• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of multimodal literacy development using media in Japanese language education

Research Project

Project/Area Number 16K04685
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

HADA Jun  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (90509788)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsメディア・リテラシー / マルチモーダル・リテラシー / 広告 / 写真 / アニメ / 映画 / 国語科教育 / 短編アニメーション / ICT / 動画編集 / ドラマ制作 / 国語科 / 非営利広告 / アクティブラーニング / 単元マネジメント / メディア / マルチモーダル・テクスト / イギリス / ICT教育
Outline of Final Research Achievements

It was clarified that it is effective to incorporate a media literacy perspective in order to make Japanese language classes active learning in Japan.In particular, media learning in the United Kingdom is not only media literacy education that fosters a critical attitude toward mass media, but media learning centered on the analysis of works arising from the context of movie research. There are many methods that can be incorporated into learning.From the analysis of British media textbooks and media practices, we have developed a Japanese language media study that can be done in Japan.I created a story using photographs and a trailer using short animation.I clarified the effectiveness of Japanese language classes that utilize multimodal literacy.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

国語科授業が「教える」授業ではなく、「考える」授業へと発想転換するためには、国語科教材そのものへの発想転換が必要だと考える。時に、社会との繋がるを意識させる教材を取り入れることが重要であり、そのためには、マルチモーダル・リテラシー的視点を採用することが有効な手段であることをあきらかにした点で意義ある研究である。
研究期間とは直接関係がないが、新型コロナウィルス感染症対策に関わり、多くの学校でオンライン授業が展開され、発信者側、受信者側において大きな混乱が生じた。こうした環境・状況の変化に柔軟に対応するための力がマルチモーダル・リテラシーであると考える。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 国語科メディア教材としてのマルチモーダル・テクストの可能性-短編アニメーション『ひな鳥の冒険』の予告編制作から見えてきたもの-2020

    • Author(s)
      羽田潤
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 87 Pages: 11-13

    • NAID

      130007830001

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] マルチモーダル・テクストを活用した国語科教育の研究-セクションⅣ「広告産業の裏側(Inside the Industry)」(“Doing Ads”, EMC, 2008)における「規制(Regulation)」を中心に-2019

    • Author(s)
      羽田潤
    • Journal Title

      国語と教育

      Volume: 44 Pages: 49-68

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] マルチモーダル・テクストを活用した国語科教育の研究-「グローバルチャリティキャンペーン」(“Doing Ads”,EMC,2008)を中心に-2019

    • Author(s)
      羽田潤
    • Journal Title

      大分大学国語国文学会『国語の研究』

      Volume: 44 Pages: 14-24

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] マルチモーダル・テクストを活用した国語科教育の研究-“Doing Ads”(EMC,2008)における「公共広告」を活用した学習活動を中心に-2018

    • Author(s)
      羽田潤
    • Journal Title

      大阪教育大学国語教育研究室編『国語教育学研究誌』

      Volume: 31 Pages: 88-108

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 言葉による見方・考え方」を広げる・深める言語活動のためのICT活用2018

    • Author(s)
      羽田潤
    • Journal Title

      日本国語教育学会編『月刊国語教育研究』

      Volume: 554 Pages: 28-31

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] マルチモーダル・テクストを活用した国語科教育の研究-“Doing Ads”(EMC, 2000)における「チャリティ広告」を活用した学習活動を中心に-2017

    • Author(s)
      羽田 潤
    • Journal Title

      国語と教育

      Volume: 42 Pages: 18-33

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 国語科メディア教材としてのマルチモーダル・テクストの可能性2019

    • Author(s)
      羽田潤
    • Organizer
      第137回全国大学国語教育学会仙台大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] マルチモーダル・テクストを活用した国語科教育の研究 ― “Doing Ads”(EMC,2008)における「非営利広告」を活用した学習活動を中心に その2―2018

    • Author(s)
      羽田潤
    • Organizer
      全国大学国語教育学会大阪大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] マルチモーダル・テクストを活用した国語科教育の研究― “Doing Ads”(EMC,2008)における「非営利広告」を活用した学習活動を中心に―2017

    • Author(s)
      羽田潤
    • Organizer
      第133回全国大学国語教育学会福山大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] マルチモーダル・テクストを活用した国語科教育の研究 - “Doing Ads”(EMC,2008)における「公共広告」を活用した学習活動を中心に-2016

    • Author(s)
      羽田 潤
    • Organizer
      全国大学国語教育学会東京大会
    • Place of Presentation
      白百合大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 国語科教育におけるメディア・リテラシー教育の研究2020

    • Author(s)
      羽田潤
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      4863275188
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi