• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Study of Improving for teacher's observation and intervation.

Research Project

Project/Area Number 16K04674
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

MATSUTOMO KAZUO  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (90324136)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大和 真希子  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (60555879)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords見取り / インターベンション / 即時的評価 / 教員研修 / 授業力 / 介入 / 授業における教師のコミュニケーション / 教師の見取り / 授業力向上 / 授業カンファレンス / 教育学 / 評価行為 / 授業実践力
Outline of Final Research Achievements

Teacher's observation and intervention are core of teacher's practical ability of making daily class. We realized to improve teacher's training for progress of observation and intervention in their class.
①Through interviews with teachers who have practiced classes, the correlation between teacher's “observation” and “intervention” is classified and analyzed based on the frame of teacher's history, specialized subject, etc., and the viewpoint on formation of teacher's practical ability Could be extracted.②In addition to the change in the awareness and understanding of the individual teachers, I was able to capture the change in “observation and interventions” in actual classes by continuously engaging in training for improving the teaching ability on a school-by-school basis.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日々の授業における教師の「見取り」と「インターベンション」は対話的で学習効果の高い授業を行うために必要な授業力の核となる部分である。本研究では、この授業力の核となる教師の「見取り」と「インターベンション」の質を支える要素を明らかにし、質の向上に向けた教員研修を開発した。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 高等学校文学の授業における「見とり」と「インターベンション」の類型に関する研究-『山月記』の授業を対象に-2019

    • Author(s)
      松友一雄、大和真希子
    • Journal Title

      『福井大学教育実践研究』第43号

      Volume: 1 Pages: 1-10

    • NAID

      40022662838

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教師のインターベンションを支える「見取り」と「解釈」に関する研究 : 小学校国語科の授業分析を通して2017

    • Author(s)
      大和真希子、松友一雄
    • Journal Title

      福井大学教育・人文社会系部門紀要

      Volume: 2巻 Pages: 225-242

    • NAID

      120006452423

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学習の高度化を支える教師の力量形成に関する研究ー中学校での授業分析を通してー2018

    • Author(s)
      大和真希子、松友一雄
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の授業観・学力観とインターベンションの相関性に関する研究2016

    • Author(s)
      大和真希子・松友一雄
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      帝京大学八王子キャンパス
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi