• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical study on the system of language ability

Research Project

Project/Area Number 16K04682
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

Sakaguchi Kyoko  静岡大学, 教育学部, 教授 (60440591)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords言語力 / 選択する / 見る / 論理的思考 / 選択力 / 再出力 / 見ること / 編集過程 / 思考力 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

In order to develop a language ability by relating to thinking ability, intellectual ability, it is important to provide spiral and systematic guidance on the ability and attitude involved in selecting and reproducing.
Activities related to selecting and reproducing are "slide / draw / rewrite".1. In training, be aware of the importance of listening, seeing, reading (1-4 years), speaking ,discussing (5-8 years), and editing (9 years-). 2. In the learning instruction, the content of education is selected and reconfigured based on the actual situation of the learner, and the learner's awareness of problems and the development of self-expression are encouraged. 3.In the evaluation, the learner's self-expression process is examined, and the students are logically and objectively asked to assist.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

1点目は、全教育活動に働く言語力育成において、思考力、知的能力、方法知との関連を図る上で、選択する・再出することの行為化を目指すことが重要であることを明らかにした。
2点目は、言語力育成において、国内外の先行実践に共通する学習指導、評価方法のスタンダードを抽出した。
3点目として、選択する・再出することの行為化においては、重点化する活動として、聞くこと・見ること・読むこと(1~4年)、話すこと・語り合うこと(5~8年)、編集すること(9年~)の系統が認められることを明らかにした。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2020 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Practice and Evaluation of Japanese Language Classes in Junior High School Focusing on Reading and Expression(writing,speaking,discussing)2020

    • Author(s)
      木下聡美・坂口京子
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 30 Pages: 234-243

    • DOI

      10.14945/00027126

    • NAID

      120006808699

    • ISSN
      13480707
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/12168

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教師の選書を視点とした読書指導の改善2018

    • Author(s)
      坂口 京子
    • Journal Title

      早稲田大学国語教育研究

      Volume: 38 Pages: 17-23

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 横断的視野と系統的視野、資質・能力の見取りと言語活動の設定2017

    • Author(s)
      坂口京子
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 806 Pages: 16-19

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 主体的・協働的な「読むこと」を推進する資質・能力の育成2017

    • Author(s)
      坂口京子
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 538 Pages: 4-9

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Book] 「第十章 わたしの存在・わたしの自由、他者とわたし」『探究学習ー授業実践史をふまえてー』2020

    • Author(s)
      浜本純逸監修・幸田国広編・坂口京子
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863275102
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] キャリアデザインのための自己表現2017

    • Author(s)
      細川英雄 太田裕子
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      東京図書
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi