• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching materials that utilize ICT to enhance "handwriting" to develop Japanese ability

Research Project

Project/Area Number 16K04681
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

sugizaki satoko  静岡大学, 教育学部, 教授 (30609277)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords書字支援 / 持ち方 / 手書き / 国語力育成 / ICTの活用 / 書表現 / 筆圧 / 板書 / ICT活用 / 国語力 / 手書き文字 / 教材開発 / ICT / 教材
Outline of Final Research Achievements

This study has proceeded in two directions. One is the development of a support tool with the functions of "fixing the desirable way to hold a writing instrument" and "adequate writing pressure". With the advent of the touch pen, not only typing on the keyboard but also handwriting input is possible. Therefore, I consider the stage of pen input as a good opportunity for writing instruction, so that I can support comfortable writing.
The other is the pursuit of the significance of writing activities in Japanese language classes. I had them cooperate with overseas Japanese schools and affiliated schools. Then, I conducted a practical study by associating "reading" with "handwriting" and focusing on worksheets such as blackboards, notebooks, and thinking tools. I considered effective use of ICT not only to write on the monitor but also to deepen my thoughts and visualize the course.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、ICT化を「手書き」に対する脅威ではなく執筆指導の好機会と考えて積極的に活用し、自然に「持ち方」や「適切な筆圧」が身につく「筆記支援ツール」を開発した。広く社会に還元でき意義深い。
書字活動自体については、伝達だけではなく記憶や思考の整理等の意義を明確にし、国語の授業実践での「手書き」が主体的な学びの姿勢を喚起し論理的思考を導くことを確認した。さらに、書の特質を意識し文字文化として捉え直した「生きた書表現」についても確認した。書字について、国語科、芸術科書道について、またそれらの接続について、文字を書くことの原点に立ち返り、学術を横断的に捉えて検証した点で大いに意義が認められる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 9 results) Presentation (2 results) Book (1 results) Remarks (1 results) Patent(Industrial Property Rights) (1 results)

  • [Journal Article] 教員養成における『国語科書写』の授業展開-学習内容と定着と指導者意識の高揚を目指して-2019

    • Author(s)
      杉﨑哲子
    • Journal Title

      日本教育大学協会全国書道教育部門研究紀要

      Volume: 24 Pages: 2-12

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ICT化促進に対応する執筆体勢の確立2019

    • Author(s)
      杉﨑哲子
    • Journal Title

      静岡大学教育学具研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 51 Pages: 15-26

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校における読解力を高める国語学習の「書く」活動-東豊田小学校での実践をもとに-2019

    • Author(s)
      杉﨑 哲子・河野 勝幸
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告 教科教育学篇

      Volume: 50 Pages: 185-204

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員養成の『書写・書道』における評価法の検討2019

    • Author(s)
      杉﨑哲子
    • Journal Title

      教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 29 Pages: 55-61

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国語科書写における『ルーブリック評価法』導入の検討2019

    • Author(s)
      杉﨑哲子・藤田剛志
    • Journal Title

      書写書道教育研究

      Volume: 33 Pages: 55-64

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書の特質と書写書道教育2018

    • Author(s)
      杉﨑哲子
    • Journal Title

      Jounal of Aesthetics(社藝堂)

      Volume: 4 Pages: 33-56

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学びの足跡を捉える-多視点による授業のスクリーンショット-2018

    • Author(s)
      杉﨑哲子、室伏春樹
    • Journal Title

      教育フォーラム発表要旨集

      Volume: 8 Pages: 25-34

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 主体的に取り組む書写学習の振興―附属校との連携を深めて-2017

    • Author(s)
      杉﨑哲子
    • Journal Title

      日本教育大学協会全国書道部門:研究紀要

      Volume: 22 Pages: 19-28

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「夢中になる」を支える板書の検討2017

    • Author(s)
      杉﨑哲子、幾田真基、田上真矢、川口みずき
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告 教科教育篇

      Volume: 49 Pages: 17-32

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 効果的な執筆指導の検討~附属特別支援学校中学部生徒への書字支援を通して~2017

    • Author(s)
      杉﨑 哲子
    • Journal Title

      全日本書写書道教育研究会第58回全国大会研究報告

      Volume: 58 Pages: 59-60

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校低学年における論理的思考力を育む国語学習の書字活動‐ヤンゴン日本人学校での実践をもとに-2017

    • Author(s)
      杉﨑哲子・萩野幹夫・伴野みづほ
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 第48号 Pages: 13-28

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「左手書字における持ち方」と「書き進め方」との相関性2016

    • Author(s)
      杉﨑 哲子
    • Journal Title

      書写書道研究

      Volume: 第30号 Pages: 11-20

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校低学年における主体性を育む国語学習の書字活動‐ヤンゴン日本人学校での実践をもとに-2016

    • Author(s)
      杉﨑哲子・伴野みづほ
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 第47号 Pages: 29-44

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 学びの足跡を捉える-多視点による授業のスクリーンショット-2018

    • Author(s)
      杉﨑哲子、室伏春樹
    • Organizer
      第8回教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 書による心の解放2016

    • Author(s)
      代理 荒巻恵子(帝京大学)
    • Organizer
      CAST’s 2nd Annual UDL Symposium Poster Session
    • Place of Presentation
      Cambridge(United States of America)
    • Year and Date
      2016-08-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 文字を書くのが苦手な子どものためのひらがなカタカナ・ラクラク支援ワーク2016

    • Author(s)
      杉﨑 哲子
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 「指関節の可動域を活かした筆記支援ツールの開発」イノベーションジャパン2017

    • URL

      http://sutv.shizuoka.ac.jp/video/3/1975

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Patent(Industrial Property Rights)] 特許出願2017

    • Inventor(s)
      杉﨑哲子、三澤秀樹
    • Industrial Property Rights Holder
      杉﨑哲子
    • Industrial Property Rights Type
      特許
    • Filing Date
      2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi