• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research of STEAM and the class activities on science curriculum in South Korea

Research Project

Project/Area Number 16K04649
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

Sato Takayuki  弘前大学, 教育学部, 准教授 (40403597)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
KeywordsSTEAM / 科学教育 / 韓国 / 理科教育 / カリキュラム / 教育学
Outline of Final Research Achievements

I analyzed STEAM and the science class activities in South Korea through documents study and class observation. There were a policy about personal training and accomplishment standards which in national science curriculum. And I grasped the STEAM activities for the junior high school from textbooks and the other books. After the academic studies of the STEAM teaching materials, Korean researchers conducted flourishingly analyzing a class activities. By researching class activities in some schools, view point of evaluation about pupils and students was research process.
About one of those STEAM activities, I tried the practice in my class of the university. If it adjusted time for working and presentation, it is possible to do in 1 class hour (50 minutes) of the junior high school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

韓国の科学教育の情勢を調査・分析して詳細な実態を顕在化することは,先行研究との相違点を備えており学術的な意義がある。特に,教科融合的なSTEAMの活動に焦点化して分析を行ったことから,研究の成果は今後の日本でも取り組まれると考えられる文理融合的な教育施策に活用することができる。日本の現状を鑑みて具体的に挙げると,理科カリキュラムにおける学習内容の系統性を推敲する視点,理科教育における探究活動の妥当性とそれを発展させる指針などが獲得できた。これらは,本研究を発展させた最終的な到達地点であるイノベーティブ人材の育成のためのカリキュラム構築にとって,必要不可欠なものであると考える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 韓国におけるSTEAM教育の授業分析-初等学校で取り組む粉塵教育の授業実践を例に-2018

    • Author(s)
      佐藤崇之
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 120 Pages: 57-63

    • NAID

      120006531221

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 韓国の科学教育における創意性とSTEAM-現行カリキュラムの初等教育段階生命領域を中心に-2018

    • Author(s)
      佐藤崇之
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 119 Pages: 29-35

    • NAID

      40021551885

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 韓国における中学校科学教育の特色-現行カリキュラムおよび授業の分析をとおして-2017

    • Author(s)
      佐藤崇之
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 118 Pages: 47-53

    • NAID

      120006363399

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 韓国の科学教育におけるSTEAMの取り組み-現行カリキュラムの中等教育段階生命領域を中心に-2017

    • Author(s)
      佐藤崇之
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 117 Pages: 31-37

    • NAID

      120006363386

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 韓国における初等科学教育の特色-現行カリキュラムと授業の分析をとおして-2016

    • Author(s)
      佐藤崇之
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 116-1 Pages: 53-60

    • NAID

      120006360280

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 韓国におけるSTEAM教育の実際~初等学校の粉塵教育の授業実践を例に~2019

    • Author(s)
      佐藤崇之
    • Organizer
      日本生物教育学会第103回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] アジア生物学教育協議会第27回隔年会議(AABE27)報告2019

    • Author(s)
      佐藤崇之
    • Organizer
      日本生物教育学会第103回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Application of STEAM Activity in Japanese Biology Education2018

    • Author(s)
      SATO Takayuki
    • Organizer
      27th Biennial Conference of the Asian Association for Biology Education
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 韓国の科学教育におけるSTEAMと創意性に関する分析-市販の問題集における初等教育段階の生命領域を例にして-2018

    • Author(s)
      佐藤崇之
    • Organizer
      日本生物教育学会第102回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国の中学校科学における学習内容と授業展開に関する分析~現行カリキュラム下の天安市雙龍中学校を例に~2017

    • Author(s)
      佐藤崇之
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 市販の事例集をもとにした韓国の科学教育におけるSTEAMの分析-中等教育段階の生命領域を例にして-2017

    • Author(s)
      佐藤崇之
    • Organizer
      日本生物教育学会第101回全国大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国の初等科学における学習内容と授業展開に関する分析~現行カリキュラム下の公州教育大学校附設初等学校を例に~2016

    • Author(s)
      佐藤崇之
    • Organizer
      日本理科教育学会第66回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県長野市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Comparative Study of Science Curriculum and Learning Contents which Treat Inquiry: Focus on Japanese and South Korean Biology Education2016

    • Author(s)
      Takayuki Sato
    • Organizer
      The Asian Association for Biology Education 26th Biennial Conference
    • Place of Presentation
      International Center, Goa, India
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi