• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practice historic study of the learning instruction improvement that utilized a national language scholastic ability investigation

Research Project

Project/Area Number 16K04666
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

MOTOHASHI YUKIYASU  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (80386549)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐野 比呂己  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (60455699)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords学力調査 / 国語 / 学力 / 国語学力 / 学習指導 / 誤答分析 / 全国学力調査 / 教育課程 / 授業改善
Outline of Final Research Achievements

I performed the document investigation about the making of class that utilized a scholastic ability investigation into national language after the war mainly on the from 1945 to 1965 and performed the examination about a view on scholastic ability, the view to contribute to the effective utilization method and class improvement of the scholastic ability investigation (national language) in the present age on learning instruction.
Of the scholastic ability investigation by the local governments of the whole country investigated documents for analysis and class improvement, and analyzed it, and was able to point out the problem of the reading to be common with a child in the present age from erroneous answer analysis.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

資料が散逸し、ほとんど省みられることのなかったほぼ全国の自治体の学力調査分析報告書を調査し、文部省の学力調査報告書を踏まえて「読むこと」を中心とした共通する国語の学力観、学習指導観について考察したことに本研究の意義がある。
またこれらの分析や授業改善のための事例などは現代における児童・生徒の国語学力の課題と共通し、「主体的・対話的で深い学び」に資する意義ある事例、学力観、学習指導観を見いだすことができた。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 11 results) Presentation (17 results)

  • [Journal Article] 「全国学力・学習状況調査問題の課題と授業アイデア  調査関連資料から学習指導の工夫を考える(小学校国語)」2020

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Journal Title

      明治図書『実践国語研究』2/3月号

      Volume: 359 Pages: 62-63

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「昭和三十年代における学力調査(中学校国語)の誤答分析」2020

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Journal Title

      さいたま国語教育学会『国語論叢』

      Volume: 14 Pages: 1-6

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「試行調査問題と大学入学共通テスト」2019

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Journal Title

      『国語教育研究』

      Volume: 571 Pages: 63-63

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「試行調査を概観する」2019

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Journal Title

      『国語教育研究』

      Volume: 572 Pages: 28-31

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「全国学力・学習状況調査問題の課題と授業アイデア 課題の実態把握から授業づくりへ」2019

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Journal Title

      明治図書『実践国語研究』4/5月号

      Volume: 354 Pages: 62-63

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「全国学力・学習状況調査問題の課題と授業アイデア  調査関連資料から学習指導の工夫を考える」2019

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Journal Title

      明治図書『実践国語研究』6/7月号

      Volume: 355 Pages: 62-63

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「全国学力・学習状況調査問題の課題と授業アイデア 調査関連資料から学習指導の工夫を考える(小学校国語)」2019

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Journal Title

      明治図書『実践国語研究』8/9月号

      Volume: 356 Pages: 62-63

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「全国学力・学習状況調査問題の課題と授業アイデア  調査関連資料から学習指導の工夫を考える(中学校国語)」2019

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Journal Title

      明治図書『実践国語研究』10/11月号

      Volume: 357 Pages: 62-63

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「全国学力・学習状況調査問題の課題と授業アイデア  調査関連資料から学習指導の工夫を考える(小学校国語)」2019

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Journal Title

      明治図書『実践国語研究』12/1月号

      Volume: 358 Pages: 62-63

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「「主体的・対話的で深い学び」に向けた国語科の授業づくりについて 授業研修(小・中学校)を通した教員の学習指導観の変容」2019

    • Author(s)
      笹木 規秀 , 本橋 幸康
    • Journal Title

      埼玉大学教育学部紀要

      Volume: 68(2) Pages: 291-299

    • NAID

      120006734092

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「昭和三十年代における学力調査(小学校国語)の誤答分析」2019

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Journal Title

      さいたま国語教育学会『国語論叢』

      Volume: 13 Pages: 1-6

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 入試における国語学力観ー大学入学共通テスト試行調査を中心にー2019

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Journal Title

      『早稲田大学国語教育研究』早稲田大学国語教育学会2019年3月

      Volume: 39集

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 誤答分析からみた中学校国語の課題2019

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Journal Title

      『国語論叢』さいたま国語教育学会2019年3月

      Volume: 12号

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 誤答分析からみた小学校国語の課題2018

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Journal Title

      『国語論叢』さいたま国語教育学会2018年9月

      Volume: 11号

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 昭和三五年前後の国語学力調査における学力観2018

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Journal Title

      『月刊国語教育研究』日本国語教育学会 2018年12月号

      Volume: 560

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 全国学力・学習状況調査を活用した授業改善の取組-解説資料・報告書を中心に-2018

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Journal Title

      国語論叢

      Volume: 10 Pages: 14-20

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国語学力調査を活用した授業づくり2017

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Journal Title

      国語論叢

      Volume: 9 Pages: 1-8

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国語学力調査にみられる学習指導観2017

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Journal Title

      国語論叢

      Volume: 8 Pages: 1-8

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 昭和三~四十年代における全国学力調査(国語)の問題の特質と課題分析2016

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Journal Title

      国語論叢

      Volume: 7 Pages: 1-14

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 学力調査を活用した国語科授業づくり2020

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Organizer
      埼玉大学教育実践フォーラム(2019)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「主体的・対話的で深い学びにむけた国語科授業づくり」2019

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Organizer
      さいたま国語教育学会 4月例会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「語彙指導の充実について」2019

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Organizer
      さいたま国語教育学会 5月例会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「全国学力・学習状況調査を活用した授業改善の取り組み」2019

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Organizer
      さいたま国語教育学会 7月例会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「全国学力・学習状況調査の授業アイデア例に学ぶ受業づくり」2019

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Organizer
      さいたま国語教育学会 8月例会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「埼玉県学力・学習状況調査データ活用の取組」2019

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Organizer
      さいたま国語教育学会 8月例会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「埼玉県学力・学習状況調査の活用」2019

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Organizer
      さいたま国語教育学会 12月例会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「主体的・対話的で深い学び」を促す習得・活用の学習過程2019

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Organizer
      さいたま国語教育学会 3月例会 2019年3月9日
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 言語活動を支える活動の観点とその共有2019

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Organizer
      さいたま国語教育学会 1月例会 2019年1月26日
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 国語入試問題における比べ読みについて2018

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Organizer
      さいたま国語教育学会 12月例会 2018年12月22日
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 国語科における言語活動の充実に関する学習指導の工夫2018

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Organizer
      さいたま国語教育学会 9月例会 2018年9月15日
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 『埼玉県学力・学習状況調査のデータを活用した効果的な指導方法に関する分析研究』調査報告における成果と課題について2018

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Organizer
      さいたま国語教育学会 5月例会 2018年5月26日
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 1960年前後の国語学力調査における国語学力観2018

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Organizer
      国語教育史学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 特色のある学力向上の取り組み事例2017

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Organizer
      さいたま国語教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県、さいたま市)
    • Year and Date
      2017-02-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 全国学力調査における学力観(小学校国語)について2017

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Organizer
      さいたま国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 全国学力・学習状況調査と次期学習指導要領について2017

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Organizer
      さいたま国語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 国語科授業改善の取り組み2016

    • Author(s)
      本橋 幸康
    • Organizer
      さいたま国語教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県、さいたま市)
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi