• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Building a new sovereign education-through a collaborative system of multiple experts

Research Project

Project/Area Number 16K04648
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

MAEDA RINNE  北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (30326540)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords主権者教育 / 憲法教育 / 法教育 / 政治教育 / 複数の専門家 / 協働 / 公共 / シティズンシップ教育 / アクティブラーニング / 出版社 / ジャーナリズム / 複数の専門家による連携 / 社会科学 / 教育学 / 教科教育学 / 協働体制
Outline of Final Research Achievements

(1)I summarized the research trends of sovereign education such as academic societies, the issues and content methods there, and the findings obtained from the surveys, etc., and gave explanations and workshops for teachers, and showed some of them.(2)As a survey of the teachers' practical environment, I interviewed the five members of the Board of Education, conducted a questionnaire survey of teachers in Hokkaido on the outline of the practice, difficulty of practice, etc. A survey was conducted and a summary and some of the data were presented.(3)I have set up two exchange opportunities for experts from multiple industries.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

(1)従来、主権者教育といえば、模擬選挙や地域社会の問題を討論で決めていく、などの実践が提案されてきている。それらの意義を踏まえながらも、全国的な政治的な問題につながる実践の在り方の1つを提案し、対象を地域社会から全国につなげる役目を果たす。特に「政治的中立性」に悩む教師にとって、子どもが討論を経て自分の考えを整理することにつなげる実践を提案したことで、主権者教育の充実をはかる一助となる。
(2)実践に向き合う教師やその環境づくりを行う教育行政(教育委員会)の意識・実態の一端を整理し、現状把握の一助となる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (7 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (8 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 課題を協働で解決する授業実践による主権者意識形成の試み―双方向遠隔授業システムを用いて―2020

    • Author(s)
      前田輪音
    • Journal Title

      北海道教育大学高度教職実践専攻研究紀要

      Volume: 10 Pages: 25-36

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Competency Based Learning and Teachers2019

    • Author(s)
      前田輪音
    • Journal Title

      Theory and Practice of Education

      Volume: 13 Issue: 0 Pages: 10-12

    • DOI

      10.24470/tpe.13.0_10

    • NAID

      130007824718

    • ISSN
      1349-8266, 2432-9134
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「コンピテンシーベース」と教師--「主権者教育」・「公共」の今後を展望しつつ2019

    • Author(s)
      前田輪音
    • Journal Title

      教育学研究の研究と実践

      Volume: 13 Pages: 10-12

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 主権者教育の立場からみた「恵庭事件」を学ぶ意義-映画「憲法を武器として」上映を機に-2018

    • Author(s)
      前田輪音
    • Journal Title

      民主主義教育21

      Volume: 12 Pages: 71-76

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] パネルディスカッション 「18歳選挙権・主権者教育に関する諸課題」2018

    • Author(s)
      前田輪音、月館慎司、金田正美、山崎康浩
    • Journal Title

      青森県高等学校教育研究会

      Volume: 62 Pages: 35-44

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 憲法教育における主権者意識形成の課題--大学院生を対象にしたワークショップ「恵庭事件」から--2017

    • Author(s)
      前田輪音
    • Journal Title

      日本社会科教育学会全国大会発表論文集(ISSN 1880-3954)

      Volume: 13 Pages: 208-209

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 一八歳選挙権と主権者教育-教育行政・実践・学術界・報道を垣間見る2017

    • Author(s)
      前田輪音
    • Journal Title

      民主主義教育21 11号

      Volume: 11 Pages: 5-13

    • NAID

      40021181503

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 主権者教育をめぐる現状と課題2019

    • Author(s)
      前田輪音
    • Organizer
      <主権者教育>をめぐる複数の専門家による課題交流 ―新科目「公共」をも視 野に―(札幌市)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 主権者教育の可能性2019

    • Author(s)
      前田輪音
    • Organizer
      北海道教育学会第63回研究発表大会(札幌市)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 主権者教育の可能性2019

    • Author(s)
      前田輪音
    • Organizer
      北海道教育学会第63回研究発表大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「主権者教育」で教師が思うこと~アンケートから~2018

    • Author(s)
      前田輪音
    • Organizer
      全道合同教育研究集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「恵庭事件」判決50年 今まで、そしてこれから~若 い主権者につなぐために~ 趣旨説明 恵庭事件に関連する諸事実を含めた経緯 および後半のパネルディスカッション2017

    • Author(s)
      前田輪音
    • Organizer
      日本平和学会北海道地区研究大会「「恵庭事件」判決50年 今まで、そしてこれから~若い主権者につなぐために~」
    • Place of Presentation
      北海道教育大学駅前サテライト
    • Year and Date
      2017-03-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 憲法教育における主権者意識形成の課題--大学院生を対象にしたワークショップ「恵庭事件」から--2017

    • Author(s)
      前田輪音
    • Organizer
      日本社会科教育学会第67回全国研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 主権者意識育成の課題ー授業プラン実践における教師と中学生の比較から -2016

    • Author(s)
      前田輪音
    • Organizer
      日本教育方法学会第 52回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] <主権者>を育てることを 目指す憲法・政治教育2016

    • Author(s)
      前田輪音
    • Organizer
      日本教育学会北海道地区公開シンポジ ウム高校生はいかに政治を学ぶか
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-07-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 「「中等社会科」と平和・憲法の学習」『社会科・地理歴史科・公民科教育法』2020

    • Author(s)
      前田輪音
    • Publisher
      学文社(2020年刊行予定 編著者の都合により発行延期中)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 民主主義教育21第12巻 主権者教育の立場からみた「恵庭事件」を学ぶ意義--映画「憲法を武器として」--上映を機に2018

    • Author(s)
      前田輪音
    • Publisher
      同時代社
    • ISBN
      9784886838353
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「コラム③18歳からの選挙権:あなたとあなたの社会の未来を拓くために」(『北海道で生きるということ』(法律文化社)所収)2016

    • Author(s)
      前田輪音 (図書全体の編著者は清末愛砂、松本ますみ)
    • Total Pages
      141
    • Publisher
      法律文化社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi