• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Social Studies lesson design to foster the crisis esponse management training of children by collaborative problem solving.

Research Project

Project/Area Number 16K04686
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

SEKI Hirokazu  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (00432584)

Research Collaborator MORI Kiyonari  
UWA Makoto  
TOKURA Yasukazu  
SUENAGA Takuya  
HIRAKAWA Yasuumi  
HIROHARA Kouhei  
KOBAYASHI Chikami  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教育学 / 教科教育学 / 社会科教育 / 危機管理 / 協働的問題解決 / マネジメント / 授業デザイン / ウェッビング法
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to develop a social studies lesson design for nurturing crisis response management by collaborative problem solving. In social studies classes, it is important not only to grasp the contents but also to be able to use the individual knowledge and skills acquired in real life and the real world. Focus on collaborative problem solving that generates value while collaborating with others, and clarify what is required for individually asked management, especially crisis response management training, In addition to improving the teaching skills of teachers, we are developing social studies lesson designs that lead to crisis response management training.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,協働的問題解決による危機対応マネジメント育成を図る社会科授業デザイン開発を目的とするものである。
他者と協働をしながら価値を生み出す協働的問題解決に焦点を当て,個々に求められているマネジメント,特に危機対応マネジメント育成には何が必要なのかを危機対応マネジメントサイクルに基づいて解明することで,学校現場の教員の社会科授業の授業実践力向上だけでなく,危機対応マネジメント育成につながる社会科授業デザインを開発している。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results) Book (8 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 世界を舞台に歴史授業を創る 情報リテラシーを鍛える授業づくりのポイント2019

    • Author(s)
      關浩和
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 717 Pages: 30-33

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生活科の見方・考え方を鍛える生活科カリキュラム・マネジメント2019

    • Author(s)
      關浩和
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1217 Pages: 6-13

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 初等社会系教科教育の持続的研究のための課題と展望2018

    • Author(s)
      關浩和
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 30 Pages: 3-10

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会科固有の「読解力」形成のための授業構成と実践分析(Ⅹ)-第6学年単元「日本の財政のはたらき-消費増税あなたならどうする!?-」の場合-2018

    • Author(s)
      關浩和・吉水裕也・山内敏男・福田喜彦他3名
    • Journal Title

      学校教育学研究

      Volume: 30 Pages: 23-32

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会科固有の「読解力」形成のための授業構成と実践分析(Ⅸ)-第5学年単元「わたしたちのくらしと自動車工業」の場合-2017

    • Author(s)
      關浩和・吉水裕也・山内敏男・福田喜彦・吉田繁之・森清成・土松拓生・小寺研
    • Journal Title

      学校教育学研究

      Volume: 30 Pages: 39-48

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高度情報化社会 対話による新しい価値の創造を2017

    • Author(s)
      關浩和
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 703 Pages: 30-31

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ハイブリット教材で創る社会科授業2017

    • Author(s)
      關浩和
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 698 Pages: 10-15

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習の基礎として育まれ活用される資質・能力-社会科でどう育てるか-「情報活用力」プロシューマーとしての情報活用を2017

    • Author(s)
      關浩和
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 695 Pages: 72-75

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 社会科固有の「読解力」形成のための授業構成と実践分析(Ⅷ)-第4学年単元「住みよいくらしと水」の場合-2016

    • Author(s)
      關浩和・原田智仁・吉水裕也・土松拓生・森清成・小寺研
    • Journal Title

      学校教育学研究

      Volume: 29 Pages: 9-18

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングを意識した新年度の社会科授業デザイン アクティブに学ぶ社会科授業に2016

    • Author(s)
      關浩和
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 684 Pages: 8-9

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 目指す子ども像からの小学校社会科カリキュラム・マネジメント2016

    • Author(s)
      關浩和
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 688 Pages: 40-43

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] ブレインストーミング&KJ法2016

    • Author(s)
      關浩和
    • Journal Title

      授業力&学級経営力

      Volume: 81 Pages: 32-33

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 社会科固有の「読解力」形成のための授業開発研究(Ⅵ)-第6学年単元「日本の財政のはたらき-消費増税あなたならどうする!?-」の場合-2019

    • Author(s)
      關浩和・吉水裕也・山内敏男・福田喜彦・森清成他2名
    • Organizer
      第30回社会系教科教育学会研究発表大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 協働的問題解決による危機対応マネジメント育成を図る社会科授業デザイン2019

    • Author(s)
      關浩和
    • Organizer
      第30回社会系教科教育学会研究発表大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科固有の「読解力」形成のための授業開発研究(Ⅴ)-第5学年単元「わたしたちのくらしと自動車産業」の場合-2018

    • Author(s)
      關浩和・吉水裕也・山内敏雄・福田喜彦・吉田繁之
    • Organizer
      第29回社会系教科教育学会研究発表大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 社会科固有の「読解力」形成のための授業開発研究(Ⅳ)-第4学年単元「住みよいくらしと水」の場合2016

    • Author(s)
      關浩和・原田智仁・吉水裕也・土松拓生・森清成
    • Organizer
      第65回全国社会科教育学会・第28回社会系教科教育学会合同研究大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 協働的問題解決による危機対応マネジメント育成を図る社会科授業デザイン2019

    • Author(s)
      關浩和
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      興文社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 社会科固有の「読解力」形成のための授業開発研究2019

    • Author(s)
      關浩和
    • Total Pages
      103
    • Publisher
      興文社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] カリキュラム・マネジメントの理論と方法2019

    • Author(s)
      關浩和
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      吉本宝文堂
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 小学校社会科「新内容新教材」指導アイデア2018

    • Author(s)
      北俊夫編
    • Total Pages
      165
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教科教育学研究の可能性を求めて2017

    • Author(s)
      原田智仁・關浩和・二井正浩編
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 文化を基軸とする社会系教育の構築2017

    • Author(s)
      中村哲編
    • Total Pages
      293
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教科教育研究のハンドブック-今日から役立つ研究手引き-2017

    • Author(s)
      日本教科教育学会編
    • Total Pages
      213
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] カリキュラム・マネジメント-インストラクショナル・デザインの理論と方法-2016

    • Author(s)
      關浩和
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      吉本宝文堂(兵庫教育大学大学院教育実践高度化専攻)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 關浩和研究室・科学研究費

    • URL

      http://hiroseki.sakura.ne.jp/kaken.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
  • [Remarks] 關浩和研究室・学習支援

    • URL

      http://hiroseki.sakura.ne.jp/sub4.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
  • [Remarks] 關浩和研究室

    • URL

      http://hiroseki.sakura.ne.jp

    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi