• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of new historical education contents utilizing regional materials for integration of Japanese history and World history

Research Project

Project/Area Number 16K04650
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

Shinozuka Akihiko  弘前大学, 教育学部, 教授 (50710852)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords日本史・世界史融合 / 世界史教育 / 地域素材 / 歴史総合 / 歴史教育 / 地域史
Outline of Final Research Achievements

I analyzed the cause of the problem that the world history has. That problem is the divergence from the life reality of high school students. Based on the analysis results, while examining the contents of the new subject "History" of high school, I developed the history education content of the integration of Japanese history and world history, which specifically uses regional materials in Aomori Prefecture and the Tohoku region. In pre-modern times, the perspective of the connection between the region and the world can be obtained by relativizing the historical framework of Japanese history, Oriental history, Western history, and by separating the northeastern north from the relationship with the administration location.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高校に新設される「歴史総合」は、日本史、世界史という従来の歴史教育の枠組とは全く異なるものであり、日本と世界の歴史的な動きを統一的に捉える必要があるが、本研究により、その統一的な捉え方についての知見を示すことができた。また、地域という視点を組み込むことにより、高校生が政権所在地を中心として捉える歴史観を克服しうる上に、歴史教育を通して「中央-地方」という従属的関係性を相対化し、日本の歴史を構成してきた主体として地域を捉える視点の育成にもつながるという点に意義を見出せる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 世界史学習内容の基本的問題点について-戦前の東洋史・西洋史との関連性を視点に-2017

    • Author(s)
      篠塚明彦
    • Journal Title

      中等社会科教育研究

      Volume: 35 Pages: 1-9

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 新学習指導要領「歴史総合」-問題点と可能性-2018

    • Author(s)
      篠塚明彦
    • Organizer
      全国民主主義教育研究会第49回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人のアジア認識と歴史教科書-新科目「歴史総合」のあり方に向けて-2017

    • Author(s)
      篠塚明彦
    • Organizer
      日本社会科教育学会第67回全国研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校「歴史総合」をめぐって2017

    • Author(s)
      篠塚明彦
    • Organizer
      中等社会科実践研究会全国公開シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi