Comparative study of modern history education formation in the global world
Project/Area Number |
16K04642
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | Nagoya Management Junior College |
Principal Investigator |
WU XIAOYAN 名古屋経営短期大学, 子ども学科, 准教授 (00634578)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
近藤 孝弘 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (40242234)
小笠原 弘幸 九州大学, 人文科学研究院, 准教授 (40542626)
岡本 隆司 京都府立大学, 文学部, 教授 (70260742)
貴堂 嘉之 一橋大学, 大学院社会学研究科, 教授 (70262095)
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Research Collaborator |
Chung Kyu-Young 韓国清州教育大学, 教授
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 歴史教育 / グローバル / 国民形成 / 世界認識 / 教科書 / 史学 / 伝統 / 近代化 / 学校教育 / 自国史 / 他国史 / 外国史・世界史 / ナショナリズム / 比較教育 / 教育学 |
Outline of Final Research Achievements |
This study examines what historical approaches have been introduced in the school education of China, Turkey, Germany, and the United States in order to cope with the development of globalization since early modern times. The process of formation and spread of modern historical education of these countries is rich in diversity depending on presence or absence of traditional historiography, the relationship between traditional and modern historiography, and the extent of the influence of globalization in each country. The views of the own country and the world presented in history education have been also diverse. Recognizing such diversity, we can reconsider our views of the history of own country and the world that are assumed self-evident in each country, and it will be possible to make a realistic proposal on today's historical education reform from a broader perspective.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は中国、ドイツ、アメリカ、トルコというそれぞれ異なる形で近現代世界に参与した諸国に注目し、近代的な歴史教育の誕生とその後の変容を分析した。それにより各国における伝統史学と近代史学の葛藤と継承並びに国民形成と世界理解の関係性を描出し、近代的歴史教育に潜む普遍性と多様性を指摘することができた。 以上の研究成果は、第一に東アジアに緊張をもたらしている歴史認識についての再考を促す点に意義が認められ、第二に今日の日本における歴史教育改革に対して示唆をなすものと考えられる。すなわち自国史と世界史の統合を目指す「歴史総合」の意義と課題を追究する際に有意義な視点を、国際比較によってもたらしたのである。
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Report
(4 results)
Research Products
(29 results)