• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A career-path implementation study on child-care providers

Research Project

Project/Area Number 16K04636
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionBukkyo University

Principal Investigator

OHMORI Hiroko  佛教大学, 公私立大学の部局等, 非常勤講師 (90445974)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords保育士 / キャリア・パス / 専門性 / 支援プログラム / 現職教育 / 保育士の専門性 / 子育て支援 / 保育者支援プログラム / 教育学 / 教育社会学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to clarify the career-path of child-care providers, and to develop a support program to actively increase the knowledge of child-care providers. The focus of this research was the child-care providers who seek to increase the cognitive ability of children.
After a support program for child-care providers was created and implemented, the following three points became clear: (1) child-care providers remembered past successful experiences, and noted the means by which they increased their skills and effectiveness; (2) it was possible to study the specialization process of child-care providers and how a support program increased the ability of child-care providers; (3) and the necessity was seen for refining the education and career-path of child-care providers to improve their specializations.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

保育とは、子どもたち一人一人の命を預かり、命の歩みを最善の利益を持って支える営みであるため、保育士には高い専門性の習得が求められている。保育士の専門性の習得のため、看護師では標準化されている「キャリア・パス」を見習うことが必要である。
看護師の専門性の研究と比較して、保育士は実践的論証が少なく、理論的仮説に留まっている。そこで、本研究では、キャリア・パスに関する保育士の専門性を明らかにし、保育士の専門性を活性化する支援プログラムを開発し試行した。開発した支援プログラムを保育現場で応用することに学術的社会的意義があると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 3 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 子育て支援を促進する保育者の専門性と力量形成2019

    • Author(s)
      大森弘子
    • Journal Title

      兵庫教育大学大学院

      Volume: 315 Pages: 1-186

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼児期後期における「言葉領域」の発達と、子どもの成長全般への関連について-よりよい保育実践の視座を得るために-2019

    • Author(s)
      柴田長生・大森弘子
    • Journal Title

      臨床心理学部研究報告

      Volume: 11 Pages: 3-16

    • NAID

      120006561167

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 子育て支援を促進する保育者の専門性と力量形成2019

    • Author(s)
      大森弘子
    • Journal Title

      兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科(博士論文)

      Volume: 第315号 Pages: 1-184

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 育児不安を抱く保護者を支える保育者の専門性と課題―育児不安と子育て支援に関わる先行研究の概観から―2018

    • Author(s)
      大森弘子・髙橋敏之・西山修
    • Journal Title

      教育実践学論集

      Volume: 第19号 Pages: 97-109

    • NAID

      120006455111

    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子育て支援を促す保育者支援プログラムの開発2018

    • Author(s)
      大森弘子
    • Journal Title

      家庭教育研究

      Volume: 第23号 Pages: 13-24

    • NAID

      40021613925

    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 育児不安を抱える保護者が示す保育者への役割期待2017

    • Author(s)
      大森弘子
    • Journal Title

      応用教育心理学研究

      Volume: 34

    • NAID

      40021255606

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] The specialization of child-care providers in child-rearing in children's homes as determined from child-development students2019

    • Author(s)
      Ohmori, H., Asato, W., Nishiyama, O., Mizoguchi, S. & Osaki, C.
    • Organizer
      OMEP, Kyoto Terusa.
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子育て支援を促す保育者支援プログラムの開発2017

    • Author(s)
      大森弘子
    • Organizer
      日本家庭教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi