• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a Workshop-style of Topic Units for a Social Studies Course to Cultivate the Competence for Arguing Social issues

Research Project

Project/Area Number 16K04656
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

EMA Fumiaki  山形大学, 大学院教育実践研究科, 教授 (20232978)

Research Collaborator KANTO Tomoyuki  山形大学, 附属中学校
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords教育学 / 社会科教育 / コンピテンシ― / 議論 / ワークショップ型授業 / 単元開発 / コンピテンシー / ワークショップ / コンピテンシー・ベイス
Outline of Final Research Achievements

Two pedagogical suggestions for constructing competence-based course units in the field of social studies were obtained through the development of experimental units, which were then implemented at elementary and junior high schools.
These competence-based course units are based on the "Dialogue Theory"(Walton and Krabbe,1995). With dialogue theory, the author uses four types of daialogue in developing the course units in the fields of social studies. They are persuasion,inquiry,negotiation,and deliberation.
By analyzing the students’ written reflections about their classroom experience, two important issues for the organization of the course units became evident. Firstly, the contexts for the learners’ activities should be based on the fundamental concepts relating to social studies. And secondly, the necessary dialogue skills should be clarified, and preparations made to give students ample opportunity to use the various kinds of expression employed in such dialogue.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで、小学校や中学校の社会科の学習指導では、討論や話し合い活動が重視されてきた。しかし、それは、内容を教えるためのひとつの授業方法にとどまっていた。一見、活発な学習活動に見えるが、そこでは、討論のスタイルが区別されることはなく、そこで学習者が身に付けるべき「有能さ」(コンピテンシー)も明確ではなかった。
本研究は、「議論コンピテンシー」の考え方を導入し、討論や話し合い活動で学習者が身に付けるべき「有能さ」を明確にして、資質・能力ベイスの社会科カリキュラムの展望を開く意義をもつものである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 社会科歴史ディベートのジャッジと主権者教育2018

    • Author(s)
      江間史明
    • Journal Title

      社会科教育研究(日本社会科教育学会)

      Volume: No.134 Pages: 108-119

    • NAID

      40021722414

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 資質・能力ベイスの社会科単元開発ー「概念」と「表現」に焦点をあててー2017

    • Author(s)
      江間史明
    • Journal Title

      山形大学大学院教育実践研究科年報

      Volume: 8 Pages: 6-15

    • NAID

      120006324007

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 社会科の本質に根ざした資質・能力の育成とコンテクスト2016

    • Author(s)
      江間史明
    • Journal Title

      指導と評価(図書文化)

      Volume: 62(8) Pages: 57-59

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「探究」の対話を位置づけた社会科ワークショップ型授業の開発2018

    • Author(s)
      江間史明
    • Organizer
      日本社会科教育学会第68回全国研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科公民ディベートのジャッジと「社会的な見方・考え方」2018

    • Author(s)
      江間史明
    • Organizer
      全国社会科教育学会第67回全国研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科歴史ディベートのジャッジと主権者教育-元老院「徴兵令改正」審議の教材開発-2017

    • Author(s)
      江間史明
    • Organizer
      日本社会科教育学会第67回全国研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「民主主義」概念の活用と議論コンピテンシー-「小学校で教える歴史人物43人目を選べ 近代後半の国会議員の中から-」の単元開発2017

    • Author(s)
      江間史明
    • Organizer
      全国社会科教育学会第66回全国研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 社会科における議論コンピテンシーの育成ーワークショップ型授業「江戸日本橋空き店舗出店計画」の開発からー2016

    • Author(s)
      江間史明
    • Organizer
      日本社会科教育学会第66回全国研究大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] コンピテンシー・ベイスの社会科単元開発ー問題解決の文脈における「概念」の明示ー2016

    • Author(s)
      江間史明
    • Organizer
      全国社会科教育学会第65回全国研究大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 議論コンピテンシーを育成する社会科ワークショップ型授業の単元開発 平成28-30年度 基盤研究C 研究成果報告書2019

    • Author(s)
      江間史明
    • Total Pages
      100
    • Publisher
      研究代表者 江間史明(研究課題番号16K04656)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] リーダーズ・ライブラリ, Vol.7, 「問い」を起点にした授業づくり2018

    • Author(s)
      江間史明
    • Total Pages
      97
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324104514
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 「学び続ける子ども」が育つ授業の創造2017

    • Author(s)
      山形大学附属小学校
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      山形大学出版会
    • ISBN
      9784903966304
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 中教審答申解説2017「社会に開かれた教育課程」で育む資質・能力2017

    • Author(s)
      無藤隆,天笠茂,奈須正裕,江間史明,村川雅弘,吉富芳生,佐藤真,小柳和喜雄,齋藤一弥,有村久春,西岡加名恵,藤原文雄,北神正行,神長美津子,砂上史子,寺崎千秋,高木展郎,菅正隆,掘田龍也,北俊夫ほか22名
    • Total Pages
      321
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi