大学院文学研究科紀要

      Volume: 66 Pages: 151-166

    • NAID

      120007007494

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英国における高大接続改革の背景 : 高等教育への機会の公正・公平性をめぐって2019

    • Author(s)
      沖 清豪
    • Journal Title

      早稲田大学総合人文科学研究センター研究誌

      Volume: 7 Pages: 105-114

    • NAID

      120006779342

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 初等・中等教育における教育の質保証の論理 -中央教育審議会での議論を踏まえて-2019

    • Author(s)
      沖 清豪
    • Journal Title

      早稲田教育学研究

      Volume: 10 Pages: 5-19

    • NAID

      40021854026

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 【研究報告】ポストユニバーサル段階における短期大学の機能変容 -短期継続高等教育の機能と「学び直し」の観点から-2019

    • Author(s)
      沖 清豪
    • Journal Title

      早稲田教育評論

      Volume: 33(1) Pages: 143-160

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イギリスにおける高等教育への機会是正政策とその限界2017

    • Author(s)
      沖 清豪
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 24 Pages: 126-131

    • NAID

      130008102973

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英国における2015年A-Level 試験改革について2017

    • Author(s)
      沖 清豪
    • Journal Title

      早稲田大学 文学研究科紀要

      Volume: 62 Pages: 87-98

    • NAID

      120006230478

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] シュワルツ報告後の大学入学者選抜をめぐる議論2021

    • Author(s)
      沖 清豪
    • Organizer
      日英教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 審議会資料による「隠れた」政策転換中央教育審議会高大接続特別部会を事例に2020

    • Author(s)
      沖 清豪
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] イギリスにおける大学入学者選抜制度改革の論理:機会の平等と公正性をめぐって2019

    • Author(s)
      沖 清豪
    • Organizer
      日英教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] イギリスにおける高等教育への機会是正政策とその限界2016

    • Author(s)
      沖 清豪
    • Organizer
      日本教育制度学会
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2016-11-13
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 英国における2015年A-Level 試験改革について(論文オープンアクセス)

    • URL

      https://www.waseda.jp/flas/glas/assets/uploads/2017/03/2017_oki_087-098.pdf

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi