• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A qualitative analysis of elementary school English lessons with students' high enjoyment and those with low enjoymnent

Research Project

Project/Area Number 16K04659
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

INOI SHINICHI  茨城大学, 教育学部, 教授 (80254887)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords小学校英語 / 外国語教育 / 第2言語習得 / 意味 / 形式 / 安心できる雰囲気 / 反復練習 / やり取り / big voice / eye contact / スピーチ / 言語活動 / 好意度 / 振り返り / 成就感 / やりとり / ALT / グループ活動 / 小学校外国語活動 / 身体的活動 / なぞり / 学級担任 / 英語教員免許 / 授業時間数 / 繰り返し / HRT / 英語 / 外国語 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to discern any characteristics that may contribute to how much elementary school students enjoy English lessons. English lessons with students' high enjoyment and those with low enjoyment were qualitatively analysed. The analysis of the former revealed the following characteristics: practice involves (1) physical or manualmovements, (2) interaction, (3) variation, (4) a small number of new items, and (5) a safe, friendly, and enjoyable classroom atmosphere. The analysis of the latter indicated the following characteristics: practice involves (1) excessive repetition, (2)a large amount of new items,(3)anxiety-causing classroom atmosphere, and excessive focus on form.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2020年度より小学校英語の教科化および中学年度での導入が全面的に実施されるようになった。本研究を通して、児童はどのような英語の授業を好み、どのような英語授業は嫌いであるかについて、ある程度分かった。小学校の学級担任または外国語(外国語活動)担当者が英語授業を計画・実施する際には、本研究から得られた高好意度英語授業の特徴を積極的に取り入れ、一方、低好意度英語授業の特徴は、できるだけ排除するように努めることが大切である。そうすれば、英語嫌いの児童をできるだけ生み出さなくてすむと思われる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 8 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 小学校英語授業におけるHRTのT1化を目指して-ELFの観点から-2020

    • Author(s)
      猪井 新一・真歩仁しょうん
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 69 Pages: 197-207

    • NAID

      120006848880

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Meaning-Focused vs. Form-Focused Activities in Elementary School English Lessons2020

    • Author(s)
      Shinichi Inoi
    • Journal Title

      KOTESOL PROCEEDINGS 2019

      Volume: - Pages: 82-88

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校英語教育におけるチャンクを利用した音声指導および読み書き指導への橋渡し2019

    • Author(s)
      下 薫 ・ 猪井 新一
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 38 Pages: 45-60

    • NAID

      120006776354

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Meaning-Focused vs. Form-Focused Activities in Elementary School English Lessons2019

    • Author(s)
      Shinichi Inoi
    • Journal Title

      Extended Summaries-The 27th Koreal TESOL International Conference 2019

      Volume: - Pages: 23-24

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] QUALITATIVE ANALYSIS OF PRIMARY SCHOOL ENGLISH LESSONS IN JAPAN IN TERMS OF STUDENTS’ ENJOYMENT AND MOTIVATION LEVELS2018

    • Author(s)
      INOI, Shin'ichi
    • Journal Title

      The Eighth CLS International Conference (ClaSIC2018) Proceeding Papers (National University of Singapore)

      Volume: CLaSIC2018 Pages: 60-71

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Determining a Relationship Between HRT and Student Attitudes Toward Primary School English Lessons in Japan2018

    • Author(s)
      Shin'ichi INOI
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要. 教育科学

      Volume: 67 Pages: 373-384

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 望ましい小学校英語授業とはどのような特徴をもつのか2018

    • Author(s)
      猪井 新一
    • Journal Title

      言語教育エキスポ 2018 予稿集

      Volume: 予稿集 Pages: 82-83

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校英語における読み書き導入および中学校英語科との連結2017

    • Author(s)
      猪井 新一
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 36 Pages: 159-171

    • NAID

      120006365746

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 外国語指導協力員とのインタビュ―から見える小学校英語授業の実情 - HRTのT1化を目指して-2019

    • Author(s)
      猪井 新一
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 言語活動の特徴から見る児童の好きな英語授業2019

    • Author(s)
      猪井 新一
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会(JES)北海道大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Meaning-Focused vs. Form-Focused Activities in Elementary School English Lessons2019

    • Author(s)
      Shinichi Inoi
    • Organizer
      The 27th Annual Korea TESOL International Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] QUALITATIVE ANALYSIS OF PRIMARY SCHOOL ENGLISH LESSONS IN JAPAN IN TERMS OF STUDENTS’ ENJOYMENT AND MOTIVATION LEVELS2018

    • Author(s)
      INOI, Shin'ichi
    • Organizer
      The Eighth CLS International conference (CLaSIC 2018) (National University of Singapore)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 児童の好む英語の授業とはどのような特徴をもつのか2018

    • Author(s)
      猪井 新一
    • Organizer
      第44回全国英語教育学会京都研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の高好意度英語授業と低好意度英語授業の比較ー振り返り分析を通してー2018

    • Author(s)
      猪井 新一
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会(JES)長崎大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 望ましい小学校英語授業とはどのような特徴をもつのか2018

    • Author(s)
      猪井 新一
    • Organizer
      言語教育エキスポ 2018(早稲田大学において)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語活動における児童の英語学習態度はHRTによって影響をうけているのか?2016

    • Author(s)
      猪井 新一
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2016-07-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 学級担任が創る小学校英語の授業2020

    • Author(s)
      猪井 新一、齋藤 英敏、小林 翔
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      9784866920702
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi