A study on community based comprehensive supports for children in low-income communities in Canada
Project/Area Number |
16K04631
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | Toyo Eiwa University |
Principal Investigator |
Sato Satomi 東洋英和女学院大学, 人間科学部, 教授 (80240076)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山村 滋 独立行政法人大学入試センター, 研究開発部, 教授 (30212294)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | パスウェイズ / アチーブメント・プログラム / レイクヘッド大学 / 低所得 / コミュニティ / カナダ / 進学 / 支援 / Achievement Program / Pathways to Education / 進路 / 貧困 / 大学 / 青少年 / パスウェイズ・トゥ・エデュケーション / 子どもの貧困 / 貧困削減対策 / ハリファックス / ノバスコシア州 / パスウェイズ・ハリファックス / カナダ・ノバスコシア州 / 地域基盤支援 / 学習支援 / チェブクト / 勧修中学校 / 学習会 / パスウェイズ・キッチナー / パスウェイズ・プログラム / 中等学校中退率 / コライゾン / オンタリオ州 / Pathways / 包括的な支援 / 中等教育 |
Outline of Final Research Achievements |
The poverty reduction strategy of Nova Scotia was set in 2009, however progress measures have not been in place. This study examined what Nova Scotian children and youth with economical disadvantages need and experience in order not to fall into poverty in future. TRC has partnered with Pathways to Education since 2016 and in addition to other programs, provided support for youth in the community. This study paid special attention to TRC's programs for vulnerable youth, which include personal case planning and the supply of daily necessities. Lakehead University set up Achievement Program in 2011 through which children from low-income families in Thunder Bay and its region can enter the university. District school boards recruit grade 4 children from schools in high need each year, and connect them to the program. The children earn financial credits by participating in extra curricular activities after school and activities on the university campus from grade 4 to grade 12.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、近年日本においても関心が高まっている低所得家庭出身の子どもの高等教育進学に対する支援についてカナダの事例を調査した。 パスウェイズ・トゥ・エデュケーションによる地域社会における包括的支援とレイクヘッド大学のアチーブメント・プログラムの事例は、財政的援助に限定されない支援策が意味を持つことを示している。 日本では、ようやく奨学金等の財政的援助が整備されつつあるとはいえ、子どもの学習意欲や進学に対する意識形成について包括的支援が十分にあるとはいえない。パスウェイズやレイクヘッド大学の事例から地域や大学は低所得家庭の子どもの学習意欲と将来展望の形成にどう貢献ができるかの示唆を得た。
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Report
(5 results)
Research Products
(4 results)