Comprehensive Study on Learning and Careers of "Integrated Course" Senioir High School Graduates
Project/Area Number |
16K04634
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | Takasaki University of Health and Welfare |
Principal Investigator |
Konishi Naoyuki 高崎健康福祉大学, 人間発達学部, 准教授 (20634091)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 教育学 / 教育社会学 / 高校教育 / 進路選択 / キャリア教育 / 総合学科 / ライフストーリー / パネル調査 / 社会学 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, based on the data of follow-up survey of a student of "Integrated Course" senior high school from the time of admission to about 3 years after graduation, we further follow up the appearance of about 10 years after graduation. We clarified how learning and career choices during high school affect subsequent career and life. After that, we conducted a survey on "Integrated Course" senior high schools in the whole country and confirmed the changes in the quarter century since its establishment. Both surveys got high recovery rates and provided reliable data.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義や社会的意義は2点あると考える。1点目は、総合学科高校の事例調査によって学校教育(高校教育)と職業生活(社会生活)の結びつきを検証した点である。もう1点は、全国の総合学科高校に対する実態調査によって、1990年代から始まった「多様化」をキーワードとした高校教育改革の現時点での検証を行った点である。これらの結果は、今後の高校教育やキャリア教育に関する政策と実践の両面において示唆を与えるものであると考える。
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Report
(5 results)
Research Products
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