• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study for Political Literacy and Social Responsibility in Plural Societies

Research Project

Project/Area Number 16K04652
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

Taniguchi Kazuya  東北大学, 教育学研究科, 准教授 (60281945)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 蓮見 二郎  九州大学, 法学研究院, 准教授 (40532437)
水山 光春  青山学院大学, 教育人間科学部, 特任教授 (80303923)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsシティズンシップ教育 / 多文化 / アイデンティティ / 社会的責任 / 外国語学校 / 多文化共生 / 政治的リテラシー / シティズンシップ / 宗教的多様性 / 道徳教育
Outline of Final Research Achievements

This study analyzes youth identity and social responsibility under present plural societies. To clarify this issue, this study examined three cases; Chinese schools aiming study abroad, a Mongolian school which educate global human resources in Mongolia, and an ethnic school in Japan.
Many previous researches, which discuss youth identity, focused on Social studies related subjects, especially History and Citizenship. But extracurricular activities are more affected to cultivate their identity and social responsibility. The plans of these activities, global or patriotic, seem orient students’ careers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで子どもたちが社会的責任を自覚する授業を論じる際、歴史教育や政治教育などのの教育内容の是非が論じられることが多かった。しかし、海外への移住や自国への回帰の動機付けを行うのは、むしろ課外活動の影響が大きいのではないかという結果に終わった。このことは次の二点の問題を提起する。
第一に、これまで考えられてきたより歴史教育や政治教育がアイデンティティ形成に寄与する比率は低く、むしろ学校内外の活動を計画的に行う方が効果が大きいのではないかとの仮説を検証する必要があること。
第二に、その活動の展開をどこに置くかで、子どもたちの将来の方向付けがなされるのではないかという仮説を検証することである。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2020 2019 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 1930年代日本におけるアメリカ社会科研究の受容と『社会科』の誕生2017

    • Author(s)
      谷口和也
    • Journal Title

      社会科教育論叢

      Volume: 50 Pages: 141-151

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] シティズンシップ教育実践を考える5 つの論点2017

    • Author(s)
      蓮見二郎
    • Journal Title

      Bulletins of Japan-UK Education Forum

      Volume: 21 Issue: 0 Pages: 29-35

    • DOI

      10.19021/juef.21.0_29

    • NAID

      130007043945

    • ISSN
      1343-1102, 2189-678X
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Hidden Community Volunteer network and Youth ActivismHidden Community Volunteer Networks and Youth Activities: How are youth volunteer activities supported in their schools and community?2019

    • Author(s)
      谷口和也
    • Organizer
      Youth Activism, engagement and the development of new civic learning spaces
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本におけるシティズンシップ教育の展開可能性2019

    • Author(s)
      水山光春
    • Organizer
      韓国社会科授業学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 新科目「公共」に何を期待するか~「政治的主体」2017

    • Author(s)
      蓮見二郎
    • Organizer
      日本公民教育学会春季シンポジウム(招待講演)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] グローバル社会における民主的対話の基盤―グローバルな問題を判断・評価する二つの指標―2016

    • Author(s)
      谷口和也・中野瑛亮子
    • Organizer
      日本グローバル教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県・弘前市)
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Citizenship Education for Sustainable Development2016

    • Author(s)
      谷口和也・中野瑛亮子
    • Organizer
      International Conference on Education and Training Technologies
    • Place of Presentation
      ICT City building, Turku University of Applied Sciences(フィンランド)
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 政治的リテラシーと道徳性―英国シティズンシップ教育の抱える問題―2016

    • Author(s)
      谷口和也
    • Organizer
      日本公民教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県・鳴門市)
    • Year and Date
      2016-06-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 中学校社会科教育・高等学校公民科教育2020

    • Author(s)
      社会認識教育学会、棚橋健治、草原和博、川口広美、金鍾成
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      学術図書出版社
    • ISBN
      9784780606812
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「18歳選挙権」時代のシティズンシップ教育2019

    • Author(s)
      石田 徹、高橋 進、渡辺 博明、水山 光春、奥野 恒久、城下 賢一、大村 和正、寺川 史朗、福島 都茂子
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      法律文化社
    • ISBN
      9784589039880
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi