• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study of the Finnish Multi-Cultural Child Care and Education:Focusing on the Child of the Immigrant

Research Project

Project/Area Number 16K04640
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionKyushu Lutheran College

Principal Investigator

MITSUI MAKI  九州ルーテル学院大学, 人文学部, 准教授 (80342252)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords多文化保育 / フィンランド / 保育 / 乳幼児 / 移民 / 生活世界 / こども / 多文化 / 家族 / 子ども / 子育て / 難民 / 保育所
Outline of Final Research Achievements


The aim of this study is to analyze the problems of Multi-Cultural child care and education through the field work at the Finnish child care sites and from the multiple theoretical view points.This study specially focused on child and life of the immigrant. The meaning of the “New Finnish Multi-Cultural Model ” in relation to the possibilities of that of Japanese model in the Multi-Cultural society was then discussed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究は、合計13週間のフィンランドにおける現地調査と、研究期間全体を通して続けた現地協力者への関与(フォローアップ調査等)を中心に進められた。現地調査では、移民家族への個別的・集団的な関与を通して、移民の子どもと生活世界に注目した。データから、民族意識に基づいた日常交渉の場面や、保育文化のコンテクストで表現されるいくつかのパターンを見ることができた。
調査内容の検証によって、子どもの社会的背景の理解、移民の中に存在するアンビバレンスの理解が求められている様相が明らかになった。本課題で得られたフィンランドのケースは、日本の多文化保育空間におけるメカニズムを探る手掛かりとしても貢献するであろう。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 韓国・オーストラリア・米国・フィンランドに見られる多文化保育の現状と課題2019

    • Author(s)
      三井真紀、林悠子、韓在煕、松山有美
    • Journal Title

      佛教大学社会福祉論文集

      Volume: 15 Pages: 1-20

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育現場にみられる多文化共生と環境構成の原理(1)―A幼稚園の事例から-2018

    • Author(s)
      三井真紀、石井章仁、林悠子、韓在煕、松山有美
    • Journal Title

      九州ルーテル学院大学紀要紀要VISIO

      Volume: 48 Pages: 15-20

    • NAID

      120006557155

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] フィンランドの保育と共生の原理-幸せの国の子育てをみつめて2018

    • Author(s)
      三井真紀
    • Journal Title

      九州ルーテル学院大学紀要紀要VISIO

      Volume: 48 Pages: 1-5

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本における多文化保育の政策・実践・研究の動向と課題2017

    • Author(s)
      三井真紀、松山有美ほか
    • Journal Title

      九州ルーテル学院大学VISIO

      Volume: 46 Pages: 31-41

    • NAID

      120006408882

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] フィンランドにおける多文化保育の研究2016

    • Author(s)
      三井真紀
    • Journal Title

      九州ルーテル学院大学VISIO

      Volume: 46 Pages: 1-9

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 多文化保育における保育者の専門性の課題2018

    • Author(s)
      三井真紀、林悠子、韓在煕、松山有美
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 多文化保育における保育者の専門性の課題2018

    • Author(s)
      林悠子、三井真紀 ほか
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 多文化保育・教育における保育者・教師の役割や専門性22017

    • Author(s)
      三井真紀、咲間まり子 ほか
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 多文化保育・教育における保育者・教師の役割や専門性 22017

    • Author(s)
      三井真紀、韓在熙 ほか
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      岡山医療福祉大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 多文化保育・教育における保育者・教師の役割や専門性2016

    • Author(s)
      三井真紀、咲間まり子 ほか
    • Organizer
      日本保育学会(自主シンポジウム)
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 保育・幼児教育のフロンティア2018

    • Author(s)
      伊藤良高、三井真紀 ほか
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      晃洋出版
    • ISBN
      9784771030213
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi