• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Regional Community Support Network Model for the Empowerment of Students Not Attending School Due to Socioeconomic Factors

Research Project

Project/Area Number 16K04643
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionShiga Junior College (2018-2019)
Shujitsu Junior College (2016-2017)

Principal Investigator

SASAKURA Chikahiro  滋賀短期大学, その他部局等, 教授 (60455045)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井上 寿美  大阪大谷大学, 教育学部, 准教授 (40412126)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords行き来 / 促進要因 / 抑制要因 / 地域社会 / 居場所 / 困難な生活状況 / 脱落型不登校 / 社会経済的要因 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

As a result of a survey on the truancy of elementary school children who grow up in homes with poor fostering capabilities due to socioeconomic factors, it was found that whether the elementary school students had stopped attending a school or were likely to do so depended on how they relatively recognized comfortableness between their home and school and how they positioned each of them. Thus, truancy was considered as a defect of "going back and forth" between home and school to clarify the factors that facilitate and restrain the "going back and forth". It was also revealed that the quality of a regional community enabling elementary school children who grow up in homes with poor fostering capabilities due to socioeconomic factors to “come and go” between their home and school needed to have an inclusive nature.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は次の2点である。1点は、不登校研究に家庭と学校間の「行き来」概念を導入し、子どもの実態に即した理解を可能にしたことである。「登校」概念ではなく「行き来」概念を用いたことにより、子どもが暮らす場である家庭と学校に優劣をつけず、家庭と学校を往復している子どもの姿をとらえることができた。
2点は、不登校研究における地域の重要性を指摘し、その要因をめぐる重層的理解を可能にしたことである。従来、不登校の要因は、家庭もしくは学校にある、あるいは家庭と学校の関係にあるとされてきたが、家庭も学校も共に地域の中に位置しており、地域からの影響を免れ得ないものとしてとらえることができた。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 「不登校」児童の家庭・学校間「行き来」駆動をめぐる促進要因と抑制要因―家庭から外に出るとき・外から学校に入るときに注目して-2020

    • Author(s)
      笹倉千佳弘・井上寿美
    • Journal Title

      滋賀短期大学研究紀要

      Volume: 45 Pages: 1-11

    • NAID

      40022263245

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会的養護児童の「不登校」をめぐる研究の動向2020

    • Author(s)
      笹倉千佳弘・井上寿美
    • Journal Title

      関西教育学会年報

      Volume: 44

    • NAID

      40022339981

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「不登校」児童の家庭・学校間「行き来」駆動促進要因―「家庭から外に出るとき」と「外から学校に入るとき」に注目して2019

    • Author(s)
      笹倉千佳弘・井上寿美
    • Journal Title

      関西教育学会年報

      Volume: 43 Pages: 46-50

    • NAID

      40022011795

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「不登校」児童の家庭・学校間「行き来」駆動抑制要因-家庭から外に出るとき・外から学校に入るときに注目して-2019

    • Author(s)
      笹倉千佳弘・井上寿美
    • Journal Title

      滋賀短期大学研究紀要

      Volume: 44 Pages: 1-10

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「不登校」児童の家庭・学校間「行き来」駆動促進要因-家庭から外に出るとき・外から学校に入るときに注目して-2019

    • Author(s)
      笹倉千佳弘・井上寿美
    • Journal Title

      関西教育学会年報

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校と家庭間「行き来」の観点からみた困難な家庭状況にある小学生の実態-学校・学級居場所化「きっかけ」把握のための研究方法を中心にして-2018

    • Author(s)
      笹倉千佳弘・井上寿美
    • Journal Title

      就実教育実践研究

      Volume: 11 Pages: 57-64

    • NAID

      120006535229

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 脱落型不登校研究の動向と課題2017

    • Author(s)
      笹倉千佳弘
    • Journal Title

      就実論叢

      Volume: 第46号 Pages: 169-175

    • NAID

      120006535400

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校教員の認識からみた脱落型不登校児童の実態-登校阻害要因の観点から-2017

    • Author(s)
      笹倉千佳弘・井上寿美
    • Journal Title

      就実教育実践研究

      Volume: 第10巻 Pages: 15-22

    • NAID

      120006535211

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 社会的養護児童の「不登校」をめぐる研究の動向2019

    • Author(s)
      笹倉千佳弘・井上寿美
    • Organizer
      関西教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「不登校」児童の学校と家庭間「行き来」駆動の可能性に関する検討-家庭から外に出るとき・外から学校に入るときに注目して-2018

    • Author(s)
      笹倉千佳弘・井上寿美
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「不登校」児童の家庭・学校間「行き来」駆動促進要因-家庭から外に出るとき・外から学校に入るときに注目して-2018

    • Author(s)
      笹倉千佳弘・井上寿美
    • Organizer
      関西教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 困難な家庭状況にある小学生の学校と家庭間の「行き来」をめぐる阻害/促進要因2017

    • Author(s)
      笹倉千佳弘・井上寿美
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学校と家庭間「行き来」の観点からみた困難な家庭状況にある小学生の実態-学校・学級居場所化の「きっかけ」把握のための研究方法を中心にして-2017

    • Author(s)
      笹倉千佳弘・井上寿美
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 脱落型不登校研究の動向と課題2016

    • Author(s)
      笹倉千佳弘
    • Organizer
      日本社会福祉学会中国・四国地域ブロック第48回山口大会
    • Place of Presentation
      宇部市文化会館
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 脱落型不登校児童の実態-教員による不登校阻害要因の認識に注目して-2016

    • Author(s)
      笹倉千佳弘・井上寿美
    • Organizer
      中国四国教育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi